وضعیت خواب چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟

خواب کامل مزایای زیادی دارد و نه تنها به تجدید نیرو کمک می‌کند، باعث عملکرد بهینه مغز افراد نیز می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انسان‌ها به طور متوسط ۲۵ سال از زندگی خود را در خواب می‌گذرانند. اگرچه هیچ دلیل محکمی حاکی از تأثیر وضعیت خواب بر مواردی مانند کمردرد، خروپف و خلق و خوی افراد وجود ندارد، اما روش‌ها و عادت‌های مختلف، اهمیت زیادی برای داشتن خواب با کیفیت دارد. خواب با کیفیت شبانه باعث هوشیاری کامل افراد در طول روز می‌شود و توانایی، عملکرد و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. در ادامه شما را با چندین ارتباط جالب بین وضعیت خواب و سلامت افراد آشنا می‌کنیم:

خوابیدن روی شکم

آیا اغلب روی شکم می‌خوابید؟ اگر چنین است، شما به احتمال زیاد بی‌قرار هستید. این نوع خوابیدن به گردن و کمر فشار وارد می‌کند. طرفداران این شیوه خوابیدن ممکن است برای راحتی و کاهش درد گردن از یک بالش بسیار نرم در زیر سر خود استفاده کنند یا حتی بدون بالش بخوابند.

خوابیدن به پشت

این وضعیت می‌تواند در برخی افراد باعث درد کمر شود و در صورت ابتلا به کمردرد، می‌تواند آن را بدتر کند. اگر شب‌ها خر و پف می‌کنید یا دچار آپنه خواب هستید، این نوع خوابیدن می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری ایجاد کند. اگر دچار هر یک از این موارد هستید و نمی‌توانید شیوه راحت دیگری برای خوابیدن پیدا کنید، از پزشک خود در مورد راه‌های مفید دیگر سؤال کنید.

خوابیدن به پهلو

روش‌های زیادی برای خوابیدن به پهلو وجود دارد، اما راحت‌ترین حالت این است که زانوها همانند وضعیت جنین در رحم، کمی به سمت قفسه سینه خم شود. این وضعیت رایج‌ترین موقعیت خواب برای زنان است. آن‌ها احتمالاً دو برابر مردان در این حالت می‌خوابند. برای کاهش صدای خُر و پف شبانه، خوابیدن به پهلو بهترین حالت است.

کاهش خر و پف شبانه

برای افرادی که تمایل دارند به پشت بخوابند، قرار دادن چند بالش زیر سر مؤثر است. در صورتی‌که خروپف باعث ایجاد نفس‌تنگی در شب یا احساس خستگی در روز بعد شود مراجعه به پزشک ضروری است. خروپف با صدای بلند می‌تواند نشانه ابتلا به آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب باشد. این امر حتی می‌تواند به سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی منجر شود.

وضعیت خوابیدن و کمردرد

خوابیدن به پهلو در بهبود کمردرد مؤثر است. برای برداشتن بیشتر فشار از قسمت پشت، افراد می‌توانند یک بالش بین پاهای خود قرار دهند. در صورت تمایل به خوابیدن بر پشت، برای حفظ منحنی طبیعی کمر افراد می‌توان یک بالش زیر زانو بگذارند.

وضعیت خوابیدن و بارداری

معمولاً خوابیدن به پهلو برای زنان باردار و جنین آن‌ها راحت‌تر و سالم‌تر است. خوابیدن بر پهلوی چپ ممکن است بهتر باشد، زیرا در این حالت خون و مواد مغذی بیشتری به جنین می‌رسد. در صورت ابتلا به کمردرد، قرار دادن یک بالش زیر شکم جهت ایجاد تکیه‌گاه برای وزن، مؤثر است. همچنین خم کردن زانوها و قرار دادن یک بالش بین پاها نیز می‌تواند به خواب بهتر کمک کند.

کد خبر 406650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.