با خوردن این پنج نوشیدنی در ماه رمضان تشنه نمی‌شوید

روزداران و پرهیز از خوردن غذاهای پرچرب، تداخل غذایی و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر، رفع پینه و بوی بد دهان با رزماری، تشنه نشدن در ماه رمضان با پنج نوشیدنی و حذف وعده سحری عامل کاهش سطح هوشیاری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان، گفت: در روزهای ماه رمضان کرونایی نباید در وعده‌های غذایی گوشت، دوغ شیرین، چای پررنگ و غذاهای پرچرب استفاده کرد.

آرزو کاوه‌ای با ارائه توصیه‌های در این زمینه، اظهار کرد: اگر افطاری را به عنوان وعده صبحانه تلقی کنیم، یکی از وعده‌های غذایی مهم در ایام روزه داری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهتر است افراد روزه‌دار پس از صرف یک افطاری ساده، شام سبک بخورند، افزود: در وعده‌های غذایی باید از غذاهای کم‌چرب و کم نمک استفاده کرد و با مصرف حتمی میوه و مایعات در جهت جبران کم آبی و حفظ سلامت و ایمنی بدن برآمد.

کاوه‌ای با تأکید بر مصرف سبزی و سالاد در وعده افطار، تصریح کرد: مصرف میوه در فاصله زمانی افطار تا سحر به عنوان منبع خوبی از ویتامین و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مقادیر کافی فیبر و آهن بوده و موجب پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ می‌شود، افزود: مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود چراکه مواد غذایی شیرین باعث تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نهایت اُفت قندخون شده و موجب گرسنه شدن زودهنگام شخص می‌شود.

رفع پینه و بوی بد دهان با رزماری

رزماری گیاهی با خواص قابض است و می‌تواند محیطی که میروارگانیزم ها برای تکثیر استفاده می‌کنند را تغییر دهد. استفاده از رزماری می‌تواند به کاهش تعداد قارچ و باکتری‌ها منجر شده، در شرایطی که به نرم شدن بخش‌هایی که می‌توانند به پینه یا کالوس تبدیل شوند نیز کمک می‌کند. رزماری را در آب ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و برای سه تا پنج دقیقه به آرامی بجوشد. سپس یک درپوش روی ظرف قرار داده و اجازه دهید این ترکیب برای ۱۰ دقیقه دم بکشد. این ترکیب را از یک صاف عبور داده و در یک ظرف بزرگ بریزید. پاهای خود را در ظرف قرار داده یا با استفاده از یک بطری اسپری روی بخش‌های خاص اسپری کنید و این کار را هر روز تکرار کنید.

حذف سحری باعث کاهش سطح هوشیاری می‌شود

دبیر انجمن تغذیه البرز با اشاره به اینکه حذف سحری در ماه مبارک رمضان باعث کاهش سطح هوشیاری روزه داران می‌شود، اظهار کرد: حذف وعده سحر به روزه داران توصیه نمی‌شود و اگر فرد روزه دار برنامه غذایی سحر را حذف کند ممکن است دچار عوارضی چون؛ اختلال در عملکرد کلیه، اختلال در قند خون، کاهش سطح هوشیاری وحالت خواب آلودگی شود.

زهرا احدی، افزود: اگر فرد روزه دار مایل به مصرف غذایی کامل نیست می‌تواند از نان و پنیر، خرما، گردو، چای بسیارکم رنگ و شیر برای سحر استفاده کند. متأسفانه بسیاری از افراد بعداز مصرف غذایی سحر عادت به مصرف چای دارند و جایگزین خوبی برای رفع تشنگی و سردرد نیست.

وی ا اشاره به این که افراد به جای چای از آب نوشیدنی‌های کم شیرین مثل شربت آبلیمو، شربت خاک شیر استفاده کنند اظهار کرد: مصرف میوه‌های آب دار مثل؛ هنداونه، طالبی در سحر جایگزین خوبی برای مایعاتی از قبیل چای است.

تداخل غذایی و افزایش خطر ابتلاء به آلزایمر

ترکیب مواد غذایی در رژیم غذایی شما تأثیر بسزایی در سلامت مغز دارد. محققان دریافتند، تداخل غذایی افراد را در معرض خطر ابتلاء به آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل قرار می‌دهد. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد افرادی که گوشت‌های فرآوری شده را همراه با غذاهای نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی یا شیرینی میل می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات حافظه قرار دارند. محققان رژیم‌های غذایی و سلامتی بیش از ۶۰۰ فرد مسن را در فرانسه مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند. آنان وعده غذایی کوچک‌تر و متنوع‌تر حاوی مواد غذایی سالم مانند غذاهای دریایی، میوه و سبزی‌ها داشتند. در همین حال، کسانی که دچار زوال عقل بودند، گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، غذاهای نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی یا میان وعده‌هایی مانند شیرینی‌ها و کیک‌ها داشتند.

محقق این تحقیق سیسیلیا سامیری اپیدمیولوژیک دانشگاه بوردو فرانسه، گفت: "افراد مبتلا به زوال عقل گوشت فرآوری شده همراه با سیب‌زمینی میل کردند و افرادی که به این بیماری مبتلا نبودند گوشت را همراه با غذاهای متنوع‌تر ازجمله میوه و سبزی‌ها و غذاهای دریایی همراه کرده بودند. ما دریافتیم که تنوع بیشتر در رژیم غذایی و گنجاندن انواع غذاهای سالم با خطر کمتر ابتلاء به زوال عقل همراه است. " این تحقیق نیز بیانگر تأثیر طولانی‌مدت رژیم‌های غذایی بر سلامت مغز است.

با خوردن این پنج نوشیدنی در ماه رمضان تشنه نمی‌شوید

هرچند ماه رمضان امسال به سختی سال‌های قبل نیست و گرمای هوا اذیت‌کننده نیست اما به هرحال باید از افطار تا سحر را با انواع نوشیدنی‌ها سر کنیم تا هم از شر تشنگی در طول روز خلاص شویم هم به فکر سلامتمان باشیم. در ادامه پنج نوشیدنی را معرفی می‌کنیم که با خوردن آنها دیگر احساس عطش نخواهید کرد.

۱. شربت خاکشیر و آبلیمو

ابتدا خاکشیر را بشویید و سپس با آبلیموی تازه و کمی شکر مخلوط کنید. شربت آماده است و می‌توانید از افطار تا سحر آن را میل کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید تخم شربتی هم به این مخلوط اضافه کنید و اگر علاقه‌ای به لیمو ندارید، کمی عرق بیدمشک یا گلاب به شربت اضافه کنید.

۲. شربت آبلیمو

آبلیمو، شکر و آب؛ با همین ترکیب ساده می‌توانید آب زیادی در بدنتان ذخیره و از عطش زیاد در طول روز پیشگیری کنید.

۳. شربت خیار و سکنجبین

تعدادی خیار را رنده کنید، کمی سکنجبین داخل لیوان بریزید، خیارهای رنده شده را به آن اضافه کنید و سپس آب و لیموترش بریزید. این شربت هم خنک‌تان می‌کند، هم تشنگی را رفع می‌کند و هم از طعم جذابی که دارد لذت می‌برید.

۴. شربت بیدمشک

عرق بیدمشک را با مقداری آب مخلوط کنید و معجزه آن را ببینید؛ بی‌شک تفاوت‌اش را با روزهایی که آن را نخورده بودید خواهید دید.

۵. شربت گلاب

مقداری گلاب را با آب مخلوط کنید و این شربت را بنوشید. برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می‌برد و بدن را تقویت می‌کند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

کد خبر 421197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.