جزئیات ثبت نام در طرح ملی مسکن + مراحل ثبت نام

طرح اقدام مسکن ملی طرحی است برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه در تهران و سایر استان‌ها، در مرحله اول از متقاضیان ۳۰ درصد قیمت اصلی دریافت خواهد شد وبه گفته مسئولان تسهیلاتی برای متقاضیان فراهم خواهد شد

به گزارش ایمنا وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب احداث 400 هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده است. از میان این تعداد واحد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت احداث 100 هزار واحد مسکونی را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر بر عهده دارد.

چگونه در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنیم؟

نشانی سامانه ثبت‌نام طرح ملی تولید مسکن em.mrud.ir است. برای ورود به سایت طرح ملی مسکن کلیک کنید.

ورود به بخش ثبت نام مسکن ملی: در این بخش اطلاعات کاملی درباره طرح در اختیار شما قرار می گیرد و پس از مطالعه آنها گزینه «متن بالا را با دقت خوانده ام و می پذیرم» را علامت بزنید و روی دکمه تایید کلیک کنید.

با انتخاب گزینه تایید وارد صفحه ای دیگر می شوید که در آن طی ۱۰ مرحله ثبت نام طرح مسکن ملی باید اطلاعات (شهر و محل سکونت/ مشخصات فرد متقاضی/ مشخصات خانواده فرد متقاضی شامل همسر و فرزندان/  سوابق سکونت در شهر مذکور/ تعهدات مالی / ملک مورد نظر) را وارد کنید.


شایان ذکر است بررسی اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت و احوال و بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد.
در آخرین مرحله ثبت نام طرح مسکن ملی باید ۱۲ هزار ۵۰۰ تومان از طریق درگاه الکترونیکی به عنوان هزینه ثبت نام سامانه آباد پرداخت نمائید. این مبلغ غیرقابل استرداد می‌ باشد.

مسکن ملی در کدام استان‌ها ثبت نام می شود؟

هر سه روز یک‌بار فرآیند ثبت‌نام در سه تا چهار استان آغاز می‌شود. در اولین گام از 18 آبان در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی نام‌نویسی شروع شد. مرحله دوم مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان بود. گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع بود که با توجه به قطعی اینترنت در ایران به تعویق افتاد.

 پایان فرآیند نام‌نویسی بر اساس تکمیل ظرفیت است. طبیعتاً این فرآیند ممکن است زودتر یا دیرتر از سه روز به اتمام برسد.

طرح ملی مسکن تهران

سه شهر جدید اطراف تهران شامل پردیس، پرند و اندیشه برای ساخت خانه‌های طرح اقدام ملی انتخاب شده است و پایتخت‌نشینان در این سه شهر صاحب‌خانه در طرح اقدام ملی می‌شوند؛ ضمن اینکه در شهرستان‌های استان تهران، خانه برای ساکنان شهرهای مذکور ساخته خواهد شد.

بنا بر گفته مسئولان ثبت‌نام شهرهای جدید پرند و پردیس هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام در تهران (تهرانسر) در آذرماه 1398 انجام می‌شود.

قیمت مسکن ملی چقدر است؟

حداکثر قیمت آن‌ها متری ۲ تا ۳.۵ میلیون تومان است که البته در کلان‌شهرها متفاوت بوده و قیمت نهایی مسکن ملی به هنگام عقد قرارداد با مردم مشخص می‌شود.

تسهیلات مسکن ملی

در طرح  اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد، برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که قبلاً می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم‌اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است، می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند. گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: وام نهایی یک وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی است.

سود تسهیلات مسکن ملی چقدر است؟

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها در طرح اقدام ملی مسکن سود 18 درصد خواهد بود و فروش اقساطی آن 12 سال است.

رقم دقیق اقساط وام طرح ملی مسکن

در شهرهای بزرگ و کوچک رقم تسهیلات طرح مسکن ملی متفاوت خواهد بود. رقم اقساط وام ۷۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله، ماهانه یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار تومان و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی نیز با شرایط مذکور، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، افرادی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، در پایان سال دوازدهم با سود ۱۸ درصد، ۲۴۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان باز پس می‌دهند که به‌عبارت‌دیگر، فردی که ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند، پس از ۱۲ سال ۱.۵ برابر آن را به‌عنوان سود به بانک مسکن باز پس خواهد داد. آن دسته از متقاضیانی که وام ۷۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد برای ثبت‌نام در این طرح دریافت می‌کنند، در پایان سال دوازدهم ۱۸۳ میلیون تومان به بانک مسکن باز پس خواهند داد که ۱۰۸ میلیون تومان آن، صرفاً سود این تسهیلات خواهد بود.

شرایط ثبت‌نام طرح ملی مسکن

  1. متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از 01/01/1384 به بعد) بوده و از تاریخ 22/11/57 از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).
  2. متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار
  3. زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن
  4. دارای سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر موردتقاضا.
  5. نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و(...
  6. توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (به‌غیراز تسهیلات بانک)
  7. امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.
  8. توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را به میزان حداقل 15 میلیون ریال

تفاوت طرح مسکن ملی با مسکن مهر

مسئولان دولتی مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر را تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، عنوان می‌کنند. قراردادهای طرح اقدام ملی بین دولت و سازندگان منعقد می‌شود و بعد از پایان پروژه هریک از طرفین سهم خود را برمی‌دارند. طبیعی است، در این فرآیند، انبوه‌سازان پیش از کلنگ زنی، نیاز بازار را در نظر می‌گیرند. حال آن‌که در مسکن مهر، سازندگان بر اساس دستور دولت صرفاً واحدها را احداث می‌کردند و فرآیند فروش بر عهده دولت بود.
در مسکن مهر، برای ساخت مسکن از اراضی و خارج از شهرها استفاده شد که امکانات و تأسیسات زیرساختی نداشت و گفته می‌شود در طرح اقدام ملی مکان‌یابی درون شهرهاست.
تفاوت ظاهری مسکن مهر و مسکن ملی در این است که در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان‌ها بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه نخواهند بود و تعداد طبقات این طرح درنهایت ۷ طبقه خواهد بود.

ایرادات طرح مسکن ملی

گفته می‌شود این طرح برای خانه‌دار کردن قشرهای ضعیف و متوسط است، ولی همان‌گونه که از اقساط و آورده متقاضی پیداست، قطعاً قشرهای ضعیف جامعه در این طرح جایی ندارند و برای قشرهای متوسط نیز پرداخت اقساط سخت به نظر می‌رسد.

هنوز مشخص نشده متراژ این خانه‌ها حدوداً چقدر خواهد بود.

زمان تکمیل و تحویل این مسکن‌ها هنوز مشخص نیست.

دولت تدبیر و امید، تنها دو سال زمان دارد تا به تکمیل این طرح بپردازد و در صورت عدم تکمیل طرح در این مدت، ممکن است دولت بعدی به هر دلیل بابی مهری با آن برخورد کند به‌مانند آنچه بر سر طرح مسکن مهر آمد.

کد خبر 398967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.