علیرضا فیروزجا، از تغییر تابعیت تا نائب قهرمانی مسابقات جهانی شطرنج

علیرضا فیروزجا بعد از خروج از زیر پرچم ایران در اولین حضورش در مسابقات جهانی نایب قهرمان شطرنج سریع جهان شد.

به گزارش ایمنا علیرضا فیروزجا موفق به کسب مدال نقره مسابقات سریع شطرنج قهرمانی جهان شد. او پس‌ازاین رقابت‌ها بابیان اینکه قدردان زحماتی که در ایران برایم کشیده شده هستم، گفت که ازاین‌پس برای فرانسه بازی خواهد کرد و به‌این‌ترتیب تغییر تابعیتش را تائید کرد.

بیوگرافی علیرضا فیروزجا

علیرضا فیروزجا ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ در بابل به دنیا آمده است. وی شطرنج را از ۸ سالگی آغاز کرد. علیرضا در کودکی با دایی خود شطرنج بازی کرد و پس از چندین پیروزی پدرش وی را به هیئت شطرنج بابل برد تا شرایط حرفه‌ای‌تری را تجربه کند. فیروزجا در کلاس‌های فوتبال و شنا نیز حضور داشت. علیرضا اولین مدال خود را در ۹ سالگی به دست آورد و در مسابقات زیر ده سال استان مازندران قهرمان شد.
 

فیروزجا

هنگامی‌که وی شطرنج را آغاز کرد تنها شطرنج‌باز مطرحی که می‌شناخت کاسپاروف بود. فیروزجا فوتبال را دنبال می‌کند و طرفدار یوونتوس است. علیرضا پیش‌تر اظهار کرده بود: هرگز به خاطر پول وارد شطرنج نشدم و به تنها چیزی که فکر می‌کنم، قهرمانی جهان است.

افتخارات ملی علیرضا فیروزجا

علیرضا فیروزجا در سال ۱۳۹۴ و در سن ۱۳ سالگی موفق شد احسان قائم‌مقامی، اولین استاد بزرگ شطرنج ایران، را شکست دهد.
علیرضا فیروزجا جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران است که توانست در فروردین سال ۱۳۹۷ و در سن ۱۴ سال و ۱۰ ماه به این عنوان دست یابد. عنوانی که پیش از او در اختیار پرهام مقصودلو با ۱۶ سال و ۱ ماه بود.
 

فیروزجا

وی در سال ۲۰۱۹ با رسیدن به ریتینگ ۲۷۰۲، رکورد بالاترین ریتینگ کسب شده در تاریخ شطرنج ایران را به نام خود ثبت کرد. این رکورد نیز پیش از او در اختیار پرهام مقصودلو با ریتینگ ۲۶۸۹ بود.

افتخارات بین‌المللی علیرضا فیروزجا

ریتینگ فیروزجا در رده بزرگ‌سالان که در نوامبر ۲۰۱۴ کسب نمود ۲۳۳۲ بود و این رتبه، بالاتر از ریتینگی است که ماگنوس کارلسن در چنین سنی داشته است. علیرضا فیروزجا در مرداد سال ۱۳۹۸ و در پایان سوپر لیگ ترکیه با کسب ۱۰ برد و ۳ تساوی ضمن کسب عنوان قهرمانی تیمی و انفرادی، توانست به ریتینگ ۲۷۰۰ برسد تا نخستین سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران لقب گیرد. علیرضا فیروزجا با رسیدن به ریتینگ ۲۷۰۰ در سن ۱۶ سال و یک ماه (پس از وی یی و بالاتر از ماگنوس کارلسن)، دومین بازیکن جوان تاریخ شطرنج جهان شد که به‌عنوان سوپر استاد بزرگی دست پیدا می‌کند.

علیرضا فیروزجا با پرچم فیده در مسابقات روسیه نائب قهرمان شد

علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج ایران و یکی از جوان‌ترین سوپر استادهای شطرنج جهان بعد از اعزام نشدن تیم مردان ایران به مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسا قهرمانی جهان  (مسابقات بلیتس و رپید) که در روسیه برگزار می‌شود، تصمیم گرفت که با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) در این رقابت‌ها شرکت کند، فیروزجا با درخشش در روز پایانی پس از ماگنوس کارلسن از نروژ در رده دوم مسابقات سریع شطرنج قهرمانی جهان ایستاد. او در این مسابقات سرگئی کاریاکین، سوپر استاد بزرگ روسیه و نایب‌قهرمان جهان در سال ۲۰۱۶ که قهرمان سابق شطرنج برق‌آسای دنیاست را شکست داد. دیگر پیروزی ارزشمند او در دور پایانی مقابل شهریار ممدیاروف از جمهوری آذربایجان (نفر هفتم حال حاضر جهان) رقم خورد. ۵۰ هزار دلار، جایزه نقدی نایب‌قهرمان این بخش از رقابت‌هاست.

ماجرای تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا چیست؟

شهریورماه امسال ناگهان خبری غیررسمی منتشر شد: تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا از ایران به فرانسه، مسئولان فدراسیون با رد آن خبر تأکید کردند وی به‌هیچ‌وجه با پرچمی جز ایران بازی نخواهد کرد؛ پدر علیرضا نیز بلافاصله این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا رد کرد. و گفت: «با توجه به عملکرد خوبی که علیرضا در رقابت‌های جهانی داشت، فرانسه از او به‌عنوان اولین لژیونر حرفه‌ای ایرانی به لیگ شطرنج این کشور دعوت کرده است. او مثل یک لژیونر در لیگ کشوری دیگر رقابت می‌کند، اما از ابتدا هم بحث تغییر تابعیت یا پناهندگی مطرح نشده بود.»
پس‌ازاینکه مشخص شد تیم مردان ایران به رقابت‌های روسیه اعزام نمی‌شود و در قسمت شرکت‌کنندگان ایران، تنها نام دختران شطرنج‌باز به چشم می‌خورد، فیروزجا اعلام کرد در این مسابقات حضور خواهد یافت.
در ۳ دی ۱۳۹۸ سایت فدراسیون جهانی شطرنج به‌طور رسمی پرچم ایران را از مقابل نام فیروزجا برداشته و اسم علیرضا فیروزجا با پرچم فیده مسابقه در این سایت منتشر شد.

فیروزجا


پیش‌تر علیرضا فیروزجا به‌صورت شفاهی به مسئولان فدراسیون شطرنج کشورمان اعلام کرده بود که به دنبال تغییر تابعیت است تا ازاین‌پس زیر پرچمی به‌جز پرچم ایران مسابقه دهد. پیش‌ازاین مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج ایران در خصوص تغییر تابعیت احتمالی فیروزجا و حضورش در فرانسه اظهار کرده بود: در شرایط کنونی ازنظر قانونی امکان تغییر پرچم برای فیروزجا وجود ندارد و حداقل تا شهریور ۱۴۰۰ باید زیر پرچم ایران در مسابقات حضور پیدا کند، مگر این‌که حیات رئیسه فدراسیون جهانی رأی نهایی را صادر کند که این ورزشکار می‌تواند تغییر تابعیت دهد، در غیر این صورت شرایط قانونی برای تغییر تابعیت او وجود ندارد.

فیده چیست؟

فدراسیون بین‌المللی شطرنج (به فرانسوی ( Fédération Internationale des Échecs بانام اختصاری فیده (FIDE) سازمانی بین‌المللی است که فدراسیون‌های ملی شطرنج را با یکدیگر مرتبط می‌کند و نهاد اداره‌کننده رقابت‌های شطرنج در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود. فیده در ۲۰ ژوئیه ۱۹۲۴ در پاریس تأسیس شد. رئیس آن از سال ۱۹۹۵ تاکنون کیرسان ایلیومژینوف است که ریاست‌جمهوری جمهوری کالمیکیا در فدراسیون روسیه را نیز بر عهده دارد و دفتر مرکزی آن در شهر آتن در یونان قرار دارد.

مهاجرت شطرنج‌بازان ایرانی

 پیش‌ازاین و در سال‌های گذشته نیز ملی‌پوشانی مانند امیر باقری و الشن مرادی پرچم خود را به ترتیب به فرانسه و آمریکا تغییر داده بودند که امیر باقری بار دیگر به پرچم ایران بازگشت، اما استاد بزرگ الشن مرادی که به آمریکا مهاجرت کرده همچنان با پرچم این کشور بازی می‌کند. همچنین درسا درخشانی و برنا درخشانی نیز برای همیشه قید پرچم ایران را زدند و به ترتیب برای اسپانیا و انگلستان دست به مهره شدند.

کد خبر 403269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.