نکاتی برای خرید و نگهداری زردآلو میوه خوش عطر تابستانی

شیرین بیان جایگزین خوب برای داروهای معده، غذاهای ممنوع هنگام سرگیجه، دو ماده مغذی برای عضله سازی، فیبرها قوی‌ترین لاغر کننده دنیا و نکاتی برای نگهداری زردآلو میوه تابستانی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک داروساز، با اشاره به اینکه از شیرین بیان می‌توان در رفع ناراحتی‌های معده و انواع زخم‌های گوارشی و گاستریت استفاده کرد، اظهار کرد: در بسیاری از موارد این گیاه می‌تواند جایگزین داروهای معده شود. شیرین بیان از گیاهان لگومینوز و هم خانواده با نخود و حبوبات است و گل‌های بنفش رنگ دارد.

مریم ناصری، افزود: شیرین بیان یک گیاه علفی با ریشه و ریزم چوبی است و قسمت مورد استفاده این گیاه دارویی مربوط به ریشه و ریزم آن است که به صورت پودر مصرف می‌شود و داخل ریشه زرد یا قهوه‌ای رنگ است.

این دکترای داروسازی، با تاکید بر اینکه شیرین بیان به صورت جوشانده و غلیظ مصرف می‌شود، تصریح کرد: مقداری از پودر شیرین بیان را داخل آب سرد بگذارید تا حدود ۱۰ دقیقه حرارت مستقیم ببیند و بجوشد و بعد از صاف کردن، مورد استفاده قرار گیرد.

ناصری با اشاره به اثر ضد سرفه و خلط آور جوشانده شیرین بیان، اظهار کرد: از این گیاه دارویی در انواع برونشیت‌ها و سرفه‌ها و حالت التهابی گلو استفاده می‌شود و به واسطه طعم شیرین و ملایمی که دارد، علاوه بر اثرات داروی، از آن به عنوان شیرین کننده سایر جوشانده‌ها و دم نوش های گیاهی استفاده می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی، با بیان اینکه از شیرین بیان می‌توان در رفع ناراحتی‌های معده و انواع زخم‌های گوارشی و گاستریت استفاده کرد، افزود: در بسیاری از موارد این گیاه می‌تواند جایگزین داروهای معده شود.

وی با اشاره به عوارض ناشی از مصرف شیرین بیان، خاطرنشان کرد: افرادی که فشار خون دارند و یا گرفتار بیماری‌های قلبی و کلیوی و کبدی هستند، نباید شیرین بیان مصرف کنند، زیرا فشار خون را بالا می‌برد.

ناصری، یکی دیگر از کاربردهای شیرین بیان را کاهش التهاب موضعی دانست و گفت: از دم کرده و یا جوشانده این گیاه می‌توان به صورت دهان شویه برای رفع التهاب دهان استفاده کرد. همچنین ضماد شیرین بیان برای انواع شکستگی‌های استخوان و رفع التهاب مربوط به دررفتگی و ورم خاصیت دارد.

نکاتی برای خرید و نگهداری زردآلو میوه خوش عطر تابستانی

یکی از میوه‌های خوشمزه، پرطرفدار و پرخاصیت تابستانی زردآلو است که در ادامه به نکاتی برای خرید و نگهداری آن می‌پردازیم.

انتخاب زردآلو: زردآلوی رسیده دارای رنگ طلایی - نارنجی بوده و برخی قسمت‌های آن قرمز است. زردآلوهایی که سفت بوده و دارای رنگ زرد متمایل به سبز هستند را انتخاب نکنید. زیرا حتی اگر اجازه بدهید مراحل رسیدن را در خانه طی کنند، باز هم عطر و طعم طبیعی زردآلو را ندارند. زردآلوهای بسیار نرم هم مدت‌زمان نگهداری پایینی دارند پس بهتر است خریداری نشوند. همچنین زردآلوهایی که پوست چروکیده دارند را انتخاب نکنید، زیرا احتمالاً زمان زیادی از چیدن آن‌ها گذشته یا بیش از حد رسیده‌اند. اندازه زردآلو عامل تعیین‌کننده‌ای در زمان خرید نیست، زیرا گاهی زردآلوهای کوچک خوشمزه‌تر هستند. علت این است که این زردآلوها بیش از حد آبیاری نشده‌اند و در نتیجه غلظت ترکیبات عطر و طعم آن‌ها بالاتر است.

رسیدن زردآلو: اگر قصد رسیده کردن زردآلو در منزل را دارید حتماً از کیسه‌های کاغذی برای این منظور استفاده کنید و در آن را کاملاً ببندید تا گاز اتیلن متصاعد شده از میوه در داخل فضا باقی بماند و به رسیدن میوه‌ها کمک کند. هرگز برای این منظور از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا برخلاف کاغذ این کیسه‌ها متخلخل نبوده و هوایی از آن عبور نمی‌کند. در نتیجه ممکن است با زردآلوهای به‌شدت نرم و له‌شده مواجه شوید. برای رسیدن آن‌ها را در یخچال قرار ندهید و کیسه را در دمای اتاق نگهداری کنید. آن‌ها را در تماس مستقیم با نور خورشید یا در نزدیکی منابع حرارتی قرار ندهید. پس از دو روز نگهداری، بو و بافت آن‌ها را چک کنید.

نگهداری زردآلوهای رسیده: زردآلوهای رسیده را حتماً در کیسه‌های پلاستیکی و ترجیحاً در ظروف دربسته نگهداری کنید. تماس آن‌ها با هوا موجب فساد سریع‌تر یا چروکیده‌تر شدن آن‌ها می‌شود. نگهداری زردآلو در طبقات خیلی سرد یخچال فساد آن‌ها را به تأخیر می‌اندازد، اما ممکن است عطر و طعم آن‌ها را نیز تغییر دهد؛ بنابراین از طبقات وسطی برای نگهداری زردآلو استفاده کنید. زردآلو در دمای یخچال تا یک هفته قابل نگهداری است. اما بهترین زمان مصرف آن بین دو تا سه روز است. با افزایش مدت‌زمان نگهداری میوه‌ها، چروکیده و عطر و طعمشان از دست می‌رود.

نگهداری در فریزر: زردآلو قابل نگهداری در فریزر است، اما بافت آن نرم می‌شود. قبل از نگهداری در فریزر آن را شسته و کاملاً خشک کنید. زردآلوهای نگهداری‌شده در فریزر برای تهیه پوره، مربا و شربت مناسب هستند.

شست‌وشوی زردآلو: زردآلو را درست قبل از خوردن بشویید و از نگهداری آن به‌خصوص در حالت مرطوب پرهیز کنید. پس از شست‌وشو حتماً اجازه دهید آب اضافی‌اش خارج شده و سپس به آهستگی آن را با دستمال تمیز خشک کنید. زردآلو از میوه‌هایی است که پوست آن در زمان خوردن جدا نمی‌شود بنابراین بهتر است در شستن آن بیشتر دقت کنید. برای شستن زردآلو یک ظرف را پر از آب کرده و به ازای هر چهار پیمانه آب نصف لیوان سرکه سفید استفاده کنید. اجازه دهید میوه‌ها حدود سه تا پنج دقیقه در آن بمانند. سپس آن‌ها را به دقت آبکشی و بعد خشک کنید.

هسته زردآلو: برخی افراد تمایل زیادی برای خوردن مغز هسته زردآلو دارند. دقت کنید مغز زردآلو حاوی ترکیبی به نام آمیگدالین است که این ترکیب در بدن تجزیه شده و سیانید تولید می‌کند. این سیانید می‌تواند منجر به بروز مسمومیت شود؛ بنابراین از مصرف تعداد زیادی هسته زردآلو پرهیز کنید. آژانس ایمنی غذایی اتحادیه اروپا توصیه کرده است برای بزرگسالان حداکثر سه مغز و برای کودکان حداکثر نصف یک مغز از هسته زرد آلو در طول روز بلامانع است.

قوی‌ترین لاغر کننده دنیا را بشناسید

فیبرهای طبیعی که در میوه‌ها، سبزیجات و غلات کاملی مثل نان، پاستاها، برنج و غیره وجود دارند به طور واقعی به حفظ وزن ایده آل شما کمک می‌کنند. در واقع برخی از مواد غذایی دیگر مثل شیر یا محصولات لبنی دیگر که با فیبرها غنی می‌شوند تأثیر اندکی روی لاغری می‌گذارند. در مورد قرص‌های سبوس (سبوس برنج، سبوس گندم) باید بگوییم که تأثیر اصلی آن‌ها در راحت کردن دفع است و یبوست را از بین می‌برند. در واقع تأثیر لاغری آن‌ها قابل مقایسه با فیبرهای طبیعی نیست. برای اینکه تأثیر لاغری فیبرها بیشتر شود بهتر است که در هر وعده‌ی غذایی فیبر لازم را مصرف کنید. زمانی که شما تغذیه‌ی متنوعی داشته باشید مطمئن باشید که فیبرهای مختلفی را نیز جذب می‌کنید که خواص تکمیلی دارند..

برای صبحانه و همین طور شام حداقل ۲۰۰ گرم سبزیجات مصرف کنید. سبزیجات پخته، خام، تازه، خشک، کنسروی و غیره. روزانه یک تا چهار واحد بر حسب میزان گرسنگی و میلتان میوه مصرف کنید. مکانیسم‌های مختلف نشان می‌دهد که داشتن تغذیه‌ای سرشار از فیبرها دریافت کالری‌ها را محدودتر می‌کند. توجه داشته باشید که سبزیجات یا میوه‌ها که از منابع مهم فیبرها محسوب می‌شوند جز کم کالری‌ترین مواد غذایی موجود محسوب می‌شوند. فیبرها به جویدن بیشتری نیاز دارند و برای همین باعث می‌شوند که ما آرام‌تر غذا بخوریم و بنابراین کم‌تر می‌خوریم. فیبرهای موجود در مواد غذایی سرعت خالی شدن معده را به تأخیر می‌اندازند. برای همین معده مدت زمان بیشتری بعد از صرف غذا پر می‌ماند و همین عامل باعث می‌شود که دیرتر احساس گرسنگی بکنیم. به خاطر همین دلایلی که ذکر شد فیبرها جلوی اشتها و پرخوری را می‌گیرند.

دو ماده مغذی برای عضله سازی

اگرهدف شما از ورزش عضله سازی است نباید تنها برتمرین در باشگاه متمرکز شوید. اگرچه ورزش منظم برای رشد عضله ضروری است اما تغذیه نیز به همان اندازه برای این روند اهمیت دارد. مواد معدنی اصلی شامل کلسیم که برای استحکام استخوان نیاز است، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم می‌شوند که در فرایندهای مختلفی در بدن نقش دارند. از فواید اصلی این مواد مغذی می‌توان به تنظیم تعادل آب و همچنین حفظ سلامت پوست، ناخن‌ها و مو اشاره کرد. مواد معدنی کم مقدار شامل سلنیم، آهن، روی، مس، کروم، ید و… می‌شوند. عملکرد آنها به همان اندازه مواد معدنی اصلی اهمیت دارد زیرا می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و جریان خون و همچنین انتقال اکسیژن کمک کنند. اگر قصد دارید به میزان کافی مواد معدنی دریافت کنید، باید انواع مختلفی از مواد غذایی سالم را مصرف کنید. شما می‌توانید مصرف گوشت بدون چربی یا مرغ و همچنین غذاهای دریایی را مد نظر قرار دهید اما میوه‌ها، سبزیجات و سبزیجات برگدار باید بخشی ثابت از رژیم غذایی روزانه شما باشند. غلات صبحانه، لوبیاها و حبوبات می‌توانند مفید باشند و اگر در پی افزودن مقداری عطر و طعم به غذای خود هستید، نمک دریا انتخابی سالم و عالی است.

همچنین پروتئین‌ها کلید عضله سازی هستند. زمانی که تمرین ورزشی شما به پایان می‌رسد، روند ریکاوری آغاز می‌شود و این زمانی است که عضلات رشد می‌کنند. پروتئین‌ها نقش مهمی در این مرحله ایفا می‌کنند و ساخت و رشد عضلات را تقویت می‌کنند. این ماده مغذی برای تأمین سوخت مورد نیاز بافت‌ها و سلول‌ها نیاز است و در ساخت استخوان و مو نیز نقش دارد. زمانی که موضوع ریکاوری و رشد مد نظر باشد، پروتئین‌ها از جایگاه ویژه ای برخوردار می‌شوند. این مواد مغذی زمانی که وارد بدن می‌شوند به اسیدهای آمینه که واحدهای سازنده توده عضلانی هستند تبدیل می‌شوند.

غذاهای ممنوع هنگام سرگیجه

یک رژیم غذایی سالم ممکن است علائم سرگیجه را در اشخاص بهبود بخشد. توصیه‌ها بر این است که در هنگام سرگیجه از مصرف چهار گروه عمده غذایی اجتناب کنید:

غذاهای شور: یک رژیم غذایی با سدیم بالا، با بهم زدن تعادل مایعات بدن، می‌تواند افزایش خطر ابتلاء به سرگیجه را شعله‌ور کند. این در حالی است که یک چهارم قاشق چای خوری نمک، حاوی ۶۰۰ میلی گرم سدیم است؛ یعنی بیش از یک سوم میزان نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به سدیم. از آنجایی که تمامی غذاها به طور معمول حاوی سدیم هستند، نمک بیش از حد، غذاهای شور، سبزیجات کنسرو، شده و منجمد و غذاهای پردازش شده، چیپس‌های سیب زمینی، کراکر و چوب شور را از رژیم غذایی خود حذف کنید. جایگزین‌های مغذی برای این غذاها عبارتند از سبزیجات تازه، سوپ خانگی، پاپ کورن، چاشنی‌ها و گیاهان.

مواد غذایی شیرین: مواد غذایی شیرین شده با قندهای مصنوعی نیز همان خاصیت غذاهای شور را در برهم زدن تعادل مایعات بدن دارند. غذاهایی مانند میوه‌های تازه یا منجمد، غلات سبوس‌دار، چای گیاهی شیرین نشده را جایگزین شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب نبات، مربا، ژله، نان شیرین، نوشابه‌ها، غلات شیرین و انواع کیک کنید تا تجربه سرگیجه در شما کاهش یابد.

گوشت‌های فراوری: اگر شما مستعد ابتلاء به سرگیجه و میگرن توأمان هستید، از غذاهایی مانند پپرونی، کالباس، سوسیس، جگر پخته، پنیر کهنه، موتزارلا و … پرهیز کنید. این محصولات حاوی اسیدآمینه تیرامین هستند که خود یک ماشه برای بروز علائم میگرن است. در عوض می‌توانید از جایگزین‌هایی مانند ماهی و گوشت تازه، پنیر کوتاژ، پنیر ریکوتا و پنیر امریکایی استفاده کنید. از طرفی در صورت استفاده از فرآورده‌های لبنی و ایجاد دردهای میگرنی یا علائم گوارشی، انتخاب جایگزین‌های غیرلبنی از جمله توفو، شیربرنج و پنیر سویا می‌تواند مناسب باشد.

آجیل و دانه‌ها: انواع مغز آجیل و دانه‌ها از جمله بادام‌زمینی، کره بادام زمینی، گردو، دانه کدو تنبل، دانه کنجد اگرچه برای سلامت قلب مفیدند، ولی حاوی تیرامین هستند. شما می‌توانید برای حفظ سلامت قلب، از چربی‌های سالم کم تیرامین مانند روغن کانولا، روغن زیتون، ماهی قزل آلا، آووکادو، استفاده کنید. اگر مستعد ابتلاء به میگرن نیستید، فراموش نکنید که باید آجیل شور، دانه‌ها و کره مغزها را برای بهبود تعادل مایعات در بدن، از رژیم غذایی خود حذف کنید.

کد خبر 427856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.