توصیه‌هایی برای مصرف نان در روزهای کرونایی

شیوع ویروس کرونا از طریق فست فودها، فواید حذف گوشت قرمز برای سلامت قلب، خواص و مضرات قره قورت، لزوم کاهش مصرف نمک برای بیماران دیالیزی و توصیه‌هایی برای مصرف نان در روزهای کرونایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ایمنا، یک متخصص تغذیه درباره انتقال ویروس کرونا از طریق فست فود، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی به صورت مرتب و مکرر توصیه می‌شود.

کوروش صمد پور، اظهار کرد: مهم‌ترین اصل رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلاء به کرونا شستشوی مداوم دست‌ها قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی و دوری از مکان‌های پرتردد است.

وی با بیان راه‌های سرایت ویروس کرونا، افزود: ویروس کرونا به راحتی از طریق اجسام، عطسه و آلودگی دست‌ها منتقل می‌شود. به علت اینکه ما اطمینان زیادی از رعایت بهداشت فردی و سلامت جسمانی افرادی که در رستوران‌ها به آماده سازی و تهیه غذا می‌پردازند، نداریم به همین منظور توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از غذاهای بیرون استفاده نشود.

صمد پور تصریح کرد: از آنجایی که ویروس کرونا در دمای بالا از بین می‌رود، بنابراین مواد غذایی یا گوشتی که کامل پخته شده باشد اگر در ظرف تمیز این کار انجام شود این مشکلی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: به علت شیوع ویروس کرونا توصیه بنده این است که تا حد امکان از مصرف غذاهای آماده و فست فود در خارج از منزل پرهیز شود؛ چرا که این غذاها برای آماده سازی به دست افراد برخورد کرده و شانس ابتلاء به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد.

این متخصص تغذیه، گفت: سبزیجاتی که در رستوران‌ها در کنار غذا مصرف می‌شود ممکن است به خوبی ضد عفونی نشده باشد؛ بنابراین راه دیگری برای انتقال این ویروس خطرناک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: افراد به هیچ وجه نباید از دست فروشان یا رستوران‌ها به دلیل عدم اطمینان از شستشوی مواداولیه برای تهیه غذا یا رعایت نکردن بهداشت فردی غذا تهیه کنند.

لزوم کاهش مصرف نمک برای بیماران دیالیزی

ر ئیس انجمن تغذیه البرز، گفت: رژیم غذایی یک بیمار دیالیزی باید کم نمک و کم چرب باشد. فرد دیالیزی می‌بایست مصرف نمک را در روز به کمتر از یک و نیم گرم کاهش دهد.

فرزانه باقر زاده، با اشاره به باینکه میوه‌های حاوی پتاسیم همچون موز، هندوانه، گوجه فرنگی و آناناس می‌توانند پتاسیم فرد دیالیزی را بالا ببرند، اظهار کرد: مصرف این میوه‌ها می‌تواند او را درمعرض عارضه بسیار کشنده ایست قلبی قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: میوه‌های مناسب برای بیماران دیالیزی خیار و سیب است. هم اکنون علت ۵۰ درصد مرگ افراد دیالیزی ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی متأثر از چربی بالاست، ازاین رو روغن‌های مصرفی فرد دیالیزی می‌بایست از چربی‌های گیاهی حاوی چربی امگا سه باشد.

رئیس انجمن تغذیه البرز، تصریح کرد: و رزش کردن برای بیمار دیالیزی ممنوع نیست، فقط باید مراقب باشند که از انجام ورزش‌های سنگین امتناع و ورزش‌های معمولی و سبک را انجام دهند.

توصیه‌هایی برای مصرف نان در روزهای کرونایی

نان یکی از اقلام اصلی غذایی و روزانه مردم به شمار می‌رود اما برخی نمی‌دانند در چه شرایطی نان آلوده به کرونا است و چگونه باید آن را مصرف کنند تا به این ویروس مبتلا نشوند.

رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران در این خصوص، اظهار کرد: اگر به سلامت نان به خاطر رد و بدل پول به هنگام خرید مشکوک هستید، حتماً پیش از مصرف، آن را گرم کنید.

ایرج خسرونیا، افزود: ویروس کرونا بر روی سطوح فلزی تا ۲۰ ساعت و دیگر سطوح چهار تا پنج ساعت زنده است، اگر زمان خرید نان بیش از ۲۰ ساعت گذشته، آن نان دیگر آلوده نیست زیرا دیگر ویروس کرونا زنده نیست.

وی ادامه داد: همچنین نانی که از قبل تهیه کرده اید و بیش از ۲۰ ساعت در فریز ماند، ویروسی زنده‌ای ندارد نیازی به گرم کردن مجدد آن نیست. ویروس کرونا در گرمای ۳۰ تا ۴۰ درجه به بالا از بین می‌رود، بنابراین اگر به نانی که از بیرون تهیه کردید، مشکوک هستید، حتماً با استفاده از وسایل گرم کننده مانند ماکروفر، شعله مستقیم اجاق گاز و یا حتی بخاری آن گرم و سپس استفاده کنید.

رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران تاکید کرد: در این شرایط که شاهد شیوع ویروس کرونا در جامعه هستیم هموطنان حتماً دست‌های خود را مرتب با آب صابون شست وشو دهند و از خوردن غذا در رستوران‌ها و دیگر اماکن خارج از خانه پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه افراد مسن با مشاهده علائم آنفلوآنزا یا کرونا سریع به پزشک مراجعه کنند، افزود: افراد جوان شاید آلوده به ویروس کرونا باشند و علامتی از وجود این بیماری را نداشته باشند، اما در تماس با افراد مسن ممکن است آنها درگیر این بیماری شوند، بنابراین رفت و آمدهای غیر ضروری باید حذف شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران، خاطرنشان کرد: اگر افراد مسن دارای علائمی مانند سرفه خشک و ضعف و بدن درد هستند باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند، زیرا در صورتی که این افراد مبتلا به ویروس کرونا شوند و به مراکز درمانی در نظر گرفته شده، مراجعه نکنند و تحت درمان قرار نگیرند، ممکن است، طی سه روز فوت کنند.

حذف گوشت قرمز برای سلامت قلب مفید است

محققان تاکید می‌کنند برای داشتن عمر طولانی‌تر و زندگی سالم‌تر، سعی کنید لوبیا، سبزیجات و غلات کامل را جایگزین گوشت کنید. محققان دانشگاه هاروارد در دو مطالعه مقدماتی خود پی بردند افرادی که به جای گوشت قرمز و فراوری شده، مقادیر زیادی غذاهای باکیفیت گیاهی مصرف می‌کنند با ریسک کمتر حمله قلبی مواجه هستند و عمر طولانی‌تری دارند.

به گفته محققان، حذف گوشت قرمز و جایگزین شدن غذاهای فراوری شده و کربوهیدرات‌های شیرین، رویه سالمی نیست، بلکه باید به جای گوشت، گزینه‌های سالمی نظیر مغزیجات آجیلی، حبوبات، سبزیجات و غلات کامل پرفیبر جایگزین شود. محققان به این نتیجه رسیدند اگر مردان یک وعده مصرف گوشت شأن را حذف کرده و کالری مشابه آن را از مغزیجات آجیلی تأمین نمایند، ریسک حمله قلبی در آنها تا ۱۷ درصد کاهش می‌یابد. همچنین جایگزینی غلات کامل به جای گوشت قرمز، ریسک مرگ ناشی از حمله قلبی را تا ۴۸ درصد کاهش می‌دهد.

خواص و مضرات قره قورت

یکی از مهم‌ترین فواید قره‌قروت این است که برخلاف بقیه ترشی‌ها پایه لبنی دارد. بسیاری از افراد به دلیل مزه ترش آن است که به خوردن آن علاقمند هستند. قره‌قروت مانند دیگر لبنیات برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. زیرا حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی زیادی است. باید بدانید هر ۱۰۰ گرم قره‌قروت حاوی ۲۴۰ کیلوکالری مقداری است که می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن به ویژه عضلات دارد، به رشد و نمو هم کمک می‌کند. قند موجود در قره‌قروت از نوع لاکتوز است که از بهترین قندهای طبیعی است و انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند تولید قره‌قروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل می‌شود، بنابراین مصرف قره‌قروت برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

سایر املاح و مواد مغذی موجود در این فرآورده نیز در فعال‌سازی آنزیم‌ها و ویتامین‌ها، مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی نقش مؤثری دارند. از آنجایی که قره‌قروت حاوی اسیدهای آلی است، ضدعفونی کننده لوله گوارش بوده و باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در لوله گوارش می‌شود. روش‌های آبگیری مختلفی برای قره‌قروت وجود دارد که ۲ نوع عمده آن شیوه گرمادهی و غربالی است. اگر آبگیری به شیوه گرمادهی انجام شده باشد.

البته از آنجایی که برای تهیه قره قروت نمک زیادی مصرف می‌شود، خوردن آن برای افراد دارای فشار خون بالا خطرناک است. میزان اسیدیته قره قروت مسئله دیگری است و زیاده روی در مصرف آن به مینای دندان آسیب خواهد زد و باعث خرابی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. اسیدی کردن خون از مهمترین مضرات زیاده روی در مصرف قره قروت بوده که باعث مشکلاتی نظیر ناراحتی‌های قلبی عروقی، مشکلات مغزی از جمله ضعف حافظه و نیز مشکلات گوارشی، ناراحتی‌های معده می‌شود.

اسید لاکتیک موجود در قره قروت، فعالیت نرون‌های مغزی را به شدت کاهش می‌دهد و، چون این ماده غذایی حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک بوده، افراط در مصرف آن برای مغز انسان بسیار مضر است. با مصرف زیاد و بی رویه آن افراد ممکن است به انواع بیماری‌های قلب و عروق، خورده شدن دیواره سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها، ضعف حافظه، آلزایمر، دیابت، سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های سیستم عصبی مانند بیماری خطرناک MS، پوکی استخوان، خرابی و فساد دندان‌ها، لقی دندان‌ها، ضعف اعصاب و تشنج دچار شود.

کد خبر 414639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.