خواص ‌درمانی ‌ادویه ‌جات

رژیم غذایی اورنیش ‌برای سلامتی ‌و کاهش ‌وزن، خواص ‌شگفت‌انگیز پرتقال، مصرف ‌تنقلات ‌و چسبندگی روده، شش ‌عادت نادرست ‌و چاقی شکم و ‌خواص ‌درمانی ادویه ‌جات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ‌ایمنا؛ ‌رژیم ‌غذایی ‌اورنیش ‌یک ‌برنامه ‌رژیم ‌غذایی ‌پرطرفدار ‌است ‌که ‌به ‌معکوس ‌کردن ‌بیماری‌های ‌مزمن ‌و ‌تقویت ‌سلامتی ‌کمک ‌می‌کند. ‌این ‌رژیم ‌شامل ایجاد تغییرات ‌جامع در شیوه زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب ‌و گیاهی است که پر از میوه، سبزیجات، غلات ‌کامل و ‌حبوبات است.

رژیم غذایی اورنیش طرحی است که توسط دکتر دین اورنیش، پزشک، محقق و بنیانگذار موسسه تحقیقات پزشکی پیشگیری در سوسالیتو کالیفرنیا تهیه شده است. این طرح در اصل یک رژیم غذایی کم چرب، لاکتووا و گیاهخواری است که بر روی مواد تشکیل دهنده گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات تمرکز دارد.

غذاهای ‌دیگر نیز در این طرح از جمله ‌محصولات ‌سویا، سفیده تخم مرغ ‌و مقادیر محدودی از لبنیات بدون چربی ‌هم مجاز است. به ‌گفته ‌خالق این رژیم، به ‌سادگی ‌تغییر دادن الگوی ‌غذایی ‌می‌تواند ‌باعث ‌کاهش ‌وزن ‌و ‌معکوس ‌کردن ‌پیشرفت ‌شرایط ‌مزمنی ‌مانند ‌سرطان ‌پروستات، ‌بیماری‌های ‌قلبی ‌و ‌دیابت ‌شود. ‌گفته ‌می‌شود ‌که ‌با ‌فعال ‌کردن ژن‌های تقویت کننده سلامت در حالی که پیری را در سطح سلولی معکوس می‌کند کار می‌کند.

بر خلاف بسیاری از رژیم‌های دیگر، رژیم غذایی اورنیش ساده ‌و آسان است که می‌توان به راحتی آن را دنبال کرد. ‌نیازی به شمارش کالری یا رعایت مصرف مواد مغذی ندارید و جدا از بیشتر محصولات حیوانی، نیازی نیست هیچ غذایی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاملا برای خود ممنوع کنید.

با این حال، گوشت، ‌ماهی ‌و ‌مرغ در رژیم ‌غذایی ‌گنجانده نشده ‌است ‌و غذاهای پرچرب مانند آجیل، دانه‌ها ‌و روغن نباتی ‌فقط ‌در مقادیر محدود مجاز است. میوه ‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و محصولات سویا اجزای اصلی رژیم غذایی اورنیش هستند و باید اکثر وعده‌های غذایی شما را تشکیل دهند.

سفیده تخم مرغ نیز مجاز است ‌و ‌تا دو وعده غذایی روزانه لبنیات بدون چربی ‌مانند شیر و ماست نیز می‌توانید مصرف کنید. ‌چربی‌های سالم باید ‌حدود ۱۰ ٪ از کل ‌کالری دریافتی روزانه شما را تشکیل دهند. روزانه سه ‌بار یا کمتر مواد غذایی ‌مانند آجیل ‌و دانه نیز قابل خوردن است. با این حال، باید توجه داشته باشید که اندازه وعده‌های ‌غذایی بسیار اندک است ‌و یک وعده غذایی باید حاوی کمتر از سه ‌گرم چربی ‌باشد.

همچنین، نوشیدنی‌های ‌کافئین دار، کربوهیدرات‌های تصفیه ‌شده، شکر، الکل ‌و غذاهای ‌کم ‌چربی ‌باید ‌به عنوان ‌بخشی ‌از رژیم غذایی ‌محدود ‌شوند. ‌علاوه بر ایجاد تغییر در رژیم غذایی، توصیه می‌شود حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش متوسط ‌روزانه انجام دهید.

خواص ‌درمانی ادویه ‌جات

مصرف ‌به اندازه ادویه افزون ‌بر ‌خوش‌عطر و طعم کردن غذا، فواید زیادی برای بدن دارد ‌که ‌تسهیل ‌در هضم غذا، تنظیم قندخون از آن دسته‌اند. از جمله این ادویه ها عبارتند از:

جوز هندی

جوز هندی ‌هسته ‌میوه‌ای هلو مانند است ‌که ‌در اندونزی به عمل می‌آید. بیشترین عطر و ‌خاصیت آن در پوسته این هسته است، اما ‌معمولا کل هسته ‌در آشپزی ‌به ‌کار می‌رود. تاثیر ویژه جوزهندی ‌در هضم غذا و تسکین ‌دردهای روماتیسمی است. مصرف بیش از اندازه آن به دلیل دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی باعث ‌تاثیر مستقیم روی سلول‌های مغز و ‌ایجاد حالات توهم‌زاست.

تخم گشنیز

تخم گشنیز در ‌تهیه ادویه ترکیبی، استفاده فراوان و عطر خوش ‌و منحصربه‌فردی دارد. تخم گشنیز به صورت درسته یکی ‌از معطرکننده‌های ترشی است. پودر آن ‌به ‌شدت میکروب‌کش است ‌و در زمان ابتلا به بیماری‌های گوارشی ‌مانند اسهال‌خونی، وبا و تیفوئید ‌که هنوز در فصول گرم بخش‌هایی از کشورمان را درگیر می‌کند، بسیار مفید است. تخم گشنیز دارای مقادیر قابل توجهی ‌کلسیم و ویتامین‌های A و C است که باعث تقویت بدن می‌شود. باید ‌توجه ‌داشت که مصرف ‌بیش از حد ‌آن ‌موجب بی‌حسی ‌و ‌گیجی شدید می‌شود که باید از آن اجتناب کرد.

هل

این ‌ادویه ‌پر ‌خاصیت ‌تقویت‌کننده ‌قلب ‌و ‌سیستم ‌گوارش ‌است. ‌به ‌هضم ‌غذا ‌کمک ‌می‌کند ‌و ‌مانند ‌بعضی ‌دیگر ‌از ‌انواع ‌ادویه، ‌ضدمسمومیت ‌است. ‌یکی ‌از ‌موارد ‌معدود استفاده از هل در غذا، برای عطردادن به خورش‌های نذری است. هل دارای سه نوع سبز، سفید ‌و سیاه است که خواص یکسانی ‌دارد. هل را با چای دم کرده ‌و عسل بخورید ‌تا سرماخوردگی درمان ‌و ‌تب ‌پایین آورده شود. ‌اگر زیاد ‌ترش ‌می‌کنید، هل ‌را در ‌برنامه غذایی ‌تان بگنجانید. ‌مانند ‌دیگر ادویه‌ها ‌مصرف ‌بیش ‌از ‌حد ‌آن ‌مضر ‌است ‌و ‌باعث ناراحتی روده‌ها می‌شود. ‌خواص ‌هل ‌بسیار شبیه شربت اکسپکتورانت است، پس اگر اهل درمان گیاهی هستید، هل را همیشه ‌در ذهن داشته باشید.

تنقلاتی که روده را چسبناک می کند

مطالعات ‌امروزه نشان ‌داده ‌است ‌که ‌مصرف ‌چیپس ‌و ‌پفک برای ‌زنان ‌بسیار مضر است. ‌بر اساس ‌این ‌تحقیقات ‌خانم‌هایی ‌که ‌چیپس ‌و پفک ‌زیادی مصرف ‌می‌کنند ‌دو ‌برابر بیشتر از سایر زنان دیگر در معرض ناباروری هستند. خوردن پفک چسبندگی روده را افزایش می‌دهد ‌و باعث یبوست می‌شود ‌و با سخت کردن عمل دفع باعث ابتلا ‌به ‌سرطان روده خواهد شد. ‌حتی ‌مصرف پفک ‌عامل ایجاد کیست‌های تخمدان در زنان است.

نمک ‌زیاد ‌موجود ‌در ‌پفک ‌و ‌چیپس ‌باعث ‌آسیب ‌دیدن ‌کلیه‌ها ‌و ‌تجمع ‌آب ‌در ‌بدن ‌و ‌درنتیجه ‌تورم ‌بافت‌ها ‌و ‌افزایش ‌فشار ‌خون ‌و ‌سکته‌های ‌قلبی ‌و ‌مغزی ‌می‌شود. ‌از ‌دیگر مضرات این نوع تنقلات، تغییر ذائقه افراد به شورخواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها ‌و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی ‌و مغزی است. استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفک منجر به افزایش وزن، چربی ‌خون و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. همچنین استفاده از روغن‌هایی ‌که ‌چندین بار برای سرخ کردن استفاده می‌شوند ‌و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ کدر و مات به محصول می‌دهند، از خطرناک‌ترین مواردی است که می‌تواند منجر به ‌مسمومیت و سرطان‌زا شدن، ‌چیپس شود.

این خطر برای زنانی ‌که به دفعات در طول ماه از غذاهایی مانند پیتزا و ساندویچ استفاده می‌کنند، چهار برابر بیشتر است. پژوهش‌هایی ‌صورت گرفته است که نشان می‌دهد که تنقلات مصنوعی مانند چیپس، پفک، شکلات و آدامس موجب بروز کم اشتهایی، مشکلات عصبی، متوقف شدن رشد کودکان و نازایی می‌شود.

سوء تغذیه، یکی دیگر از عوارض این گروه از خوراکی‌های کم ارزش است. در رابطه با افرادی که درگیر سوء تغذیه هستند، هشدار داده می‌شود از این خوردنی‌ها به هیچ وجه حتی در مقدار کم استفاده نکنند چرا که این گروه از خوراکی‌ها سیری کاذب در فرد به وجود می‌آورد و این سیری کاذب احساس بی اشتهایی را تشدید کرده و دیگر میلی به خوردن غذای اصلی ندارند.

تحقیقات نشان ‌می‌دهد که پفک تا ۹ برابر وزن خود، آب جذب ‌می‌کند، بنابراین معده را پر کرده و منجر به بی‌اشتهایی می‌شود. در نتیجه مصرف‌کننده به بیماری‌هایی ‌نظیر کم‌خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان، ریزش و تضعیف مو پس از مصرف مداوم این فرآورده دچار می‌شود. همچنین مصرف رنگ نارنجی در پفک باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی در کودکان می‌شود.

خواص شگفت‌انگیز پرتقال

برای اینکه ‌در فصل زمستان به بیماری‌های کمتری دچار شویم باید به خوبی ویتامین‌های بدن را تأمین کنیم که بهترین گزینه برای این منظور مصرف میوه‌های زمستانی مانند پرتقال است. یک کارشناس تغذیه، اظهار کرد: پرتقال دارای ویتامین C و غنی از کلسیم و سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر است ‌و به همین دلیل به حفظ سلامت استخوان‌ها ‌و دندان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

خسرو آناهید، افزود: پرتقال بدن را در مقابل ویروس‌های سرما خوردگی و عفونت‌ها مراقبت می‌کنند و بهتراست این میوه همراه با وعده صبحانه مصرف شود.

شش عادت نادرست و چاقی شکم

چربی اضافی در بدن، عواقب جدی برای سلامت شما دارد. این مشکل با افزایش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید و همچنین کاهش سطح کلسترول خوب، در ارتباط است. چاقی شکمی باعث مقاومت بدن نسبت به انسولین و افزایش قند خون می‌شود. چربی اضافه در ناحیه شکم علت عمده مرگ و ناتوانی در اثر سکته مغزی، حمله قلبی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان، آرتروز، کبد چرب و در نهایت، افسردگی است. برخی از  عادت های نادرست که افراد در معرض ابتلا به چاقی شکمی قرار می‌دهد، عبارتند از:

استفاده بیش از حد از شبکه ‌های اجتماعی

پیوستن به شبکه‌های اجتماعی و صرف مدت‌های طولانی در این شبکه‌ها شانس ابتلا به چاقی شکمی را تا ۵۷ درصد افزایش می‌دهد و این را پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند.

نوشیدن زیاد آب میوه‌ها

قند موجود در آب میوه‌ها منجر به افزایش سریع قند خون و افزایش التهاب در داخل شکم و در نتیجه بروز چربی شکمی می‌شود. در هنگام نوشیدن آب میوه، برخی مواد مغذی مثل پروتئین و چربی‌های سالم را دریافت نکرده و بدون ورود فیبرهای مفید به بدن، بعد از مدت کوتاهی، احساس گرسنگی خواهید کرد و همین خوردن غذا پس از آب میوه می‌توان باعث افزایش وزن شما شود.

عدم دریافت ورزش کافی

گذشته از رژیم غذایی، ورزش دارای بزرگ‌ترین تاثیر در از دست دادن چربی‌های شکم است. وقتی شما ورزش می‌کنید، عضلات از انرژی بدن استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود انرژی به صورت چربی در شکم ذخیره نشود. عدم دریافت ورزش کافی از نوع هوازی در هفته خود عاملی برای افزایش چربی شکمی است. بنا به توصیه متخصصان انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته برای پیشگیری از این نوع چاقی توصیه می‌شود.

رژیم غذایی فاقد پروبیوتیک

باکتری‌های روده نقش مهمی در افزایش یا کاهش وزن دارند. پروبیوتیک‌ها در این میان منجر به افزایش باکتری‌های خوب روده و افزایش موفقیت در حفظ تناسب اندام می‌شوند. پروبیوتیک‌ها با تنظیم هورمون‌های مرتبط با اشتها از جمله هورمون گرلین، منجر به پیشگیری از چاقی شکمی می‌شوند.

عدم دریافت خواب کافی

دریافت  هفت تا هشت ساعت ‌خواب شبانه خود عاملی برای جلوگیری از چاقی شکمی است. در عوض کمبود خواب منجر به افزایش سطح استرس، افزایش ‌ترشح هورمون کورتیزول و انتخاب مواد غذایی ناسالم به دنبال آن می‌شود. این در حالی است که سوخت و ساز بدن در اثر کمبود خواب و افزایش استرس کاهش یافته و این خود راهی برای چاقی شکمی است.

مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی

مطالعات ‌اخیر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و دور کمر ‌یا ‌دور شکم بزرگ‌ تر را نشان داده‌اند. ‌علاوه بر این مطالعه منتشرشده در ژورنال Obesity نشان می‌دهد که مصرف‌ کنندگان نوشابه ‌های رژیمی نسبت به افرادی که این نوع نوشابه‌ها را نمی‌نوشند، واجد درصد بالاتری از چاقی شکمی ‌هستند.

کد خبر 404885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.