درمان سرماخوردگی با مصرف گیاه زوفا

گیاه زوفا دارای خواص بی‌شماری مانند درمان سرماخوردگی، بهبود مشکلات پوستی، برطرف کردن مشکلات عصبی و کاهش وزن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زوفا یک گیاه چندساله و بومی منطقه مدیترانه است که معمولاً در کنار جاده‌ها رشد می‌کند. این گیاه دارای بوته بلند و باریک بوده و گل‌های آن به رنگ بنفش، صورتی یا سفید است. برگ زوفا و ساقه‌های سبز آن حاوی بسیاری از ترکیبات زیست فعال است. در ادامه به بررسی بعضی خواص دارویی گیاه زوفا می‌پردازیم:

درمان سرماخوردگی

گیاه زوفا سرشار از رزین‌ها، تانن، هیسوپین و فلاونوئیدها است. این ترکیبات برای عملکرد سیستم تنفسی مناسب بوده و از بروز عفونت‌های تنفسی، آسم و برونشیت پیشگیری می‌کند. این گیاه برای تسکین علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی از جمله سرفه، گلودرد، گوش درد و تب مناسب است. روغن گیاه زوفا از زمان‌های قدیم به منظور کاهش دمای بدن و تب به کار رفته است.

بهبود مشکلات پوستی

روغن زوفا برای از بین بردن مشکلات پوستی مربوط سن مانند چین و چروک‌ها کاربرد دارد. علاوه بر این گیاه زوفا برای درمان سایر مشکلات پوستی مانند نیش حشرات، خراش‌ها و سوختگی‌ها نیز مناسب بوده و باعث از بین بردن اثر این زخم‌ها بر روی پوست می‌شود. استفاده از این گیاه روی زخم از به وجود آمدن عفونت در محل زخم جلوگیری می‌کند.

برطرف کردن مشکلات عصبی

ضعف اعصاب معمولاً به دلیل خستگی مزمن و ناتوانی بروز می‌کند، این نوع اختلال با خستگی ناشی از کار و فعالیت‌های جسمی و فکری، سردرد، و بی خوابی همراه است و در بسیاری موارد با اختلال اضطرابی و افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. زوفا یکی از گیاهان دارویی مناسب برای از بین بردن استرس و اضطراب است.

کاهش وزن

نتایج اولیه مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که استفاده از چای زوفا به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. مواد موجود در چای زوفا، جذب کربوهیدرات توسط دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. علاوه بر این گیاه زوفا برای بهبود اسپاسم ماهیچه‌ای، کرامپ، درد شکمی حاد، کمبود اشتها، نفخ و سو هاضمه کاربرد دارد.

کد خبر 422508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.