حاجی میرزایی: وجود کنکور در پایان نظام تعلیم و تربیت مانع سنجش توانمندی‌ دانش آموزان است

وزیر آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وجود کنکور در پایان نظام تعلیم و تربیت را مانع اصلی سنجش توانمندی دانش آموزان دانست.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت مأموریت این سازمان اظهار کرد: انسان همواره باید بیاموزد تا به مدد وحی الهی و انزال کتب و راهنمایی امامان به انسانی کامل مبدل شود.

وی مهم‌ترین بخش تحول انسان را در آموزش و پرورش دانست و افزود: این دوره مقطعی متمایز است، دوره‌ای که انسان‌ها باید خود را پیدا و از ارزش‌های خود دفاع کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه چگونه می‌توانیم متناسب با تغییرات پرشتاب پیرامون، این توانمندی را به روز برسانیم و از انفعال انسان جلوگیری کنیم مسئولیتی است که تعلیم و تربیت برعهده دارد لذا باید توجه داشت که تا چه حد توفیق پیدا کرده‌ایم انسانی که شایسته است را تربیت کرده‌ایم و او چگونه ایفای نقش می‌کند و این یک سوال کلیدی است.

حاجی میرزایی ادامه داد: امروز یک نظام سنجشی به نام کنکور در انتهای نظام تعلیم و تربیت ما قرار گرفته است که نمی‌تواند این صلاحیت و توانمندی را درست ارزیابی کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی برای خطا کردن نداریم چرا که حاصل کار ما در نظام تعلیم و تربیت اگر به دیپلم ختم می‌شود باید کارآمدی لازم را برای انسانی که در جامعه نقش ایفا می‌کند فراهم کند و مهم این است که دیپلم، جوازی برای ورود به اجتماع و شرط ضروری زندگی جمعی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت در تربیت یک انسان خوب، اظهار کرد: باید ببینیم آیا محتوای درسی ما قادر است این صلاحیت‌ها را ایجاد کند، آیا این انسان توانسته به درک صحیح از خود برسد؟ متأسفانه افرادی هستند با تحصیلات عالیه، که کوچک‌ترین درکی از خود ندارند.

حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: اگر امروز نهادهای ما ناکارآمد است، علت آن را باید در نظام تعلیم و تربیت جست و جو کرد. اگر نهاد خانواده ناکارآمد است به دلیل ناکارآمدی نظام آموزشی است ویکی از مسئولیت‌های نظام تعلیم و تربیت این است که پیوند میان انسان و طبیعت را برقرار کند تا طبیعت در تسخیر انسان دربیاید.

وی با بیان اینکه شناخت و رابطه انسان از خود، خلق، خلقت و خدا همه در نظام تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، تصریح کرد: نقطه عزیمت همه تحولات اینجا است. افسوس که اغلب ما عادت کرده‌ایم به نتایج کوتاه واکنش نشان دهیم. سازمان پژوهش یک ابرسازمان است و توقع ما از این سازمان به اندازه عظمت رسالت آن است.

وزیر آموزش و پرورش سازمان پژوهش را دیدبان نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: بخش عظیمی از مصونیت ما در مقابل پدیده‌های نوظهور در این سازمان اتفاق می‌افتد و امروز آموزش الکترونیکی از آموزش مکمل به آموزش اصلی تبدیل شده و تحول در دستگاه تعلیم و تربیت بدون گفتمان انجام نمی‌شود. ما باید با جامعه به گفت‌وگوی مشترک بنشینیم.

کد خبر 424103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.