مصرف فست فودها موجب التهاب روده می‌شود

بایدها و نبایدهای خوردنی در سحر و افطار، داشتن شکمی صاف با مصرق قهوه، پرهیز از خوردن توت تازه در دوران بارداری، خواص خوردن گوشت گوساله و مصرف فست فودها و التهاب روده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، گفت: زمان خوردن غذا در ماه رمضان دارای سه مرحله سحر، افطار و شام بوده که لازم است کاملاً از هم جدا باشند و در انتخاب و مصرف مواد غذایی در این وعده‌ها نهایت دقت را داشت.

مهناز مردانی، اظهار کرد: روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی‌از موارد مهمی بوده که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود، در غیر این‌صورت ممکن است عوارضی حاصل شود که یا روزه گرفتن را عامل آن‌ها محسوب کنند و یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن شود.

وی با بیان اینکه به طور کلی چهار فاکتور در تغذیه ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: زمان، میزان و چگونه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا ازجمله این فاکتورها بوده و بادی روز. دارن به آن توجه کنند.

مردانی با درباره اینکه زمان خوردن غذا در ماه رمضان دارای سه مرحله سحر، افطار و شام بوده که لازم است کاملاً از هم جدا باشند، تصریح کرد: در سحر لازم است که طوری برنامه‌ریزی شود که علاوه‌بر زمان کافی برای ذکر، دعا و عبادت زمان کافی برای غذا خوردن در نظر گرفته شده باشد، یکی‌از موارد اشتباه غذایی در این مرحله تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعداز چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود مانند سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه به ناراحتی‌های معده و روده دچار می‌شوند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: نکته دیگر در مورد تغذیه در ماه رمضان این است که باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت، نباید بدون درنظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام شویم، صرف افطار در اولین فرصت ممکن باشد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید.

وی اظهار کرد: فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد، زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه‌ریزی شود که تا قبل‌از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پُر به رختخواب رفت.

مردانی با تاکید با تاکید بر اینکه یکی دیگر از نکاتی که در مورد تغذیه در ماه رمضان باید به آن توجه کرد میزان غذا خوردن است، گفت: یکی‌از مشکلات در سیستم غذایی بسیاری از افراد این است که حجم غذا تحت کنترل نیست.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل‌از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد، حجم شام باید بنحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، نه تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار آورد، نه مشکلی در روند خواب پیش آید و نه مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این ماه حتماً از غذاهای قلیاساز مانند میوه‌ها، سبزیجات، صیفی‌جات و غلات نیز به همراه غذا استفاده کنید، خوردن و نوشیدن مواد غذایی را که تولید اسید می‌کنند مانند انواع گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم‌مرغ، حبوبات، خشکبار، شکر، روغن‌ها و سرکه کنترل کنید.

مصرف فست فودها و التهاب روده

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران علوم تغذیه نشان می‌دهد مصرف فست فودها و خوراکی‌های ناسالم و کم‌ارزش ازنظر غذایی می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های التهاب مزمن روده (IBD) مانند کرون (Crohn) را افزایش دهد. تیمی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی جورجیا در مطالعات خود دریافتند که رژیم نامتعادل غذایی و مصرف فست فودها با توسعه بیماری‌های التهاب مزمن روده (IBD) و التهاب مزمن دستگاه گوارش مرتبط است. مصرف غذاهای فراوری‌شده، فست فودها و مواد غذایی پر از شکر موجب بروز سندرم‌های متابولیک و آسیب‌های جدی کبدی در کودکان می‌شود. در این مطالعات مشخص شد مصرف نوشابه‌ها، فست فودها و مواد غذایی فراوری‌شده برای کودکان به‌مراتب خطرناک‌تر از بزرگ‌سالان است و علت اصلی این موضوع نیز عدم توانایی بدن کودکان برای دفع حجم زیاد چربی و قند موجود در این گروه از غذاها عنوان‌شده است.

رژیم غذایی ناسالم مبتنی بر فست فودها می‌تواند به دو اختلال عمده گوارشی منجر شود که شامل دو نوع بیماری کولیت زخمی (ulcerative colitis) و کرون می‌شوند. گفتنی است مطالعات پیشین پژوهشگران نیز نشان‌دهنده مضرات بی‌شمار فست فودها است. پژوهش‌های انجام‌شده توسط بنیاد بیماری‌های کبد در ایتالیا (FIF) نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فراوری‌شده، فست فودها و مواد غذایی پر از شکر موجب بروز سندرم‌های متابولیک و آسیب‌های جدی کبدی در کودکان می‌شود. در این مطالعات مشخص شد مصرف نوشابه‌ها، فست فودها و مواد غذایی فراوری‌شده برای کودکان به‌مراتب خطرناک‌تر از بزرگ‌سالان است و علت اصلی این موضوع نیز عدم توانایی بدن کودکان برای دفع حجم زیاد چربی و قند موجود در این گروه از غذاها عنوان‌شده است. از سوی دیگر یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی ناسالم از قبیل فست فود ها می‌تواند منجر به دیابت نوع دو شده و در پی بروز دیابت نوع دو، بدن قادر به تولید انسولین کافی نبوده و این موضوع منجر به تجمع گلوکز در بدن می‌شود.

در پی این عارضه اندام‌های مختلف بدن نسبت به این تغییر در بدن واکنش نشان داده که بیشترین تأثیر آن در کلیه‌ها دیده می‌شود که این موضوع می‌تواند خطر بروز امراض کلیوی - دیابتی را در پی داشته باشد. رژیم غذایی غربی روزبه‌روز بیشتر به سمت مصرف مواد غذایی مضر، چربی‌ها، قند و سرخ‌کردنی‌ها رفته و این موضوع به‌طور مستقیم با افزایش بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو، چاقی و بیماری‌های کلیوی در این جوامع مرتبط است. در این مطالعات مشخص شد که دیابت نوع یک و دیابت نوع دو موجب تغییر در سطح گلوکز و انتشار آن در سطح بدن شده و این موضوع بر کلیه‌ها تأثیر بسیار مخربی خواهد داشت.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افراد بالغی که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی ناسالم مانند نوشیدنی‌های قندی؛ مواد غذایی نمکی و غذاهای فراوری‌شده استفاده می‌کنند، دارای hippocampi کوچک‌تری در سمت چپ مغز خود هستند. از سوی دیگر افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود از الگوی غذاهای سالم پیروی کرده و به میزان زیادی از ماهی‌ها، سبزیجات و میوه استفاده می‌کنند، دارای hippocampi چپ بزرگ‌تری هستند.

در دوران بارداری توت تازه نخورید

تغذیه مادر در دوران بارداری از مهم‌ترین مسائل است که باید به آن بسیار توجه شود، توت تازه در دوران بارداری استفاده نکنید ایجاد حساسیت می‌کند. مصرف انواع توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. لذا مصرف توت خشک در بارداری هیچ منعی نداشته و فواید بسیاری دارد. برخی از پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی معتقدند بهتر است در دوران بارداری از مصرف توت تازه خودداری شود. آنها بر این باورند مصرف توت در این دوران باعث ایجاد حساسیت‌هایی شده و به مادر و جنین صدمه می‌زند. توت در بارداری ایجاد حساسیت می‌کند اما به دلیل خواص درمانی توت، بهتر است این میوه را به صورت خشک مصرف کنند تا در عین بهره مندی از فواید آن از بروز آلرژی جلوگیری شود.

خواص خوردن گوشت گوساله

یکی از مهم‌ترین فواید گوشت گوساله بازسازی عضلات بدن می‌شود و آمینواسید فراوانی دارد. این گوشت برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند از این مواد استفاده می‌کنند. افراد می‌توانند این گوشت را در وعده‌های غذایی خود جای دهند مثلاً می‌توانند در آبگوشت و غذاهای این چنینی از این گوشت استفاده کنند. همچنین این گوشت از سرما خوردگی جلوگیری کرده و باعث می‌شود دچار بیماری‌های واگیر دار نشوید. برخی از افراد دوست دارند گوشت گوساله را با سبزیجات مخلوط می‌کنند و خواص این نوع گوشت را افزایش می‌دهند. در واقع افزودن سبزیجات به گوشت می‌تواند طعم دلپذیر تری به غذا بدهد. می‌توانید گوشت گوساله را با ذرت، نخود فرنگی، قارچ یا هر چاشنی که دوست دارید مصرف کنید.

پروتئین و مواد مهمی که در گوشت گوساله وجود دارد برای رشد کودکان بسیار مهم می‌باشد و همچنین می‌تواند برای افراد مسن، بسیار مناسب باشد و مواد معدنی را به بدن آنها برساند. البته همانطور که گفته شد می‌تواند سیستم ایمنی را نیز تقویت کند. بهتر است دو تا سه بار در هفته از این مواد استفاده کنید. گوشت گوساله از دو قسمت تشکیل شده است یک قسمت راسته و دیگری فیله می‌باشد. بخش‌های بالایی گوشت دارای چربی کم‌تری می‌باشند و همچنین پروتئین بالایی دارند.

در نظر داشته باشید که گوشت گوساله دارای پروتئین و ویتامین‌های بسیار زیادی می‌باشد که برای بدن مفید است. می‌توانید با مصرف این گوشت پوکی استخوان را در سال‌های آینده و پیری تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید. در واقع سعی کنید برای کودکان خود در هفته دو تا سه بار از این گوشت برای فرزندانتان غذا بپزید و مواد مقوی را برای آنها تأمین کنید تا در آینده کمتر دچار بیماری‌های استخوانی و بیماری‌های وابسته به کمبود پروتئین شوند.

داشتن شکمی صاف با مصرق قهوه

به گفته محققان، ترکیبات موجود در قهوه دارای خواص ضدچاقی است. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد زنانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشند در مقایسه با افرادی که کمتر قهوه می‌نوشند، چربی تحتانی و شکمی کمتری دارند. محققان دانشگاه آنجلیا راسکین انگلستان در مطالعه خود دریافتند زنان ۲۰ تا ۴۴ سال که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه می‌نوشیدند دارای کمترین میزان چربی دورشکمی بودند که ۳.۴ درصد کمتر از افرادی بود که قهوه نمی‌نوشیدند. در بین زنان ۴۵ تا ۶۹ سال، آنهایی که ۴ فنجان یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشیدند ۴.۱ درصد دارای چربی کمتری بودند.

در مجموع میانگین درصد کل چربی بدن در زنان تمام گروه‌های سنی که ۲ یا ۳ فنجان قهوه می‌نوشیدند ۲.۸ درصد کمتر بود. در مردان، این رابطه خیلی مشهود نبود. بطوریکه مردان ۲۰ تا ۴۴ سال که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشیدند کل چربی بدن شأن ۱.۳ درصد کمتر بود. «لی اسمیت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «تحقیق ما نشان می‌دهد که وجود یک ترکیب بیواکتیو در قهوه، بجز کافئین، موجب تنظیم وزن شده و احتمالاً می‌تواند به عنوان ترکیب ضدچاقی استفاده شود.» سالانه حدود ۷ میلیون تن قهوه در جهان مصرف می‌شود.

کد خبر 424243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.