بازیگر گیم آف ترونز درگذشت + بیوگرافی ماکس فون سیدو

ماکس فون سیدو بازیگر فیلم های برگمن، جنگ ستارگان، جیمز باند و سریال بازی تاج و تخت درگذشت.

به گزارش ایمنا ماکس فون سیدو، بازیگر تحسین شده سوئدی بود که موفق به کسب دو نامزدی اسکار شده، این بازیگر کهنه‌کار سوئدی بیش از همه برای همکاری با اینگمار برگمان کارگردان هم‌وطن خود همین‌طور بازی در فیلم‌های جن‌گیر، هانا و خواهرانش و پله فاتح شهرت داشت.

بیوگرافی ماکس فون سیدو

فون سیدو و با نام کامل «کارل آدولف ماکس فون سیدو» در یک خانواده دانشگاهی در شهر لوند در جنوب سوئد متولد شد.

ماکس فون سیدو با نام کارل آدولف فون سیدو، روز ۱۰ آوریل ۱۹۲۹ در یک خانواده ثروتمند، در لوند، اسکونه در جنوب سوئد متولد شد. پدر او کارل ویلهلم فون سیدو، مردم‌شناس و استاد دانشگاه لوند بود، مادر او، بارونس یک معلم مدرسه بود.

ماکس بعدها آدولف را به خاطر شباهت با نام رهبر آلمان نازی و حوادث دردناک جنگ جهانی دوم از نام خود حذف کرد.

ماکس فون سیدو

او آموختن آلمانی و انگلیسی را در سن نه سالگی و در مدرسه کلیسای جامع لوند آغاز کرد.

ماکس در مدرسه با چند تن از دوستانش یک گروه تئاتر آماتور تأسیس کردند.

وی پس از خدمت سربازی به تحصیل در تئاتر سلطنتی ("Dramaten") در استکهلم پرداخت، جایی که او بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۱ با لارس اکبروگ، مارگارتا کروک و اینگرید تولین آموزش دید. در این مدت که در دراماتن بود، در فیلم تنها یک مادر (۱۹۴۹)، و خانم جولی (۱۹۵۱) ایفای نقش کرد.

ماکس در سال ۱۹۵۵ به شهر مالمو نقل مکان کرد و در آنجا مربی خود، اینگمار برگمان را ملاقات کرد. اولین کار او با برگمان در تئاتر شهر مالمو بود. فون سیدو بعدها با برگمان در فیلم‌هایی مانند هفتم مهر (۱۹۵۷)، توت فرنگی‌های وحشی (۱۹۵۷) و چشمه باکره (۱۹۶۰) همکاری کرد. فون سیدو پرده سینما را مانند صحنه نمایش تسخیر کرد و تبدیل به بتی در صحنه فیلم‌های هنری بین‌المللی شد.

ماکس فون سیدو

ماکس در سال ۱۹۵۶ به همراه خانواده‌اش به آمریکا رفت و از همان سال به‌طور منظم بر روی صفحه نمایش آمریکا بود در حالی که حضور خود در سوئد را حفظ کرد.

فیلم‌های ماکس فون سیدو

ماکس فون سیدو در حدود ۲۰۰ فیلم و مجموعه تلویزیونی نقش ایفا کرد و تا هشتاد و چند سالگی به بازیگری ادامه داد.

وی نخستین بار در فیلم سوئدی فقط یک مادر محصول سال ۱۹۴۹ در یک نقش کوچک ظاهر شد.

ماکس در دهه پنجاه میلادی و با بازی در فیلم‌های اینگمار برگمان، کارگردان نامدار سوئدی، به شهرت رسید ولی در طول فعالیت هنری طولانی خود در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری از جمله فیلم ترسناک جن‌گیر بازی کرد.

او پایه اصلی فیلم‌های اینگمار برگمان بود و در ۱۱ فیلم کلاسیک این کارگردان نامدار از جمله توت فرنگی‌های وحشی، شرم و مهر هفتم بازی کرد.

ماکس فون سیدو بازیگری در هالیوود را با ایفای نقش عیسی مسیح در فیلم بزرگترین داستان گفته شده محصول سال ۱۹۶۵ آغاز کرد و با نقش ویلیام فریدکین در فیلم بحث برانگیز جن‌گیر در سال ۱۹۷۳ به شهرت جهانی رسید.

ماکس فون سیدو

وی نقش تبهکار اصلی را در یکی از فیلم‌های جیمز باند با عنوان هرگز نگو هرگز محصول ۱۹۸۳ ایفا کرد.

ماکس در سال ۱۹۸۰ پیشنهاد بازی در نقش دکتر نو، تبهکار فیلم دیگری از مجموعه جیمز باند با همین عنوان را رد کرد.

از دیگر فیلم‌های مشهور ماکس که در آمریکا بازی کرده می‌توان به هانا و خواهرانش به کارگردانی وودی آلن و محصول ۱۹۸۶ اشاره کرد.

او در جنگ ستارگان: نیرو بر می‌خیزد محصول ۲۰۱۵ نیز نقش کوچکی ایفاد کرد.

با وجود این‌که در بسیاری از فیلم‌ها نقش یک فرد شیطانی و یا پریشان احوال را بازی می‌کرد ولی در زندگی واقعی فرد آرام و ملایمی بود و می‌گفت که برای غلبه بر کم‌رویی به بازیگری روی آورده است.

ماکس فون سیدو

او سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: در دوران کودکی پسر بسیار خجولی بودم. وقتی در دوران دبیرستان بازیگری در یک گروه تئاتر غیرحرفه‌ای را شروع کردم، هر چند در آن زمان از آن بی‌خبر بودم، یک ابزار جدیدی به دست آورده بودم. بازیگری به من امکان می‌داد که چیزهای بسیاری عجیبی را که قبلاً جرأت نداشتم ابراز کنم. با کمک نقش‌ها به عنوان یک سپر و یا بهانه می‌توانستم این کار را انجام دهم.

فکر می‌کنم که من سال‌ها از حرفه بازیگری به عنوان نوعی روان‌درمانی استفاده کرده‌ام.

تابعیت فرانسوی ماکس فون سیدو

ماکس فون سیدو در سال ۲۰۰۲ به تابعیت فرانسه درآمد.

جوایز ماکس فون سیدو

از جوایز متعدد ماکس فون سیدو می‌توان به جایزه فرهنگی بنیاد سلطنتی سوئد در سال ۱۹۵۴، کاماندر دِزآر اِ دِلِتر (Commandeur des Arts et des Lettres) در سال ۲۰۰۵ و لژیون دونور فرانسه در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد.

او دو بار، در سال ۱۹۸۸ به خاطر ایفای نقش اصلی در فیلم پله فاتح و در سال ۲۰۱۲ به خاطر ایفای نقش بازیگر مکمل در فیلم فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

ماکس فون سیدو

وی دوبار موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب برای فیلم‌های هاوایی در سال ۱۹۶۶ و جن گیر در سال ۱۹۷۳ شده‌است.

ماکس فون سیدو در سال ۲۰۰۶ جایزه جشنواره فیلم سن سباستین را دریافت کرد.

ماکس فون سیدو در سریال گیم اف ترونز

ماکس فون سیدو در مجموعه تلویزیونی پر طرفدار «بازی تاج‌وتخت» نقش کلاغ سه چشم را بازی کرد.

ماکس فون سیدو

همسر ماکس فون سیدو

ماکس فون سیدو در سال ۱۹۵۱ با کریستینا اینگا بریتا الین (متولد ۱۹۲۶ - درگذشت ۱۹۹۸)، بازیگر سوئدی ازدواج کرد و از این ازدواج دو پسر دارد که در فیلم هاوایی با آنها ظاهر شد. این دو در سال ۱۹۷۹ از یکدیگر طلاق گرفتند.

ماکس فون سیدو

ماکس در سال ۱۹۹۷ با کاترین برله، فیلمساز فرانسوی ازدواج کرد و از این ازدواج نیز دو پسر دیگر دارد.

ماکس فون سیدو درگذشت

ماکس فون سیدو که خود را «پسری خجول» توصیف می‌کرد روز یکشنبه ۱۸ اسفند (۸ مارس ۲۰۲۰) در سن ۹۰ سالگی در فرانسه درگذشت. این خبر را مدیر برنامه‌های او در روز دوشنبه اعلام کرد.

کد خبر 414200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.