خطرات مصرف بیش از حد ویتامین E

آلودگی نان‌های سنتی و انتقال کرونا، خواص پیازچه برای سلامتی، مصرف زنجبیل و ایجاد سرفه‌های خشک، مصرف میوه و علائم کمتر یائسگی و خطرات مصرف بیش از حد ویتامین E را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، گفت: یکی از راه‌های انتقال غیر محسوس ویروس کرونا به داخل منازل، نان‌های سنتی هستند.

جلال الدین میرزای رزاز با اشاره به شرایط بهداشتی تهیه نان‌های صنعتی یا همان نان‌های حجیم، اظهار کرد: پس از خرید این نوع نان‌ها با ضد عفونی کردن پلاستیک آن یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می‌توان از آلوده نبودن آن به ویروس اطمینان نسبی داشت.

وی در ارتباط با نان‌های سنتی، گفت: نان‌های سنتی، در این روزها که با بحران کرونا مواجه هستیم، می‌توانند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی عامل انتقال بیماری باشند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در خصوص راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق نان‌های سنتی، تصریح کرد: اگر نان آلوده گردد، نمی‌توان مانند سایر مواد و اقلام دیگرمواد غذایی دیگر آن را بشوییم و یا ضد عفونی نمائیم و خیلی غیر محسوس و چراغ خاموش ویروس را به داخل خانه خود برده‌ایم.

مصرف زنجبیل و ایجاد سرفه‌های خشک

یک متخصص تغذیه، گفت: مصرف زنجبیل با توجه به طبع گرم در برخی از افراد موجب ایجاد حساسیت می‌کند، سرفه‌های خشک از علائم ایجاد حساسیت در فرد است.

تینا جعفری با اشاره به شایعات فضای حقیقی و مجازی برای مصرف برخی از داروها و موادخوراکی برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا، اظهار کرد: مردم برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا ویروس نیازی به مصرف قرص و مکمل‌های حاوی ویتامین c ندارند، مردم ویتامین c مورد نیاز خود را از میوه‌ها و سبزیجات تأمین کنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف لبنیات و شیر برای بدن انسان در ابتلاء به کرونا ویروس ضرری ندارد و مردم با خیالی آسوده می‌توانند این مواد غذایی را مصرف کنند.

وی در خصوص مصرف زنجبیل، سیر و لیمو برای جلوگیری از کرونا ویروس، گفت: این مواد غذایی خاصیت خوبی دارند، اما از لحاظ علمی ثابت نشده است که می‌توانند جلوی بروز بیماری در بدن انسان را به تنهایی بگیرند.

رژیم غذایی سرشار ازمیوه و علائم کمتر یائسگی

محققان دریافتند رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات در کاهش علائم یائسگی نقش دارد. اگرچه روش هورمون‌درمانی شیوه‌ای قابل قبول در درمان علائم مرتبط با یائسگی برای بسیاری از زنان است، اما در حال حاضر گزینه‌های درمانی غیردارویی برای زنان در معرض ریسک بالا و زنانی که کاندیدای هورمون درمانی نیستند، در حال پژوهش و تحقیق است.

محققان در حال حاضر بر شناسایی فاکتورهای قابل اصلاح در سبک زندگی به منظور پیشگیری یا کاهش علائم یائسگی تاکید و توجه دارند. «استفانی فابیون»، پژوهشگر عضو انجمن یائسگی آمریکای شمالی، در این باره می‌گوید: «این مطالعه کوچک، شواهد مقدماتی در رابطه با تأثیر مصرف میوه و سبزیجات را بر علائم یائسگی ارائه می‌نماید.»

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فاکتورهای رژیم غذایی نقش اساسی در تولید استروژن، متابولیسم و متعاقب علائم یائسگی دارند. در این مطالعه، محققان پافراتر گذاشته و به بررسی میوه‌های خاص و تاثیرشان بر انواع علائم یائسگی پرداختند. مطالعه نشان داد مصرف روزانه یک عدد سیب به دوری از علائم یائسگی کمک می‌کند. همچنین محققان مشاهده کردند اگرچه برخی میوه‌ها و سبزیجات رابطه معکوس با علائم یائسگی دارند، اما مصرف زیاد آنها می‌تواند با بروز برخی مشکلات ادراری مرتبط باشد.

خواص پیازچه برای سلامتی

مصرف چندهفته‌ای پیازچه سبب کاهش وزن و کوچک‌شدن سلول‌های چربی می‌شود. استفاده از پیازچه همراه سایر مواد غذایی کم‌کالری مانند میوه‌ها و سبزیجات یکی از روش‌های ساده برای کنترل وزن است. پیازچه سرشار از ویتامین k درواقع نصف فنجان پیازچه نیاز روزانهٔ بدن به ویتامین را برآورده می‌کند. k در انعقاد خون شناخته شده است. پیازچه با تقویت سیستم ایمنی از ابتلاء به بیماری و عفونت جلوگیری می‌کند. از خواص قابل توجه پیازچه عصارهٔ آن است که می‌تواند به‌طور چشمگیری عوامل را کاهش دهد ...
ویتامین k موجود در پیازچه به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین k با افزایش تولید پروتئین خاص مورد نیاز برای حفظ کلسیم استخوان و افزایش تراکم استخوان سبب افزایش سلامت استخوان می‌شود. ویتامین k پیازچه در ترکیب با کلسیم و ویتامین دی (D) عملکرد بهتری دارد. ترکیبات موجود در پیازچه می‌تواند به کاهش رشد انواع خاصی از سرطان کمک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف مدام پیازچه خطر ابتلاء به سرطان پروستات را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. از دیگر خواص پیازچه میزان کالری پایین آن است که دارای مقدار مناسبی از ویتامین k، فیبر رژیمی، ویتامین C، ویتامین A و فولات است.

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان، در غذاهایی مانند دانه‌ها، آجیل و سبزیجات برگ سبز وجود دارد – ویتامین E به ما کمک می‌کند در برابر مولکول‌هایی بنام رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های ما آسیب برساند، محافظت کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز از ویتامین E استفاده می‌شود. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ویتامین E به صورت مکمل می‌تواند به جلوگیری از سرطان تا بیماری‌های قلبی کمک کند. اما مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف ویتامین E، به ویژه در دوزهای بالا مفید نیست و حتی به طور بالقوه مضر است. خطر خونریزی، سکته مغزی و در برخی از مردان سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

کارشناسان کاملاً موافق هستند که ویتامین E در هنگام مصرف مواد غذایی طبیعی بی خطر و مفید است. منابع طبیعی عالی شامل موارد زیر است:روغن جوانه گندم، دانه‌های آفتابگردان، بادام، فندق، اسفناج، روغن آفتابگردان، روغن ذرت و سویا و کره بادام زمینی. کمبود ویتامین E در سطح خون (که به آن کمبود آشکار گفته می‌شود) شایع نیست، اکثر مردم مقدار توصیه شده ویتامین E را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. و به همین ترتیب بیشتر آنها کمبود ویتامین E ندارند که باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. براساس تحقیقات گذشته، “کمبود ویتامین E نادر است”، و علائم آشکار علائم کمبود در افراد سالم که ویتامین E کمی در رژیم‌های غذایی دریافت می‌کنند، پیدا نشده است. افراد مبتلا به کمبود ویتامین E مشکلاتی از جمله مشکلات بینایی، ضعف عضلات، بیماری دژنراتیو سیستم عصبی به نام آتاکسی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی خواهند داشت.

ویتامین E طبیعی که وجود دارد محلول در چربی است – یعنی ویتامین E توسط چربی در بدن ما جذب و ذخیره می‌شود. به طور کلی، مصرف مکمل ویتامین E در صورت سالم بودن توصیه نمی‌شود. برای بزرگسالانی که مکمل مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود که از ۱۰۰۰ میلی گرم – یا معادل ۱۵۰۰ IU (واحد بین المللی) - ویتامین E در روز، میزان مصرف بالایی در نظر گرفته نشود. این حداکثر مقداری است که شخص می‌تواند از آن استفاده کند که بعید است باعث ایجاد عوارض جانبی برای سلامتی شود.

ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C در بدن ذخیره نمی‌شوند. هرگونه اضافی از آن در ادرار دفع می‌شود. در مقابل، ویتامین E محلول در چربی است. این بدان معنی است که هرگونه اضافی از این ویتامین در بافت چربی بدن و کبد ذخیره می‌شود، بنابراین بدن نمی‌تواند به سرعت و یا به راحتی از شر ویتامین‌های محلول در چربی خلاص شود. به همین ترتیب، ممکن است مقدار زیادی ویتامین E که بیش از مقدار توصیه شده مصرف شده، در بدن به میزان سمی تجمع یابد. مصرف بیشتر ویتامین E از مقدار توصیه شده می‌تواند خطر عوارض جانبی جدی از جمله سردرد، تاری دید، خستگی یا ضعف را افزایش دهد. در صورت بروز عوارض جانبی از مصرف مکمل خودداری کنید و در صورت فوریت با پزشک تماس بگیرید.

کد خبر 413328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.