چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

شیوه زندگی بر چگونگی عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب‌ها، ویروس‌ها و بیماری‌های مزمن تأثیر زیادی می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دستگاه ایمنی بخشی از بدن است که وظیفه شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطرسازی آن‌ها را برعهده دارد. در ادامه شما را با نقش منفی عادات نادرست بر سیستم ایمنی بدن و راهکارهای موثر برای تقویت آن آشنا می‌کنیم:

کم‌خوابی

ممکن است متوجه شده باشید در مواقعی که خواب کافی ندارید، بیشتر دچار سرماخوردگی یا عفونت می‌شوید. به گفته محققان افراد دارای استراحت کافی پس از تزریق واکسن آنفلوانزا، مقاومت بیشتری در برابر بیماری نشان می‌دهند. نداشتن خواب کافی می‌تواند منجر به تولید سطوح بالاتر هورمون استرس و باعث ایجاد التهاب بیشتر در بدن شود. اگرچه محققان علت دقیق تأثیر خواب بر تقویت سیستم ایمنی را نمی‌دانند، اما خواب کافی معمولاً هفت تا ۹ ساعت برای بزرگسالان در ایجاد سلامتی آن‌ها نقش زیادی دارد.

بی‌تحرکی و سیستم ایمنی

سعی کنید یک پیاده‌روی روزانه ۳۰ دقیقه‎ای منظم را در برنامه زندگی خود قرار دهید. این امر می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت کمک کند. افرادی که به‌طور منظم ورزش نمی‌کنند، نسبت به کسانی که ورزش را بخشی از زندگی روزمره خود قرار می‌دهند، بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند. همچنین ورزش باعث افزایش مواد معدنی مفید در بدن می‌شود و به بهتر خوابیدن کمک می‌کند که هر دو مورد برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

رژیم غذایی ناسالم

خوردن یا نوشیدن زیاد قند سلول‌های سیستم ایمنی بدن که وظیفه مقابله با باکتری‌ها را برعهده دارند، محدود می‌کند. این اثر حداقل برای چند ساعت بعد از آشامیدن نوشیدنی شیرین ادامه می‌یابد. در عوض مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن و روی در تقویت سیستم ایمنی موثر است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگی و متنوع از جمله انواع توت‌ها، میوه‌های مرکبات، کیوی، سیب، انگور قرمز، کلم‌پیچ، پیاز، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین و هویج گزینه‌های خوبی است. مواد غذایی دیگری مانند سیر تازه و و سوپ مرغ نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و به مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. در صورت ابتلا به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوانزا، یک کاسه سوپ مرغ می‌تواند به بهبود سریع‌تر فرد کمک کند.

استرس زیاد

همه افراد تا حدی استرس را تجربه می‌کنند، اما اگر استرس به مدت طولانی ادامه یابد، بدن را در برابر ابتلا به بیماری‌ها از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های جدی آسیب‌پذیر می‌کند. استرس مزمن، بدن را در معرض جریان مداوم هورمون‌های استرس قرار می‌دهد و همین امر سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند. شاید نتوان آن را کاملاً مهار کرد، اما می‌توان آن را با انجام مراقبه، کاهش مشغله، ارتباط با افراد دیگر و تخلیه انرژی، بهتر مدیریت کرد. کاهش استرس باعث کاهش سطح هورمون استرس شده، به خواب بهتر کمک می‎کند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. یافته‌های محققان نشان می‌دهد پاسخ سیستم ایمنی بدن افرادی که مرتباً مراقبه می‌کنند بی‌نقص‌تر است. نتایج یک آزمایش نشان داد بدن افرادی که طی یک دوره هشت هفته‌ای مراقبه کردند، نسبت به کسانی که مراقبه نمی‌کردند، آنتی‌بادی بیشتری بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا ایجاد کرد.

منزوی بودن

داشتن روابط مستحکم در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد افرادی که با دوستان خود ارتباط دارند نسبت به کسانی که احساس تنهایی می‌کنند، مصونیت ایمنی بیشتری دارند. نتایج یک مطالعه نشان داد دانشجویان تازه وارد نسبت به کسانی که با دیگران ارتباط داشتند، در برابر واکسن آنفلوانزا پاسخ ایمنی ضعیف‌تری داشتند.

از دست‌دادن حس شوخ طبعی

خندیدن در تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر است و سطح هورمون‌های استرس موجود در بدن را کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش تولید نوعی گلبول سفید می‌شود که با عفونت مقابله می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه تنها یادآوری یک رویداد خنده‌دار نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر تقویت سیستم ایمنی بدن بگذارد.

کد خبر 414465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.