میزان افزایش دستمزد کارگران در سال۹۹ + جزئیات

تمدید بسته ماندن مرز مهران تا ۳۰ فروردین، جابجایی بیش از سه میلیون تن کالا در ۱۷ روز نخست ۹۹، تصویب طرح جایگزینی ۱۲۹ هزار تاکسی فرسوده، تصویب طرح اعطای وام به ۲۳میلیون خانوار، آغاز دوباره عملیات اجرایی شاهراه غرب استان اصفهان و تعیین حداقل نرخ دستمزد کارگران، مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسات متعدد شورای عالی‌کار برای تعیین حداقل نرخ دستمزد در سال ۹۹ که بارها لغو یا بدون نتیجه به پایان رسیده بود در روز بیست و یکم فروردین‌ماه به رغم تلاش نمایندگان کارگری در این شورا برای متقاعد کردن کارفرمایان و مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به دلیل اختلاف شدید در خصوص نحوه اعمال افزایش دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بر پایه حقوق کارگران، به رأی گیری اعضا انجامید و بر اساس اطلاعیه وزارت کار در نهایت افزایش ۲۱ درصدی پایه حقوق کارگران تصویب شد.

همچنین بر اساس مصوبه جدید این شورا مبلغ بن خواروبار کارگران از ۱۹۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از پایان این جلسه در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شد.

وی افزود: برای سایر سطوح دستمزدی افزایش ۱۵ درصدی تصویب و ۹۱ هزار تومان به آن اضافه شد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**شورای اقتصاد عضو هیئت وزیران درخواست وزارت راه و شهرسازی را درخصوص اصلاح نرخ عوارضی برخی از آزادراه های دولتی را تصویب کرد.

**مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس، به تمامی کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی فاقد مجوز از سازمان بورس هشدار داد که فعالیت صفحه یا کانال آنها از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری کیفری خواهد شد.

**رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از سال ۱۳۸۶، پیگیری مستمر وزارت ارتباطات برای آزادسازی باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ آغاز شده است.

**عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندکان کالاهای صنعتی و معدنی گفت: بر اساس یک نظرسنجی دو سوم از مردم ایران کمتر از یک ماه پس انداز برای زندگی یا در قرنطینه ماندن را دارند.

**معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: حدود ۱۵ هزار هکتار محدوده‌های ناکارآمد شهری در خود استان تهران و بیش از ۴.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن در این محدوده‌هاست؛ به عبارتی ۱۱ درصد مساحت بافت فرسوده کل کشور در تهران و ۲۴ درصد جمعیت شهرنشین بافت ناکارآمد در تهران مستقر است.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: کرونا در میان مدت موجب رکود خواهد شد و روند های گذشته نیز نشان می دهد ورود به فاز رکود موجب کاهش واردات کشورها می شود.

**ستاد مرکزی مبازره با کرونا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تا امروز مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و در اتاق‌های شهرستان‌ها ۶۰ میلیارد تومان در تامین تجهیزات پزشکی و درمانی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کرده است.

**معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: به‌رغم سخنان مبنی بر این که غذا و دارو تحت تحریم نیستند ولی تجارت دو راه دارد؛ اگر میخواهید هزینه کالای وارد شده را پرداخت کنید باید از موسسات مالی کمک بگیرید که تمام بانک ها و موسسات مالی تحت باج خواهی توسط آمریکا هستند.

**وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نقش آنها در افزایش شفافیت گفت: برای بهبود در روند واگذاری‌ها تصمیم گرفته شد تا از ساز و کار بورس و عرضه سهام یا ارائه در ETF استفاده شود، زیرا عرضه و فروش در بورس از شفافیت کافی برخوردار است.

**سخنگوی گمرک ایران گفت: دولت عراق، در نشست اخیر خود تصمیم گیری در خصوص بازگشایی مرز مهران در روز ۲۳ فروردین را دردستور کار خود قرار داد که وزارت بهداشت این کشور به دلیل برخی از نگرانی ها، پیشنهاد تمدید یک هفته‌ای این تاریخ را برای مسدود کردن این مرز ارائه کرد.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش گفت: در آرزوی یک روز خوب، یک زندگی کم‌استرس، یک ایران روبراه به پساها چشم دوخته‌ایم و در پس هیچ پسایی هنوز روزنه‌ای در دیدرس نیست.

**قائم مقام وزیر صمت با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن شیوه‌های قابل دسترس و متنوع برای بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: حرکت تولید و صادرات باید در خط ویژه صورت گیرد.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: امکان تبدیل ۱۰ میلیارد دلار از منابع این صندوق به ریال و اعطای بسته حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده بر پایه این ریال در بازه زمانی کوتاه مدت وجود ندارد زیرا باید برای این دلارها تقاضای واردات باشد و واردکنندگان در ازای دریافت دلار به دولت ریال دهند.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور در خصوص اعطای بسته ۱۰ میلیارد دلاری به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: بعید می‌دانم دولت قادر باشد ۱۰ میلیارد دلار از منابع اعتباری صندوق توسعه ملی را در شرایط کنونی به ریال تبدیل کند.

وی افزود: امکان تبدیل ۱۰ میلیارد دلار از منابع این صندوق به ریال و اعطای بسته حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده بر پایه این ریال در بازه زمانی کوتاه مدت وجود ندارد زیرا باید برای این دلارها تقاضای واردات باشد و واردکنندگان در ازای دریافت دلار به دولت ریال دهند.

**رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌هایی جداگانه به رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) و رئیس انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنعت اروپا (Eurochambres)، همراهی این دو نهاد برای رفع محدودیت‌های تحریم علیه ایران را خواستار شد زیرا این محدودیت‌ها مستقیماً مبارزه با کرونا در ایران را مختل کرده است.

**مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران گفت: با شناسایی سیستمی سفارش‌های نامتعارف ارسالی در حال حاضر می‌توان به صورت قانونی، دسترسی کدهای معاملاتی ارسال کننده این نوع سفارشات را به بازارهای فرا بورس ایران محدود کرد.

**مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از جابجایی بیش از سه میلیون تن کالا در ۱۷ روز نخست ۹۹ خبر داد و گفت: ۱۵۰ میلیون تن کالا در سال ۹۸ در بنادر کشور تخلیه شده و به رغم تحریم ها، عملیات های بندری ایران افزایش یافته است.

**اعضای شورای اقتصاد عضو هیأت وزیران در جلسه خود، درخواست وزارت نفت درمورد اصلاح مصوبات شورای اقتصاد موضوع طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گاز سوز با پیمایش بالا را تصویب کرد.

**سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت پیش بینی کرد که ظرفیت تولید ماسک به پنج میلیون عدد در روز ارتقا یابد.

**حسن نیامعاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اقدام سریع سربازان گمنام امام زمان(عج) قاتل مرحوم مهابادی راننده کامیون حامل کالاهای اساسی شناسایی شده و به هلاکت رسید و سه نفر از همدستان وی نیز دستگیر شدند.

**یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت بزرگ و بدون برنامه ریزی قادر به محقق کردن جهش تولید نیست، یکی از لازمه‌های مهم و ضروری تحقق جهش تولید در سال ۹۹، کوچک شدن دولت است.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: "جهش تولید" با دولت بزرگ، محقق نمی‌شود و لازم است تا همه دستگاه‌های اقتصادی دولت همچون بانک مرکزی و وزارت صمت، در سال ۹۹ با در نظر گرفتن سیاست‌های غیر کلاسیک و پیشرفته اقتصادی، نظام مالی کشور را اصلاح کنند.

وی افزود: بی‌شک کاهش تصدیگری دولت در بخش‌های مختلف نظام اقتصادی کشور باعث رشد و رونق تولید در حوزه‌های بیشماری می‌شود و تقویت و اصلاح روند ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان از سوی بانک‌ها در سال ۹۹، یکی از لازمه‌های مهم و ضروری در راستای تحقق جهش تولید است زیرا توقف خط تولید کارخانجات مختلف در نظام اقتصادی کنونی کشور به نوعی یک دستاورد برای بانک‌ها محسوب می‌شود.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: چهار میلیون نفر از افراد فاقد درآمد ثابت در کشور از تسهیلات خرید اعتباری کالا تا سقف دو میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند.

**رئیس کل بانک مرکزی گفت: پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک میلیون تومانی اعتبار خرید به ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه با تنفس چهارماهه به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

**مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از ادامه روند اجرایی عملیات پروژه تونل خوانسار خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت محور خوانسار-بویین میاندشت و نقش تونل در افزایش ایمنی تردد، با پیگیری‌های انجام شده و از طریق تهاتر بدهی معوقه به پیمانکار، این پروژه مجدداً شروع شد.

**اعضای شورای اقتصاد عضو هیئت وزیران درخواست وزارت راه و شهرسازی در مورد اصلاح نرخ عوارض برخی از راه‌های دولتی کشور در سال ۱۳۹۸ موضوع مصوبه شورای اقتصاد را به استناد بند ب ماده ۳۰ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، را بررسی و تصویب کرد.

**مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: از ابتدای خرید تضمینی تا امروز ۱۸ فروردین ماه، ۶۰ هزار تن مرغ خریداری شده که ۱۲ هزار تن آن را از اول فروردین تا امروز خریداری کرده‌ایم، این میزان خرید در شرکت پشتیبانی امور دام بی‌سابقه بوده است.

**نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: چنانچه کارکنان در اثر ابتلا به ویروس کرونا، بستری یا قرنطینه شوند، تکلیفی بابت پرداخت مزد آنان در دوران بیماری بر عهده کارفرما نخواهد بود.

**رئیس سازمان فناوری ارتباطات ایران گفت: استفاده از ابزارهای دیجیتال به شدت وابسته به توان اقتصادی خانواده‌ها است؛ شکاف آموزشی در آینده شکاف اقتصادی را بازتولید می‌کند و این یعنی چرخه فقر!

**مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با هدف جایگزینی اینترنت VDSL به جای ADSL، زیرساخت‌های لازم را با سرعت حداقل چهار برابر سرعت فعلی مهیا کرده ایم، نسل جدید اینترنت از ۱۶ فروردین در شهر قم تکمیل و واگذار شد.

**وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن پروتکل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بنادر کشور خبر داد و گفت: همه بنادر ما مملو از کالا است و کامیون‌ها در بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی در صف هستند.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش هشت برابری تولید مواد ضدعفونی کننده و ۲۰ برابری تولید الکل اتانول در کشور خبر داد و گفت: تولید روزانه دستکش دو برابر افزایش یافته است همچنین روزانه یک میلیون عدد ماسک در کشور تولید می‌شود.

**معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در نامه‌ای به معاون وزیر کشور و رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا پیشنهادات وزارت صمت پیرامون فعالیت واحدهای صنفی با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت در خصوص تبعات ناشی از برگشت مسافران نوروزی را برای طرح در ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا اعلام کرد.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش سرعت اینترنت تمامی مشترکین به صورت رایگان تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد.

**بر اساس گزارش فصلی اقتصاد ایران در پاییز ١٣٩٨؛ محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ به رقم ١٦٥٤١٩٣ میلیارد ریال بوده است که رشد آن نسبت به مدت مشابه سال قبل -۱.۷ درصد بوده است.

**سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پروازهای مسافربری که با مبدا کشورهای خارجی به ایران می‌آید، فقط برای بازگرداندن مسافران ایرانی از دیگر کشورها است.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید بلیط هواپیما و استفاده از خدمات حمل و نقل هوایی در پی شیوع ویروس کرونا و اعمال شرایط قرنطینه، اظهار کرد: در ایام نوروز سال ۱۳۹۹، شاهد کاهش بیش از ۹۰ درصدی ترافیک هوایی کشور و استفاده عمومی از حمل و نقل هوایی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم، آنالیز دقیق این روند کاهشی و جزئیات آن در دستور کار سازمان هوایی قرار دارد.

وی افزود: هیچ یک از فرودگاه‌های کشور پس از شیوع ویروس کرونا و اعمال شرایط قرنطینه تعطیل نشده بلکه برای فعالیت همه فرودگاه‌ها محدودیت در نظر گرفته شده است.

**مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف اصفهان گفت: ۵۶۱ واحد صنفی در استان اصفهان به دلیل رعایت نکردن شرایط قرنطینه و ادامه فعالیت به رغم دستور ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا برای تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری، پلمب شده است.

جواد محمدی فشارکی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به افزایش نظارت بر روند فعالیت بازار در پی شیوع ویروس کرونا و مصوبه ستاد ملی مقابله با شیوع این ویروس برای تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری، اظهار کرد: در همه رسته‌های صنفی اصفهان، متخلف داشته‌ایم و اصنافی که مرتکب تخلف شوند با مغازه آن‌ها پلمب می‌شود، هیچ رسته صنفی نمی‌تواند ادعا کند در آن صنف تخلف نبوده است.

وی افزود: اداره بهداشت هم بر اساس بازرسی و نظارتی که در بازار دارد در صورت مشاهده موارد تخلف در حوزه بهداشتی با آن واحد صنفی به طور مستقیم برخورد کرده و آنها را پلمب می‌کند.

**رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آماده‌ایم بخشی از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی را با واگذاری اموال و سهام بپردازیم مشروط بر اینکه همه آنها صرف همسان سازی حقوق بازنشستگان این سازمان شود.

**نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: معمولاً دستگاه‌های اجرایی، به جای اتخاذ تصمیمات اساسی و هم‌راستا شدن واقعی با راهبردها، وظایف جاری خود را در قالب شعار سال بزک کرده و به عنوان برنامه جدید قالب می‌کنند.

**معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ۴۷ دستگاه حفاری و ادوات غیرمجاز چاه آب از ابتدای امسال در استان اصفهان توقیف شده است.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش گفت: سه فرضیه درباره نرخ بیکاری زمستان ۹۸ که از طرف مرکز آمار ایران اعلام شد، وجود دارد.

**معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: باید برای موج بیکاری و کاهش درآمد از اکنون آماده شد، به عنوان چالشی فراتر از چالش اقتصادی و سرشار از جنبه‌های اجتماعی!

**‌نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان گفت: بازار پوشاک شب عید سال ۹۹، پیش از رسیدن به ایام خرید و فروش با شوک کرونایی مواجه شد و می توان گفت حتی بازار شب عید امسال فروشندگان پوشاک صفر بوده است.

رضا باطنی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه واحدهای صنفی اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان پس از ابلاغ دستورالعمل تعطیلی از سوی اتاق اصناف، فعالیت خود را متوقف کرد، اظهار کرد: با همکاری و کنترل بازرسان اتحادیه و پلیس اماکن، هیچ یک از واحدهای صنفی پس از ابلاغیه تعطیلی، فعالیتی نداشتند.

وی افزود: تاکنون هیچ گزارش تخلفی در خصوص فعالیت واحدهای صنفی اتحادیه در بازه زمانی تعطیلی اصناف غیرضروری ثبت نشده است.

**عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی گفت: با توجه به تعطیلی واحدهای صنفی و شرکت‌ها، تأمین اقلام سفارشات اینترنتی به سختی انجام و بسیاری از آن‌ها کنسل می‌شود.

**رئیس اتحادیه لبنیات ساز و فروشنده لبنیات اصفهان گفت: تقاضا برای خرید لبنیات در بازار کاهش نداشته بلکه نسبت به هفته‌های گذشته افزایش داشته است.

محمدرضا امین‌الرعایایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان اصفهان، اظهار کرد: واحدهای صنفی فروش لبنیات استان در هفته گذشته تعطیل نبوده‌اند و بر اساس مصوبه ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا، لبنیات فروشان جزو اصناف غیر ضروری محسوب نشدند و اتاق اصناف به این اتحادیه اعلام کرد که نیازی به تعطیلی واحدهای صنفی زیرمجموعه آن در زمان تعطیلی اصناف غیرضروری نیست.

رئیس اتحادیه صنف لبنیات ساز و فروشنده لبنیات اصفهان با بیان اینکه قیمت لبنیات در بازار نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نداشته است، تصریح کرد: واحدهای صنفی قیمت لبنیات را گران نکرده و معاملات در بازار بر اساس قیمت‌های قبلی است.

**نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ارزان‌ترین و مفیدترین اقدام دولت برای تحقق جهش تولید این است که از فردا هر کدام از وزارتخانه‌ها اعلام کنند که برای پنج کسب و کار پیشران مربوطه با رعایت استاندارد، نیاز به مجوز نیست.

**عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی گفت: ترس از بیماری کرونا، کمبود امکانات بهداشتی و مواد غذایی باعث شده که کویت شروع به اخراج بعضی از مهاجران مقیم کند.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از عصر امروز _۱۶ فروردین ماه_ در شهر قم اینترنت خانگی با چهار برابر سرعت فعلی ارائه می‌شود.

**قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با دستور رئیس جمهور برای تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز بخش درمانی کشور و مایحتاج مردم، تولید تعطیل بردار نیست و غیر از ضرورت فعالیت بخش تولید، سایر کسب و کارها تابع دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هستند.

**رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان گفت: در حالی که باید حقوق بازنشستگان جدید و قدیم ذوب‌آهن هر سه سال یکبار متناسب سازی شود، این اقدام از سوی صندوق بازنشستگان فولاد، هشت سال است که به تعویق افتاده و انجام نشده است.

مجتبی احمدی در گفت‌وگو با  ایمنا، با بیان اینکه بازنشستگان ذوب آهن دارای آئین نامه ویژه‌ای بوده و جزو یک صندوق خاص محسوب می‌شوند، اظهار کرد: بازنشستگان فولاد در سراسر کشور دارای صندوق خاص هستند و بیش از ۶۰ درصد اعضای آن از بازنشستگان ذوب آهن هستند.

وی افزود: صندوق بازنشستگان فولاد باید از دستورات دولت در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگی تبعیت کند. یکی دیگر از وظایف این صندوق متناسب سازی حقوق بازنشستگان جدید و قدیم ذوب آهن است که بر اساس قانون باید هر سه سال یک بار انجام شود.

**یک کارشناس اقتصادی گفت: ریشه رانت و فساد اقتصادی یکی از این سه مورد نظام‌های چند نرخی، انحصارات و امتیازات ویژه است.

***نایب‌رییس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: باید با رعایت حداکثری اصول پیشگیری و فاصله گذاری، تدریجاً به کسب‌وکارها اجازه بازگشایی و فعالیت داد.

**مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به شیفت بندی و کشیک کارکنان در ایام تعطیل گفت: کارکنان گمرک به دلیل وظیفه ذاتی و قانونی که دارند نمی‌توانند به پویش ماندن در خانه به طور کامل بپیوندند، چون مرزبان اقتصادی کشور هستند.

**مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان از ارائه تمامی خدمات شرکت توزیع برق این استان به صورت غیر حضوری خبر داد.

**رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور و معاون وزیر ارتباطات گفت: نظام تصمیم‌گیری کشور نیاز به تفویض اختیار و تمرکززدایی دارد، شما به همان اندازه که مسئول هرچیزی در کشور هستید، به همان اندازه هم مسئول هیچ چیزی نیستید.

کد خبر 418079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرباز گمنام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 0
    با این حقوق بگین بریم دزدی کنیم دیگه