ارتباط بین چربی شکم و سکته‌ قلبی چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که داشتن چربی اضافی در ناحیه شکم، خطر ابتلا به سکته‌های قلبی مکرر را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دلیل چاقی شکم در میان افرادی که به سکته قلبی مبتلا شده‌اند، این است که سکته قلبی، انسداد شریان‌ها را تسریع می‌بخشد؛ این شرایط باعث می‌شود فشار خون، قند خون، مقاومت به انسولین و سطح چربی خون افزایش پیدا کند. به گفته محققان ممکن است مکانیزم‌های دیگر مربوط به چاقی شکم وجود داشته باشد که ارتباطی با این عوامل خطر نداشته و هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند.

گروهی از پژوهشگران سوئدی به منظور بررسی ارتباط بین چربی شکم و سکته‌های قلبی مکرر، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۲۲ هزار فرد را با رده سنی ۳۵ تا ۷۷ سال بررسی کردند. محققان شرایط هر فرد را تا چهار سال پس از بروز اولین سکته قلبی در نظر گرفتند. اولین پیگیری بین چهار تا ۱۰ هفته پس از مبتلا شدن فرد به سکته قلبی و دومین جلسه پیگیری بین ۱۲ تا ۱۴ هفته پس از بروز سکته قلبی، انجام شد.

پژوهشگران طی این جلسات عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی عروقی را ارزیابی کردند. همچنین آن‌ها دور کمر ، قد، وزن، فشار خون، نوار قلب، سطح چربی و قند خون افراد را اندازه گیری کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ۷۸ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان شرکت‌کننده دارای چربی شکم بودند؛ منظور از چربی شکم در این مطالعه، دور کمر بیش از ۹۴ سانتی‌متر برای مردان و بیش از ۸۰ سانتی‌متر برای زنان بود.

 زمانی که محققان عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی عروقی مانند وضعیت سیگار کشیدن و میزان مصرف الکل افراد را در نظر گرفتند، متوجه ارتباط بین چربی شکم و ابتلا به سکته قلبی و مغزی شدند. به گفته محققان چربی شکم بیشتر از چاقی عمومی، باعث بروز سکته‌های قلبی مکرر می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله اروپایی Preventive Cardiology منتشر شده است.

کد خبر 407848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.