شام را در بهترین زمان بخورید تا چاق نشوید

فواید خوردن عسل قبل از خواب، میزان مناسب مصرف مایعات در ورزشکاران، خواص درمانی گیاه بوقناق، خوردن شام در بهترین زمان و جلوگیری از چاقی و کمبود ویتامین k و افزایش خطر مرگ سالمندان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه پزشکی ورزشی، اظهار کرد: تعریق در حین فعالیت ورزشی یکی از راه‌هایی است که به خنک شدن بدن کمک می‌کند و و باید بدانید که تعریق فقط از آب تشکیل نشده است و شامل سایر مواد مانند الکترولیت‌ها (سدیم، پتاسیم، کلرید) نیز می‌شود و میزان الکترولیت‌های ازدست رفته به همراه تعریق به عواملی از قبیل میزان تعریق، سطح تناسب اندام، میزان و نوع فعالیت ورزشی و درجه حرارت محیط بستگی دارد.

مجتبی خانسوز درباره علائم کم آبی در ورزشکاران، گفت: خستگی، تیره بودن رنگ ادرار، برافروختگی رنگ پوست، ازدست دادن اشتها، عدم تحمل گرما و گرفتگی عضلات از جمله علائم کم آبی در ورزشکاران است.

وی تصریح کرد: برای انجام فعالیت‌های ورزشی کوتاه مدت مصرف آب به تنهایی کافی است، اما برای فعالیت‌های ورزشی طولانی مدت بهتر است از نوشیدنی‌های حاوی سدیم و کربوهیدرات استفاده شود.

بنابراین برای فعالیت‌هایی که بیش از یک ساعت طول می‌کشد مصرف نوشیدنی شامل چهار تا هشت درصد کربوهیدرات است و برای فعالیت‌هایی که بیش از چهار ساعت به طول می‌انجامد مصرف سدیم به میزان پنج تا ۱۱۶ میلی‌گرم مفید خواهد بود.

کارشناس تغذیه پزشکی ورزشی، خاطرنشان کرد: میزان مصرف مایعات در مقاطع زمانی مختلف برای ورزشکاران متفاوت است؛ دو تا سه ساعت قبل از فعالیت ورزشی حدوداً ۵۰۰- ۶۰۰ میلی لیتر، در حین فعالیت ورزشی هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ۲۰۰ – ۳۰۰ میلی لیتر و پس از فعالیت ورزشی به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی لیتر میزان مناسب مصرف مایعات در ورزشکاران خواهد بود.

فواید شگفت انگیز خوردن عسل قبل خواب

عسل حاوی ماده‌ی مغذی ای به نام تریپتوفان است. این ماده نوعی هورمون است که به شما کمک می‌کند آرام شوید و به بدن تان این سیگنال را می‌دهد که «وقت خواب فرا رسیده».
عسل حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها فشار خون را کاهش می‌دهند. عسل سطح تری گلیسیریدها را در بدن کاهش می‌دهد و آنها را تبدیل به یک متحد مؤثر می‌کند که خون را از چربی‌های غیر ضروری پاکسازی می‌کند. فواید دیگر عسل برای بدن تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سرعت چربی سوزی، درمان سرفه، خواص ضد پیری عسل و جلوگیری از افسردگی است.

خوردن شام در بهترین زمان و جلوگیری از چاقی

پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا معتقد هستند که شام دیرهنگام باعث افزایش احتمال ابتلاء به دیابت و چاقی می‌شود. آنها با بررسی اطلاعات به دست آمده دریافتند که با خوردن دیرهنگام شام، غلظت گلوکز در خون فرد افزایش می‌یابد و سوختن چربی ذخیره نیز کاهش می‌یابد. تخمین زده می‌شود بیش از ۲.۱ میلیارد بزرگسال در سراسر جهان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که عوارض کشنده‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا را به احتمال زیاد به همراه دارد.

جاناتان جون از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده، اظهار کرد: این مطالعه چراغ تازه‌ای را به وجود می‌آورد که چگونه خوردن یک وعده شام دیرهنگام در عملکرد گلوکز اختلال ایجاد می‌کند و میزان سوخت چربی ذخیره‌ای را کاهش می‌دهد. اما تأثیر خوردن دیر هنگام شام بین افراد بسیار متفاوت است و به زمان معمول خواب آنها بستگی دارد. این دانشمندان معتقدند اگر اثرات متابولیکی که با یک وعده غذایی ذکر کردیم به طور مزمن اتفاق می‌افتد، با دیر خوردن غذا در شب‌های متوالی می‌تواند منجر به عواقبی مانند دیابت یا چاقی شود.

چنژوان گو از دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: «به طور متوسط میزان اوج غلظت قند بعد از شام دیرهنگام حدود ۱۸ درصد بیشتر بود، و میزان چربی سوخته حدود ۱۰ درصد در مقایسه با خوردن یک وعده شام زودهنگام کاهش یافته است. اثراتی که در داوطلبان سالم دیده ایم ممکن است در افراد چاق یا دیابتی بیشتر دیده شود. این دانشمندان در آخر اضافه کردند که بهترین زمان برای صرف شام بر اساس مشاهدات ساعت ۶ الی ۷ عصر است و هرچه به تأخیر بیافتد می‌تواند تأثیر بیشتری در چاق شدن فرد داشته باشد.

کمبود ویتامین k و افزایش خطر مرگ سالمندان

مطالعات نشان می‌دهد افراد مسن دارای کمبود ویتامین K در مقایسه با سالمندان دارای میزان کافی این ویتامین، ۱۳ سال زودتر در معرض مرگ قرار دارند. مطالعه جدید محققان دانشگاه تافتس ماساچوست نشان می‌دهد افراد سنین ۵۴ تا ۷۶ سال با میزان پایین ویتامین K در خون شأن ۱۳ سال زودتر با احتمال مرگ روبرو هستند که بیانگر فواید حفاظتی ویتامین K در روند افزایش سن است. ویتامین K یک ماده مغذی است که برای حفظ سلامت عروق خونی مهم است. این ویتامین در سبزیجات پهن برگ نظیر کاهو، کلم و اسفناج یافت می‌شود. همچنین در برخی روغن‌های گیاهی نظیر روغن سویا و کانولا هم وجود دارد.

«کیلا شیء»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این احتمال که ویتامین K با بیماری قلبی و مرگ و میر مرتبط است مبتنی بر دانش ما در مورد پروتئین‌های موجود در بافت عروقی است که برای فعالیت نیاز به ویتامین K دارند. این پروتئین‌ها به پیشگیری از تشکیل کلسیم در دیواره‌های عروق خونی کمک می‌کند. و بدون میزان کافی ویتامین K، عملکردشان کمتر می‌شود.» به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای توضیح علت ارتباط میزان ویتامین K با ریسک مرگ نیاز است.

درمان دیابت، کولیت روده و رفع یبوست با عرق بوقناق

بوقناق گونه‌ای از گیاهان دارویی گل‌دار است که حدوداً دارای ۲۵۰ گونه است و به علت خواص ریشه و میوه آن در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود که رایج‌ترین خواص عرق بوقناق درمان دیابت و قند خون بالا است. با مصرف این عرق گیاهی سلول‌های پانکراس فعال می‌شوند و تولید انسولین می‌کنند در نتیجه مصرف آن منجر به درمان مرض قند خواهد شد. عرق بوقناق دارای خاصیت سم‌زدایی است و برای پاک‌سازی کبد از سموم مؤثر است همچنین مصرف آن برای باز کردن مجاری کبد به علت تأثیر مستقیمی که بر فعالیت‌های آنزیمی کبد دارد مفید است.

جوش صورت را به دلیل پاکسازی کبد و تصفیه خون از بین می‌برد و به علت باز کردن عروق پوست باعث شفاف شدن پوست می‌شود. این گیاه به دلیل اینکه سبب افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود در درمان کم خونی نیز مفید است. درمان بیماری تنفسی مانند آسم و تنگی نفس، مؤثر در بیماری ضعف عضله قلبی، پیشگیری و کاهش بروز سکته‌های مغزی و قلبی و یکی از بهترین خواص عرق بوقناق درمان کولیت روده و رفع یبوست است. فعال کردن غدد فوق کلیوی، تنظیم ترشح آدرنالین و کاهش استرس، اضطراب و عصبانیت از دیگر فواید این گیاه دارویی است، برطرف کننده نفخ روده و معده، درمان ورم و سنگ کلیه و مثانه، قطع ترشح شیر در مادران شیرده یکی دیگر از اثرات عرق بوقناق است. علاوه بر این خواص عرق بوقناق بر غدد فوق کلیه اثر مفید می‌گذارد و در افزایش انسولین و فعال کردن لوزالمعده و کاهش قند خون و درمان دیابت اثر معجزه‌آسایی خواهد داشت

کد خبر 429343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.