بهبود عملکرد دستگاه گوارش با مصرف گیاه تخم شربتی

تخم شربتی دارای خواص بیشماری مانند بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش وزن، تنظیم فشار خون و بهبود بیماری‌های تنفسی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تخم شربتی گیاهی خودرو، یکساله و شبیه به ریحان، اما با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. این گیاه در اوایل فصل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها رشد می‌کند. تخم این گیاه به رنگ سیاه است و زمانی که در آب ریخته می‌شود، حالت خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگ آن به خاکستری متمایل می‌شود. در ادامه به بررسی خواص دارویی تخم شربتی می‌پردازیم: 

بهبود عملکرد سیستم گوارش با مصرف تخم شربتی

تخم شربتی برای درمان اختلالات گوارشی مانند معده درد، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها بسیار مفید است. فیبر موجود در تخم شربتی نقش موثری در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان بافت‌های گوارشی دارد. این گیاه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که معادل دو برابر پتاسیم موجود در موز بوده و به پیشگیری از نفخ شکم کمک می‌کند.

تخم شربتی و کاهش وزن

تخم شربتی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ و آلفا لینولنیک اسید (ALA) است؛ این نوع اسیدها به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کند. همچنین این دانه‌ها سرشار از فیبر است که فرد را به مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. بنابراین می‌توان به منظور کنترل اشتها، این دانه‌ها را به یک کاسه ماست یا سالاد میوه اضافه و مصرف کرد.

تنظیم فشار خون با مصرف تخم شربتی

معمولاً پس از خوردن غذا، به ویژه غذاهای پرنشاسته، فشار خون بالا می‌رود؛ زمانی که تخم شربتی همراه غذا خورده شود، مواد نشاسته‌ای، به تدریج قند موجود در خود را آزاد می‌کند. بدین ترتیب فرد در طول روز انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای روزمره را دارد. از آنجایی که تخم شربتی روند تبدیل کربوهیدرات به گلوکز را کنترل می‌کند برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم بسیار مفید است.

تخم شربتی و بهبود بیماری‌های تنفسی

تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است. مخلوط این دانه‌ها با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برونشیت بسیار موثر است. فلاونوئیدهای موجود در تخم شربتی مانند ویسنین، اورینتین و بتاکاروتن نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کد خبر 416894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.