مصرف شیر در مهار عفونت کرونا ویروس مؤثر است

اهمیت تغذیه در روزهای کرونایی، روزانه چه میزان آب بخوریم، دانستنی‌های تغذیه‌ای شیر سویا، شناخت مواد غذایی جایگزین گوشت و تأثیر مصرف شیر در مهار عفونت کرونا ویروس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص تغذیه با اشاره به اینکه هر فرد باید روزانه هشت لیوان آب مصرف کند، اظهار کرد: دمای بین یک تا شش درجه بهترین دما برای آب مصرفی است. آب برای همه واکنش‌های بدن مورد نیاز بوده و تسهیل کننده عملکرد مواد مفید دیگر در بدن است.

فرزاد شید فر، افزود: مقدار مناسب آب مصرفی در افراد عادی و افراد بیمار متفاوت است؛ برای نمونه مقدار آب مورد نیاز زنان باردار، خردسالان، نوجوانان، سالمندان و ورزشکاران با هم متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: با توجه به این موضوع ما به طور کلی می‌گوئیم هر فرد باید روزانه هشت لیوان آب مصرف کند و در برخی سنین میزان مورد نیاز بیشتر است؛ مانند سالمندان؛ چراکه آستانه چشایی آنها کاهش می‌یابد و نمی‌توانند به خوبی تشنگی خود را تشخیص دهند و باید حتی در زمانی که احساس تشنگی ندارند هم آب را مصرف کنند.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه با گرم شدن هوا مصرف آب از اهمیت بیشتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر فرد در هوای گرم قرار می‌گیرد یا به و اسطه شرایط شغلی در زیر نور آفتاب قرار دارد، باید میزان آب بیشتری مصرف کند.

وی با اشاره به پیامدهای منفی کم آبی برای بدن، اظهار کرد: اگر آب به میزان کافی در هوای گرم مصرف نشود، می‌تواند فرد را دچار گرمازدگی کند. اگر دمای آب مصرفی معتدل باشد خیلی بهتر است؛ دمای بین یک تا ۶ درجه بهترین دما برای آب مصرفی است.

مصرف شیر در مهار عفونت کرونا ویروس مؤثر است

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.

لاله مظفری امروز در خصوص نقش مصرف شیر در مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.

وی ادامه داد: این پروتئین در اکثر ترشحات از جمله شیر، اشک، بزاق و همین‌طور به میزان زیاد در گرانول‌های اختصاصی نوتروفیل‌ها یافت می‌شود. لاکتوفرین شیر شتر ۶-۲ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر، شیر انسان ۵-۱ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر و شیر گاو یک درصد تا چهار درصد میلی‌گرم بر میلی‌لیتر است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: خواص بیولوژیکی آن شامل تنظیم جذب آهن در روده، محرک رشد سلول‌های حیوانی، خواص ضدالتهابی، تعدیل‌کننده فعالیت سیستم ایمنی بدن و فعالیت ضد باکتریایی، ویروسی و توموری است.

وی تصریح کرد: لاکتوفرین به عنوان جزئی از سیستم ایمنی ذاتی معرفی شده و در عین حال در واکنش‌های ایمنی اختصاصی نیز به طور غیرمستقیم دخالت می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: لاکتوفرین بر روی رشد و تکثیر عوامل عفونی مختلف مانند باکتری‌های گرم منفی، گرم مثبت، تک یاخته، ویروس انگل و قارچ‌ها تأثیر می‌گذارد. لاکتوفرین با جذب آهن آزاد محیط را عاری از این عنصر می‌کند و در نتیجه باکتری‌ها و پاتوژن‌هایی که برای زندگی رشد و تکثیر خود به آهن نیاز دارند از آن محروم می‌مانند و قادر به ادامه زندگی نمی‌شوند.

مظفری خاطرنشان کرد: با توجه به معضل جهانی بیماری کرونا، تأثیر مثبت لاکتوفرین بر کنترل فعالیت عوامل ویروسی مشابه با کرونا گزارش شده است و امروزه استفاده از لاکتوفرین در دنیا روبه افزایش بوده و امکان به کارگیری آن در مقیاس تجاری وجود دارد.

دانستنی‌های تغذیه‌ای شیر سویا

شیر سویا از دانه سویا استخراج می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد و می‌تواند در دستور پخت غذاهای مختلف جایگزین شیر شود. شیر سویا برای کسانی که از بیماری عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند، منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود. شیر سویا نوشیدنی است که از دانه‌های سویا گرفته می‌شود و جز اصلی از آشپزی چینی و آشپزی ژاپنی به‌شمار می‌آید. شیر سویا فراورده‌ای شیر مانند و حاصل پختن آرد سویای بدون پوست در آب است. بسیاری از افراد شیر سویا را به‌طور مرتب و روزانه مصرف می‌کنند. برخی به‌علت مشکلاتی که لبنیات در دستگاه گوارش‌شان ایجاد می‌کند و برخی دیگر به‌خاطر گیاه‌خواربودن شیر سویا را می‌نوشند.

خواص شیر سویا برای سلامتی بسیار زیاد است. شیر سویا به‌ویژه به‌افراد مسن برای پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول و لاغری بسیار کمک می‌کند. شیر سویای غنی‌نشده یا معمولی یکی از منابع خوب فیبر، انرژی، پروتئین، قند و چربی است. این شیر محتوی مواد معدنی فراوان است. از جمله می‌توان به کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و زینک (روی) اشاره کرد. همچنین منبع خوبی از ویتامین‌هااست. ویتامین‌هایی مانند فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K نیز در این نوشیدنی یافت می‌شود. همچنین شیر سویا محتوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده است. تمام این مواد مغذی به حفظ سلامت کمک می‌کند.

اهمیت تغذیه در روزهای کرونایی

در روزهای کرونایی افراد باید توصیه‌های تغذیه‌ای سازمان جهانی بهداشت را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند سلامتی خود را تضمین کنند. ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی ناسالم و ابتلاء به بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، مشکلات قلبی- عروقی و چاقی و اضافه وزن وجود دارد، اما افراد می‌توانند با اصلاح الگوی تغذیه‌ای گامی مهم برای حفظ سلامت بدن خود بردارند. مصرف غذاهای متنوع، محدود کردن مصرف نمک، کاهش مصرف شکر، نوشیدن مقدار کافی آب و کنترل مصرف چربی و روغن ترانس از مهمترین نکاتی هستند که افراد با رعایت کردن آن‌ها می‌توانند از رژیم غذایی سالمی برخوردار باشند.

برای متنوع کردن رژیم غذایی باید به مصرف میوه‌ها و سبزیجات توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین افراد باید مصرف نمک خود را به کمتر از پنج گرم (یک قاشق چایخوری) در روز کاهش دهند. محدود کردن مصرف شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های قندی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مصرف قند دریافتی داشته باشد. مصرف مقادیر کافی آب می‌تواند بدن را همواره هیدراته نگه دارد. افراد باید از مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و انواع کباب‌ها پرهیز کنند؛ زیرا در حالت به دلیل نیم پز بودن گوشت احتمال انتقال آلودگی به بدن انسان افزایش می‌یابد. تخم مرغ یکی از مفیدترین مواد غذایی است که باعث ارتقای سیستم ایمنی می‌شود و مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره این منبع غذایی غنی از پروتئین رعایت شود، پخته شدن کامل آن است. افراد باید از غذاهایی که به راحتی هضم نمی‌شوند کمتر استفاده کنند؛ زیرا در این صورت به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد می‌شود. مصرف شیر با مکمل‌هایی نظیر عسل، خرما یا موز توصیه دیگر برای کمک به سیستم ایمنی بدن در روزهای سخت کرونایی است. به طور کلی مصرف روزانه پروتئین‌ها و مایعات فراوان در هنگام شیوع کرونا توصیه می‌شود و افراد تاجایی که ممکن است باید از مصرف غذاهای رستورانی پرهیز کنند.

چه مواد غذایی را می‌توان جایگزین گوشت قرمز کرد؟

۱- سویا: اولین ماده غذایی که دارای مقادیر فراوانی پروتئین گیاهی است و تأثیر چشمگیری در کاهش کلسترول خون داشته و زمینه ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان رحم در زنان را کاهش می‌دهد. امروزه انواع فرآورده‌های حاصل از سویا از جمله شیرِ آن وجود دارد که به دلیل اسیدهای آمینه ضروری در رژیم بدون گوشت توصیه می‌شود.

۲- توفو: توفو در اصل یک ماده غذایی چینی است که از فرآیند لخته شدن یا دَلَمه شدن شیر سویا به دست می‌آید. این خمیر نرم و سفید رنگ بوده و علاوه بر پروتئین دارای کربوهیدرات، چربی‌ها، فیبرها و ویتامین‌های گروه B است.

۳- حبوبات: یکی از منابع بسیار غنی پروتئین‌های گیاهی می‌باشد که جزو مشهورترین جایگزین‌های گوشت هستند که عبارتند از: انواع عدس، لوبیا و غیره که سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و از طرفی چربی هم ندارند. این دانه‌ها فرآیند گوارش را تسهیل می‌کنند و به خاطر داشتن فیبر بالا باعث احساس سیری در طولانی مدت در فرد می‌شود. مثلاً لوبیا قرمز در ترمیم و بازسازی سلول‌ها تأثیر دارد، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن ۲۴ گرم پروتئین دارد که علاوه بر پروتئین دارای مقادیر فراوانی آهن است که می‌تواند یک گزینه مناسب برای رژیم غذایی بدون گوشت محسوب شود.

۴- غلات سبوس دار: غلات سبوس دار نسبت به غلات تصفیه شده دارای ریز مغذی‌های بیشتری است و به دلیل اینکه شاخص گلیسمی (شاخص گلیسمی (یا شاخص قندی یا بار گلیسمی که به اختصار به آن (glycemic index) یا GI هم می‌گویند، یک راهنما و یک سنجش برای بهتر مصرف کردن مواد غذایی، مخصوصاً کربوهیدرات هاست و بهتر است بگوییم شاخصی است برای تغذیه سالم و اصول.) پایین‌تری دارد برای بدن مفیدتر است. جودوسر، کینوآ، ذرت، بلغور، برنج قهوه‌ای و نان‌های تهیه شده از آرد سبوس‌دار بهترین نمونه‌هایی از پروتئین گیاهی می‌باشد که می‌تواند نیاز بدن را به ویتامین‌های گروه B، آهن و فیبرها تامین کنند.

۵ - بادام: هر ۱۰۰ گرم بادام معادل ۲۵ گرم پروتئین دارد. تقریباً مشابه گوشت و از طرفی دیگر به دلیل داشتن چربی بالا به حفظ انرژی در بدن کمک می‌کند.

۶- تخم مرغ: تخم مرغ و دیگر ماکیان مانند بلدرچین منابع غنی پروتئین و ویتامین‌های گروه B۱۲ وD است، این موضوع که تخم مرغ باعث افزایش کلسترول در خون می‌شود به طور کلی رد شده است. این در حالی است که ۲ عدد تخم مرغ حدود ۱۳ گرم پروتئین دارد.

۷- ماست یونانی: ماست یونانی معمولاً دارای چربی کمتر نسبت به خامه است به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن حاوی ۱۰ گرم پروتئین است که دو برابر ماست معمولی است. این ماست به دلیل داشتن باکتری‌های مفید به سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند.

۸ - دانه‌های آفتابگردان: تأثیر دانه‌ها از جمله دانه آفتابگردان بر بدن به اثبات رسیده است. زیرا هر ۱۰۰ گرم آن ۲۲ گرم پروتئین دارد، مثل دانه‌های کدو که سرشار از پروتئین هستند. البته این دانه‌ها به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۶ هم بسیار مفید هستند. مثلاً اسیدهای چرب موجود در دانه‌های کدو در کاهش مقدار کلسترول بد خون بسیار مؤثر است.

کد خبر 426871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.