التهاب‌های پوستی ‎‌دوران ‌نوجوانی ‌را بشناسیم

یک ‌متخصص ‌پوست، مو و زیبایی ‌علل مختلف ‌بروز جوش ‌و شوره سر از التهاب‌های دوران نوجوانی ‌را تشریح کرد.

ابوالفضل ‌جویا ‌در گفت ‌وگو با ‌خبرنگار ایمنا، ‌با اشاره ‌به ‌شایع بودن جوش ‌صورت در سنین ‌نوجوانی، اظهار کرد: شایع ترین ‌بروز جوش در نوجوانان ‌از سنین ۹ تا ۱۹ سال است که وابسته ‌به ‌علل متفاوتی است که از مسائل هورمونی ‌تا تغذیه های ناسالم را در بر می ‌گیرد.

وی ‌با ‌بیان اینکه امروزه ‌در رابطه با تغذیه خیلی ‌بد یا ‌خوب ‌محدودیت آنچنانی ‌نداریم، ‌افزود: در گذشته اگر والدین ‌با فرزند نوجوان ‌به پزشک مراجعه ‌می ‌کردند یک محدودیت ‌فوق العاده ‌در رابطه با مصرف ‌غذاها برای ‌نوجوان داشتند، اما امروزه بیشتر توصیه می ‌شود که میزان زیادی ‌از این مسائل ‌به وسیله پزشک معالج و درمان دارویی ‌او حل ‌شود.

این ‌متخصص ‌پوست، مو ‌و زیبایی ‌معتقد است نباید ‌یک ‌ممنوعیت ‌فوق العاده در سنین رشد و پیشرفت ‌نوجوان ایجاد شود ‌به دلیل ‌اینکه جوش نزند و باید مراحل درمانی ‌انجام شود ‌تا این ‌جوش‌ از بین ‌رود.

وی ‌با ‌بیان اینکه اگر بروز جوش‌های ‌صورت در سنین بعد از نوجوانی هم اتفاق بیفتد چندان ‌جای ‌تعجب ندارد، گفت: اما باید توجه کرد که ‌ایجاد جوش ‌در سنین بالاتر به دنبال ‌مسائل پیچیده تری مانند مسائل هورمونی، استرس و اعصاب است.

جویا ‌تصریح ‌کرد: استفاده ‌بعضی داروها نیز در بروز ‌جوش‌ها بسیار نقش دارد مانند انواع ویتامین‌ها یا ‌داروهایی ‌که ‌در بعضی از بیماری‌های اعصاب مصرف می‌شود باعث بروز جوش می‌شود.

علل ‌مختلف بروز شوره سر در نوجوانان

این ‌‌متخصص ‌پوست، مو و زیبایی با اشاره ‌به ‌دلایل بروز شوره ‌سر یکی ‌دیگر از التهاب‌های دوران ‌نوجوانی، اظهار کرد: شوره سر پوسته‌هایی ‌از سر است که در اثر خشکی ‌یا ‌چرب شدن ‌سر ایجاد می ‌شود. یک ‌نوع التهاب که ‌در کف ‌سر پوسته‌ریزی می ‌کند و گاهی ‌اوقات این ‌شوره همراه ‌با علائمی ‌در سر و صورت، ناحیه سینه، ابرو ‌و گونه‌ها به ‌صورت پوست ریزی است.

وی ‌ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است که نوجوانان ‌و همه افراد خارشی در ناحیه سر شانه ‌یا در ناحیه سینه پیدا کنند که به نام "درماتیت ‌سبوره" شناخته می ‌شود.

جویا ‌با ‌تاکید بر اینکه ‌معمولا شوره سر در نوجوانان ‌علل مختلفی ‌دارد، گفت: رشد قارچ، استرس، ‌تغییر آب ‌و هوا، استفاده ‌از مواد ‌شستشوی ‌خاص ‌و یا حتی ‌استفاده از بعضی داروها می ‌تواند باعث ایجاد شوره سر باشد.

این ‌‌متخصص ‌پوست، مو و زیبایی معتقد است زمانی ‌که نوجوان شوره سر پیدا می ‌کند نباید فقط یک شامپوی ‌ضد شوره استفاده کند زیرا تعدادی از این ‌شامپوها با وجود مفید بودن اگر به مدت طولانی ‌به وسیله نوجوان ‌استفاده شود می ‌تواند برای او ایجاد عارضه کند.

وی ‌گفت: بعضی شامپوهای موجود در بازار می ‌توانند در ایجاد شوره سر و روند کاهش آن در بین نوجوانان مقاومت ‌ایجاد کنند به گونه‌ای که ‌نوجوان به آسانی ‌نمی ‌تواند از بروز شوره سر رهایی یابد، بنابراین شناسایی ‌علت های شوره سر در بین نوجوانان ‌و درمان آنها ‌باید با مشورت متخصص ‌پوست ‌و مو  ‌انجام شود.

کد خبر 399457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.