گردو سلامت قلب را تضمین می‌کند

مصرف ‌چای ‌و کاهش افسردگی افراد مسن، فواید دانه های روغنی، نمک ‌و مقابله ‌با سرطان، گردو و سلامت قلب ‌و تغذیه شاه‌کلید پیشگیری از سرطان روده بزرگ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش خبرنگار ایمنا؛ افسردگی یکی ‌از بیماری های رایج در افراد سالخورده است، در حدود ۷٪ از افراد بالای ۶۰ سال گزارش اختلال افسردگی اساسی ‌شده ‌است. علل احتمالی افسردگی شامل موارد ژنتیکی، وضعیت اقتصادی، روابط با اعضای خانواده ‌و ‌جامعه به طور کلی است. چای یکی از نوشیدنی ‌های محبوب در بین افراد مسن است و محققان مختلف به تازگی در مورد اثرات احتمالی ‌مفید این نوشیدنی ‌تحقیق کرده ‌اند. ‌مطالعه ‌ای ‌که ‌در ژوئن گذشته ‌انجام شد، نشان ‌داد که ‌چای ‌دارای خواصی ‌است ‌که ‌به مناطقی از مغز کمک می ‌کند تا عملکرد شناختی ‌سالم را حفظ کنند.

محققان ‌در این تحقیق اولین شواهد از سهم مثبت نوشیدن ‌چای ‌در ساختار مغز را ارائه می ‌دهند و اثر محافظتی آنرا در کاهش وابستگی ‌به ‌سن در سازمان مغز مشخص می کنند.چای و مواد تشکیل دهنده آن کاتچین و کافئین می ‌توانند اثرات مثبتی بر خلق و خوی، توانایی شناختی، سلامت قلب ‌و عروق، پیشگیری ‌از سرطان ‌و مرگ و میر داشته باشند. داده ‌ها حاکی از آن است که فواید نوشیدن چای برای آقایان ۶۵ تا ۷۹ سال قوی ترین نتیجه را دارد.

گردو و سلامت ‌قلب

محققان ‌می ‌گویند ‌گردو ‌تنها ‌یک ‌خوراکی ‌خوشمزه ‌نیست ‌بلکه ‌می ‌تواند ‌به ‌بهبود ‌وضعیت ‌باکتری ‌های ‌معده ‌نیز ‌کمک ‌کند ‌که ‌این ‌باکتری ‌های ‌مفید ‌به ‌سلامت ‌قلب ‌کمک ‌می کند. تحقیقات نشان می ‌دهد خوردن گردو به عنوان بخشی ‌از یک رژیم غذایی ‌سالم می ‌تواند برای قلب ‌و معده مفید باشد. علاوه بر این، بین این ‌تغییرات ‌مفید ‌در ساختار باکتریایی معده با بهبود برخی عوامل خطرآفرین در بیماری های قلبی، رابطه مستقیم اثبات شد.

«کریستینا پترسن» از دانشگاه پن استیت ‌در آمریکا، اظهار کرد: شواهد نشان می ‌دهد که تغییرات کوچک در رژیم غذایی ‌فواید بزرگی برای سلامتی ‌دارد. خوردن ۵۰ تا ۷۵ گرم گردو در روز به عنوان یک رژیم غذایی ‌سالم، می تواند راه خوبی برای بهبود سلامت معده ‌و کاهش ‌بیماری های قلبی ‌باشد.

محققان ‌دریافتند ‌پس ‌از ‌استفاده ‌از رژیم گردو، ‌بین ‌تغییرات ‌در ساختار باکتریایی ‌معده ‌و ‌عوامل ‌خطرآفرین ‌در ‌بیماری ‌های ‌قلبی ‌رابطه ‌مهمی ‌وجود دارد. ‌بنابراین ‌تحقیق، باکتری ‌های ‌یوباکتریوم، رابطه‌ای معکوس ‌با تغییرات ‌در چند عامل مختلف موثر بر فشار خون داشت ‌که ‌نشان می ‌دهد ‌تعداد ‌بیشتر یوباکتریوم ‌با ‌کاهش ‌زیاد این ‌عوامل خطرآفرین مرتبط است.

تغذیه؛ شاه‌کلید پیشگیری از سرطان روده بزرگ

معاون ‌بهداشت ‌دانشگاه ‌علوم‌پزشکی ‌و ‌خدمات ‌بهداشتی ‌درمانی ‌استان ‌زنجان ‌در ‌رابطه ‌با ‌سرطان ‌روده ‌بزرگ، ‌اظهار ‌کرد: ‌سرطان ‌روده ‌بزرگ ‌در ‌جهان ‌بعد ‌از ‌سرطان‌های پستان، پروستات و ریه، چهارمین سرطان با بیشترین میزان بروز بوده و میزان بروز سرطان روده بزرگ در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۱ نفر است، در حالی که متوسط جهانی آن ۱۷ نفر است.

محمدرضا ‌صائینی، افزود: روده بزرگ از اعضای دستگاه گوارش است که از آپاندیس شروع شده ‌و به راست روده یا رکتوم ختم می‌شود ‌و به شکل یک علامت سئوال بزرگ روده کوچک را احاطه می‌کند. سرطان‌های روده بزرگ در بخش کلون و یا رکتوم شکل می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه هیچ‌گونه علائمی ندارد ‌و در صورت تشخیص زودهنگام پیش‌آگاهی خوبی داشته و قابل درمان است، تصریح کرد: سرطان روده بزرگ ‌یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌ها بوده، بنابراین نه تنها می‌توان با تغییر در شیوه زندگی احتمال پولیپ ‌یا سرطان روده بزرگ را کاهش داد، بلکه با انجام اقدامات غربالگری و تشخیص زودهنگام آن می‌توان پولیپ یا سرطان را در مراحل اولیه شناسایی ‌و به‌موقع درمان کرد.

صائینی ‌در رابطه با عوامل خطر سرطان روده بزرگ، ادامه داد: عوامل خطر روده بزرگ به دو دسته عوامل خطر غیرقابل اصلاح شامل افزایش سن، سابقه خانوادگی ‌پولیپ ‌یا سرطان روده بزرگ ‌و بیماری‌های ارثی بوده و عوامل خطر قابل اصلاح مربوط به شیوه زندگی شامل فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، مصرف الکل، مصرف دخانیات، مصرف روزانه بیش از ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت قرمز و مصرف کم میوه و سبزیجات است.

وی ادامه داد: مصرف نکردن الکل (حتی اگر روزانه یک بار الکل مصرف شود) خطر سرطان روده بزرگ افزایش می‌دهد، همچنین انجام فعالیت بدنی ‌کافی ‌و کاهش وزن، چاقی (به‌ویژه چاقی دور شکم) یک عامل در بروز سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود.

این مسئول در رابطه با رژیم غذایی مناسب، خاطرنشان کرد: مصرف روزانه پنج واحد معادل ۴۰۰ گرم میوه و سبزی، محدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از ۷۰ گرم در روز و نیم کیلو در هفته، مصرف فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار، مصرف کم میزان کالری و چربی، مصرف برخی از داروها مانند آسپرین (اگر خونریزی معده وجود نداشته باشد) فولیک اسید و کلسیم نیز با کاهش احتمال بروز سرطان روده بزرگ همراه است.

نمک به مقابله با سرطان کمک می کند

محققان دانشگاه جورجیا در تحقیق خود مشاهده کردند تزریق نانوذرات نمک به تومورها در موش موجب محدودیت قابل توجه رشد آنها شد. کلرید سدیم برای زندگی ضروری است، اما در صورت استفاده نابجا می‌تواند منجر به مرگ سلولی شود. به منظور کنترل این مسئله، کانال‌های یونی در غشای پلاسما که سلول‌ها را احاطه کرده اند از ورود نمک جلوگیری می‌کنند.

حفظ تعادل درست بین یون‌های سدیم و کلرید بیرونی و پتاسیم درونی در سلول‌ها می‌تواند موجب ایجاد فرآیندهای شود که به حمایت از هوموستاز کمک می‌کند. محققان مطالعه ‌جدید عنوان می‌کنند نانوذرات سدیم کلرید می‌توانند یون‌ها را به سلول‌ها تحویل داده و موجب اختلال ‌در هوموستاز یونی شوند. ‌نانوذرات ‌سدیم کلرید ‌حاوی میلیون‌ها اتم سدیم ‌و کلرید هستند اما کانال‌های یونی مسئول ممانعت ‌از ورود نمک، این ‌حالت را تشخیص ‌نمی‌دهند.در نتیجه نانوذرات سدیم کلرید ‌به راحتی وارد ‌سلول می‌شوند.

محققان ‌در مطالعه بر روی موش‌ها، نانوذرات سدیم کلرید را به تومورها تزریق کردند و این گروه از موش‌ها را با موش‌های گروه کنترل مقایسه کردند. تیم تحقیق مشاهده کرد نانوذرات سدیم کلرید رشد تومور را تا ۶۶ درصد متوقف می‌کند. همچنین هیچ نشانه‌ای مبنی بر آسیب به اندام موش‌ها مشاهده نشد.

فواید دانه‌های روغنی

دانه‌های روغنی، منبع غنی پروتئین، فیبر و ویتامین شناخته می‌شوند و این به همین دلیل از روغن‌های حیوانی گران‌تر هستند. دانه‌های روغنی خواص زیادی هم دارند و می‌توان آنها را به صورت خام و پیش از روغن کشی استفاده کرد. سیاه‌دانه، شاه‌دانه، کنجد، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، جوانه‌ی گندم تعدادی از این دانه‌ها هستند. این دانه‌های منابع خوب پروتئین و فیبر هستند و می‌توان آن‌ها را جایگزین روغن‌های حیوانی کرد. در ادامه به بررسی چند دانه‌ی مفید می‌پردازیم:

دانه‌های کنجد

دانه‌های کنجد از دیرباز روی نان‌های بربری ‌و سنگک قرار داشتند اما اکنون می‌توانید از کنجد بر روی سالاد، خوراک و حتی به عنوان ته‌دیگ استفاده کنید. دانه‌های کنجد دارای اسیدهای چرب مفید هستند که باعث کاهش کاسترول بد خون می‌شوند.

تخم کدو

این دانه‌ها در اکثر مواقع نادیده گرفته می‌شوند و به دور انداخته می‌شوند اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یکبار آن‌ها را تفت دهید ‌و از مزه‌ی فوق العاده‌ی آن‌ها شگفت زده شوید. تخم کدو منبع غنی منیزیم است.

شاه‌دانه

این دانه‌های کوچک منابع پروتئین و امگا سه هستند. بهتر است برای داشتن زندگی سالم‌تری همین امروز شاه‌دانه را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید.

تخمه آفتابگردان

 تخمه‌ آفتاب‌گردان منبع غنی پروتئین و کلسیم است ‌و استفاده از آن‌ در برنامه‌ی غذایی روزانه می‌تواند شما را به زندگی سالم‌تری هدایت کند.

دانه‌های زیره

زیره یکی از قدیمی‌ترین پیاهان دارویی است ‌و بهترین نوع آن‌ هم در کرمان تولید می‌شود. دانه‌های زیره برای درمان اختلالات معده مفید هستند و برای تسکین آنفولانزا هم به کار می‌روند.

دانه‌های روغنی ‌به طور خاص برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. این دانه‌ها امروزه به شکل روغن هم فرآوری می‌شوند. دانه‌های روغنی ‌به طور کلی بخشی از خشکبار و آجیل به ‌حساب می‌آیند.

کد خبر 406683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.