رمضان امسال با زولبیا و بامیه خداحافظی کنید

سیستم ایمنی ضعیف با چیپس و پفک، مصرف خودسرانه مکمل و تضعیف بدن در برابر کرونا، خوراکی سنتی کم حجم و سرشار از فیبر، رمضان امسال و خداحافظی با زولبیا و بامیه و ضرورت استفاده غذاهای پرکالری برای بیماران سخت درمان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به مصرف خودسرانه مکمل، اظهار کرد: متاسفانه برخی از افراد اقدام به مصرف خودسرانه انواع مکمل های شیمیایی به منظور مبارزه و پیشگیری از بیماری کرونا می‌کنند که این مسئله می‌تواند آسیب جدی به آنها وارد کند.

زهرا عبداللهی، افزود: براساس مستندات و شواهد علمی مصرف مکمل‌های ویتامین در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا تاثیری ندارد و سازمان بهداشت جهانی نیز این مسئله را رد کرده است.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: تبلیغاتی غیر واقعی در خصوص ارتباط مستقیم مصرف مکمل‌های ویتامین c به خصوص برای مقابله با بیماری کرونا در فضای مجازی انجام شده است. برخی از افراد در دام این گونه تبلیغات افتاده و دچار گرفتاری های مختلفی می‌شوند.

وی ادامه داد: مصرف بی‌رویه مکمل‌ها نه تنها باعث بهبود سیستم دفاعی بدن نمی‌شود بلکه یکی از عوارض آن تضعیف سیستم ایمنی است و همین مسئله می تواند انسان را در برابر بیماری کرونا ضعیف کند. تغذیه سالم، مقوی و طبیعی می تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت کند.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، افزود: در مکمل‌های شیمیایی املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن وجود ندارد. برای تامین مواد مورد نیاز بدن باید افراد یک برنامه غذایی سالم داشته باشند و در سبد غذایی روزانه از مصرف میوه و سبزیجات تازه غافل نشوند.

عبداللهی تصریح کرد : برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در درجه اول رعایت بهداشت فردی مهم است و افراد باید به طور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده شستشو دهند.

ضرورت استفاده غذاهای پر کالری برای بیماران سخت درمان

رئیس مجمع خیرین سلامت استان همدان، گفت: برنامه غذایی سالم برای عملکرد مناسب بدن به خصوص برای بیماران سخت درمان اهمیت بیشتری دارد.  تغذیه برای بیماران سخت درمان، بیشتر بر صرف غذاهای پرکالری همچون شیر، خامه، پنیر، تخمع مرغ پخته، میوه و سبزیجات تازه است که پروتئین زیاد دارند.

وی با اشاره به اینکه همه روش‌های درمان جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، قوی هستند و به سلول سالم آسیب می‌رساند، اظهار کرد: آسیب رسیدن به سلول‌های سالم عوارض جانبی نا خوشایند به وجود می‌آورد و موجب مشکلاتی در تعذیه فرد می‌شود.

محمد صادق صبا، تصریح کرد: جایگزین غذایی مانند نوشیدنی‌ها، پودرهای صبحانه، مکمل‌های پروتئینی با کالری بالا که ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارند  و به شکل پودینگ و پودر عرضه می‌شوند، استفاده کنند.

رئیس مجمع خیرین سلامت استان همدان، خاطرنشان کرد: مجمع خیرین سلامت همدان به ۲۰۰ خانواده دارای بیمار سخت درمان که از لحاظ سطح درآمد جز اقشار آسیب پذیر هستند سبد غذایی اهدا کرده است.

سیستم ایمنی ضعیف با چیپس و پفک

مصرف این مواد غذایی در این ایام می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود لذا سعی کنید غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود را مصرف کنید. یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه شرایط شیوع کرونا موجب محدود شدن فعالیت افراد و بیشتر ماندن آنان در خانه شده است، اظهار کرد: در خانه ماندن مزایا و معایبی دارد که از جمله معایب آن می‌توان به پرخوری‌ها یا بدخوری‌ها اشاره کرد.

مرجان مهدوی‌روشن با بیان اینکه افزایش اضافه وزن و چاقی در میان افراد به ویژه نوجوانان در ایام کرونایی، افزود: این یک باور اشتباه است که زیاد خوردن سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و می‌گوییم هرچقدر بیشتر غذا بخوریم بدنمان قوی‌تر می‌شود، اما زیاد خوردن لزوما باعث تقویت سیستم ایمنی نمی‌شود، بلکه باید درست و اصولی غذا بخوریم.

وی زیاد خوردن را موجب چاق‌تر شدن و افزایش چربی بدن دانست و گفت: چاقی سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر می‌کند و شانس ابتلا به بیماری‌ها به ویژه بیماری‌هایی که در ارتباط با سیستم ایمنی بدن هستند مانند کرونا را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیهو رژیم‌درمانی، با تاکید بر لزوم کنترل تغذیه، گفت: زمان‌هایی که بیکار هستیم و حوصله‌مان سر می‌رود، به جای اینکه وقتمان را با فعالیت‌های مختلف مانند مطالعه و ورزش و موسیقی و بازی و… پر کنیم، به سمت آشپزخانه می‌رویم و بدون اینکه احساس گرسنگی کنیم، شروع به خوردن می‌کنیم لذا این عادت بد باید ترک شود.

مهدوی روشن چیپس و پفک را جزو مواد غذایی چاق‌کننده با کالری بالا و بدون ارزش تغذیه‌ای دانست و افزود: مصرف این مواد غذایی در این ایام می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود لذا سعی کنید غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود را مصرف کنید.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه برای انجام دادن فعالیت‌های بدنی حتما به پارک و باشگاه نیاز نداریم، خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالیت‌های بدنی مانند دراز و نشست و در جا زدن در فضای کوچک داخل خانه نیز قابل انجام است و بدون سر و صدا می‌توانیم فعالیت بدنی داشته باشیم لذا حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی در روز علاوه بر کنترل وزن، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

مهدوی‌روشن، میوه‌ها و سبزی‌جات را بهترین میان‌وعده دانست و گفت: در مصرف میوه‌ها نباید افراط شود، اما سبزی‌جاتی مانند خیار و هویج و کاهو اصلا چاق‌کننده نیست و مصرف زیاد آن نیز مشکلی ندارد و علاوه بر رفع احساس گرسنگی، ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و در نهایت به تقویت سیستم ایمنی می‌انجامد.

وی با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: همه ساله در این ماه مبارک بر اساس یک سنت قدیمی مردم اقدام به مصرف زولبیا و بامیه در وعده افطار می کنند که خود این مسئله جای سوال دارد، چرا که این ماده خوراکی واقعا فایده‌ای برای بدن ندارد.

رمضان امسال با زولبیا و بامیه خداحافظی کنید

نایب رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با بیان اینکه مصرف قندهای ساده اثرات منفی روی سیستم ایمنی بدن دارد، از همه افراد خواست تا در ماه رمضان امسال که بیماری کرونا شیوع دارد، از مصرف زولبیا و بامیه خودداری کنند.

وی اظهار کرد: زولبیا و بامیه قندهای ساده هستند که با مصرف آنها قند خون به سرعت بالا می رود و مصرف آن در افراد دیابتی می تواند موجب تشدید بیماری شود و برای افراد سالم نیز افزایش وزن و چاقی و نیز افزایش قند را به دنبال دارد.

بابایی تصریح کرد: این نوع خوراکی در روغن با حرارت بالا تهیه شده و پر از چربی و قند است، بنابراین مصرف آنها نه تنها فایده ای ندارد، بلکه مضر هم است.

نایب رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با تاکید به شیوع بیماری کرونا گفت: در این شرایط بسیار ضروری است که سیستم ایمنی افراد تقویت شود و یکی از عوامل تضعیف سیستم ایمنی مصرف قندهای ساده است.

بابایی اضافه کرد: بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده از مردم می خواهیم یک امسال را بی خیال مصرف زولبیا و بامیه شوند و به جای آن از مواد غذایی سالم مانند خرما، کشمش استفاده کنند.

وی افزود: ضرورتی ندارد پای تمام سفره های افطار زولبیا و بامیه باشد و توصیه می شود افراد وعده های افطار را با یک لیوان آب گرم، شیر گرم، چای کم رنگ به همراه خرما و کشمش سر کنند و در کنار آن می توانند از خوراکی هایی مانند فرنی و شله زرد با شکر کم استفاده کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: وعده افطار باید سبک باشد و افراد نباید بعد از مدت طولانی خالی ماندن معده به محض افطار غذای پرحجم و سنگین مصرف کنند، زیرا این امر برای بدن و دستگاه گوارش آسیب رسان است.

وی خاطرنشان د: توصیه می شود افراد بعد از یک وعده افطار سبک با فاصله نیم تا یک ساعت، یک وعده شام سبک اما پرکالری مصرف کنند و از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و سنگین در وعده شام خودداری کنند.

خوراکی سنتی کم حجم و سرشار از فیبر

خرما میوه‌های درخت نخل است و سرشار از مواد معدنی، فیبر سالم و ویتامین است. خرما یکی از شیرین‌ترین میوه‌هایی است که در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شود. هیچ کس انکار نمی‌کند که خرما بسیار خوشمزه است و طعم لذت بخشی دارد. اما علاوه بر طعم دلپذیرش خواص سلامتی زیادی نیز دارد. در اینجا به پنج  مورد از آن‌ها اشاره شده است.

- جلوگیری از پیری زودرس

متأسفانه، نمی‌توانیم ساعت زندگی را متوقف کنیم، زیرا پیر شدن یک روند طبیعی است. با این حال، می‌توانیم سرعت آن را کاهش دهیم. کاهش سرعت روند پیر شدن و غلبه بر چین و چروک و موهای خاکستری یک چالش بزرگ است. کاروتنوئیدها در خرما به حفظ سلامتی پوست کمک کرده و باعث ترمیم سلول‌های زنده برای جلوگیری ازپیری زود رس می‌شوند.

- کاهش مشکلات قلبی

پتاسیم موجود در خرما می‌تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک کرده و از انسداد شریان‌های جلوگیری کند. انسداد شریان‌ها می‌تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود. یک مطالعه نشان داد، هرچه میزان پتاسیم بیشتر باشد، احتمال بروز مشکلات قلبی کمتر می‌شود.

- کاهش خطر شب کوری

پس از معاینه چشم ممکن است نیازی به عینک نداشته باشید، اما این بدان معنی نیست که چشمان شما در نور ضعیف هم به خوبی عمل می‌کنند. اکثر افراد در نور ضعیف، قادر به دیدن نیستند و این به دلیل کاهش سطح ویتامین A است. ویتامین‌های گروه B و ویتامین A موجود در خرما به حفظ فیلتر بهینه نور در شبکیه و محافظت در برابر تخریب ماکولا کمک می‌کنند.

- تنظیم فشار خون

نمک بیش از حد (سدیم) می‌تواند منجر به فشار خون بالا شده و پتاسیم باعث دفع سدیم می‌شود. خرما از نظر سدیم بسیار ناچیز است و در عین حال سرشار از پتاسیم است.

- کمک به بهبود سلامت استخوان

خرما، یک ماده غذایی کاربردی است که دارای ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوشیمیایی است. خرما همچنین حاوی کلسیم و ویتامین K است. این میوه خوشمزه از کانی سازی استخوان و همچنین لخته شدن خون حمایت می‌کنند. از آنجا که خرما حاوی منیزیم می‌باشد، به تقویت ساختارهای استخوانی نیزکمک می‌کند.

کد خبر 420311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.