مقابله با کرونا با یک رژیم غذایی ساده

تقویت ریه با مصرف عناب، بهترین غذاها برای افراد دیابتی، حفظ سلامتی با مصرف روزانه شیر، لزوم کم خوری بجای حذف وعده غذایی برای ورزشکاران و مقابله با کرونا با یک رژیم غذایی ساده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناسان دامپزشکی تاکید دارند با توجه به شیوع بیماری کرونا، شیر به عنوان یک ماده غذایی سرشار از پروتئین از سوی اقشار مختلف مردم برای سلامت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. شیر باید ۳۰ دقیقه جوشانده شود و یا پنج دقیقه در درمای ۶۰ درجه سانتیگراد حرارت ببیند و مردم از سالم و پاستوریزه بودن آن مطمئن شوند و سعی کنند از شیر، ماست و پنیر پاستوریزه استفاده کنند و از مصرف فراورده‌های لبنی غیرپاستوریزه به جد پرهیز کنند. حرارت، مهمترین عامل نابودی انواع آلودگی است و می‌تواند مشکل را رفع و با توجه به نوع بسته بندی آن، خیال مردم بابت مصرف آن راحت کند و مطمئن باشیم شیر از آلوده بودن حفظ شده است.

مصرف شیر، بدن را مقابل بیماری‌ها تقویت می‌کند؛ چرا که هر موقع پای این قبیل بیماری‌ها (کرونا) به میان می‌آید، مصرف مواد پروتئینی اهمیت بیشتری می‌یابد، شیر هم منبع غذایی خوبی است که باید در وعده صبحانه میل شود. شیر دارای پروتئین خاصی است که به آن کازئین گفته می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و توانایی فرد را مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد، در واقع، پروتئین شیر در کنار پروتئین گوشت و تخم مرغ نقش خوبی در افزایش سیستم ایمنی دارد.

لزوم کم خوری بجای حذف وعده غذایی برای ورزشکاران

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه تهران، گفت: با توجه به پیمایشی که در کشور انجام‌شده است در زمان کنونی مصرف یک قرص ویتامین D برای بالا بردن ایمنی بدن لازم است.

سیدعلی کشاورز اظهار کرد: ورزشکاران حرفه‌ای بیش از دیگران شهروندان باید مواظب سلامتی خود باشند زیرا خانه‌نشینی علاوه بر چاقی عملکرد آنان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید در خوردن غذا محتاط باشند البته این به معنای حذف نیست بلکه کم‌خوری است، افزود: همچنین غذای بخار پز و آب پز را جانشین سرخ‌کردنی‌ها کنند. سالاد بدون سس و سبزی جات باید پیش از غذا بخورند. نرمش به‌صورت مقطعی باید در دستور کار ورزشکاران باشد. کنترل خوردن و ادامه نرمش مهم‌ترین کاری است که باید ورزشکاران انجام دهند.

استاد تغذیه دانشگاه تهران در زمینه غذای مصرفی ورزشکاران، تاکید کرد: باید هرروز یک گروه مواد غذایی مصرف شود. ما چهار گروه غذایی داریم که شامل گروه اول نان برنجُ سیب‌زمینی، ماکارونی است که عمده نیاز انرژی ما را تأمین می‌کند و دارای پروتئین هم است. گروه دوم لبنیات است. گروه سوم شامل گوشت مرغ ماهی و حبوبات است که منبع مهم پروتئین به شمار می‌روند و گروه چهارم سبزی‌ها و میوه است که فرد باید هرروزی مقداری از یکی از این گروه غذایی‌ها را مصرف کند.

وی اظهار کرد: اگر ورزشکار قرار است در این دوران با مشکل اضافه‌وزن مواجه نشود باید مقدار نان، برنج و ماکارونی را کم و میوه و سبزی‌ها را به‌صورت افراطی مصرف کند. در مصرف این گروه‌هایی غذایی باید نهایت میانه‌روی را به کار بست.

مقابله با کرونا با یک رژیم غذایی ساده

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه تغذیه مناسب در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله ویروس کرونا و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد، گفت: سو تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح می‌تواند عاملی برای ابتلاء به این بیماری‌ها باشد.

فتح‌الله پورعلی، اظهار کرد: کمبود دریافت مواد غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و A و D، تضعیف سیستم ایمنی بدن و احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: مواد غذایی حاوی ویتامین‌های A و E و همچنین منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، آهن، روی و منیزیم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و افراد را از ابتلاء به بیماری محافظت کند.

پورعلی، با بیان اینکه مصرف مکمل ویتامین C برای تأمین این ویتامین، لازم نیست، افزود: ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن باید از منابع مختلف آن به ویژه با مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، مصرف پیاز خام و جوانه گندم و مصرف مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی و غیره تأمین شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه دریافت زیاد ویتامین D تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد، گفت: ولی باید از کمبود این ویتامین هم پیشگیری کرده و در صورت کمبود آن را درمان کرد.

این کارشناس تغذیه گفت: جگر، زرده تخم مرغ، هویج، کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو منابع خوبی برای تأمین ویتامین A بوده و مقاومت بدن را در مقابل عفونت افزایش می‌هد.

وی تصریح کرد: ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان، بادام و فندق نیز آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ایفا کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش منیزیم در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: غذاهای غنی از منیزیم مثل بادام، دانه کنجد، موز، دانه آفتابگردان و تخم کدو می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء به کرونا کمک کننده باشد.

پورعلی با بیان اینکه کمبود روی و آهن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، گفت: مصرف گوشت، خشکبار، حبوبات و مغزها برای پیشگیری از کمبود روی و آهن توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت بوده و باید از خوردن غذاهایی مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو یا کباب‌هایی که مغز پخت نشده و سایر غذاهایی که خوب پخته نشده‌اند، خودداری کرد.

پورعلی، ادامه داد: مصرف مایعات به اندازه کافی و مصرف روزانه حداقل سه واحد سبزی و دو واحد میوه به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، گفت: میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت اهمیت زیادی در این زمینه دارند.

تقویت ریه با مصرف عناب

متخصص طب ایرانی گفت: فقط مصرف غذاهای گرم باعث بالا رفتن مقاومت بدن نمی‌شود، به طور مثال مصرف عناب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و ریه خواهد شد اما طبع این میوه سرد و خشک است به همین دلیل نمی‌توان قانون کلی را برای مصرف گرمی‌جات یا سردی‌جات تعیین کرد.

علیرضا یارقلی، افزود: به طور کلی برای تقویت قوای عمومی بدن توصیه شده که غالباً غذای گرم استفاده شود یعنی اگر عناب استفاده می‌کنیم در کنار آن از آویشن نیز استفاده کنیم تا از این طریق بتوانیم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اینکه خواب مناسب و تماشای فیلم و تصاویر انرژی‌بخش و خواندن کتاب‌های با مضامین مثبت می‌تواند در روزهایی که همه ما باید در خانه بمانیم باعث ایجاد نشاط و افزایش روحیه شود، گفت: مصرف آب و غذاهای آبکی مانند سوپ باید در رژیم غذایی روزانه قرار گیرد همچنین توصیه می‌کنم برای تهیه سوپ از مواد غذایی مانند هویج، جعفری و گزنه استفاده کنیم به دلیل اینکه این غذاها می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند.

این متخصص طب ایرانی در پایان گفت: استفاده از غذاهای ساده در این ایام توصیه می‌شود و از مصرف غذاهایی که باعث سنگینی معده می‌شود باید پرهیز کرد.

بهترین غذاها برای افراد دیابتی

رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های سالم می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت فواید قابل توجهی داشته باشد. برای مبتلایان به دیابت، نظارت بر میزان کل کربوهیدرات در یک وعده غذایی بسیار مهم است. نیازهای کربوهیدرات بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله سطح فعالیت و داروهای فرد مانند انسولین متفاوت خواهد بود. مطابق گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA)، برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، کلید یک رژیم غذایی مفید به شرح زیر است:

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مملو از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و مواد مغذی است. آنها همچنین تأثیر حداقل بر سطح قند خون دارند. سبزیجات برگ سبز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد و آنزیم‌های هضم نشاسته برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند.

غلات کامل

غلات سبوس دار حاوی مقادیر زیادی فیبر و مواد مغذی بیشتری نسبت به دانه‌های تصفیه شده سفید هستند. خوردن یک رژیم غذایی پر فیبر برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است زیرا فیبر روند هضم را کند می‌کند. جذب کندتر مواد مغذی به پایداری سطح قند خون کمک می‌کند.

ماهی چرب

مردم برای حفظ عملکرد بدن و تقویت سلامت قلب و مغز به مقدار مشخصی از چربی‌های سالم احتیاج دارند. گزارش ADA مبنی بر اینکه رژیم غذایی سرشار از چربیهای امگا ۳ می‌تواند کنترل قند خون و چربی خون در افراد مبتلا به دیابت را بهبود بخشد.

لوبیا

لوبیا یک گزینه عالی غذایی برای افراد مبتلا به دیابت است. آنها منبع پروتئین گیاهی هستند و در عین حال به افراد کمک می‌کنند که مصرف کربوهیدرات را کاهش دهند. لوبیا ممکن است به افراد در مدیریت میزان قند خون کمک کند. آنها کربوهیدرات پیچیده‌ای هستند، بنابراین بدن آنها را کندتر از سایر کربوهیدرات‌ها هضم می‌کند.

گردو

آجیل‌ها و مخصوصاً گردو حاوی اسیدهای چرب سالم هستند که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. مبتلایان به دیابت احتمال ابتلاء به بیماری قلبی یا سکته قلبی بیشتری دارند، بنابراین دریافت این اسیدهای چرب از طریق رژیم غذایی بسیار مهم است.

مرکبات

تحقیقات نشان داده است که مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو اثرات ضد دیابتی دارند.

انواع توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که می‌تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند. مطالعات نشان داده است که سطح مزمن استرس اکسیداتیو در مبتلایان به دیابت وجود دارد. استرس اکسیداتیو هنگامی رخ می‌دهد که عدم تعادل بین آنتی اکسیدان‌ها و مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد در بدن وجود داشته باشد.

ماست پروبیوتیک

خوردن ماست پروبیوتیک می‌تواند سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد. این می‌تواند به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی کمک کند. افراد مبتلا به دیابت بهتر است غذاهایی مانند سنگین کربوهیدرات، چربی‌های اشباع شده و ترانس، شکر تصفیه شده، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای شور محدود یا متعادل مصرف کنند.

کد خبر 414900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.