۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
تغذیه شهودی چیست؟

تغذیه شهودی یک شیوه سالم مصرف غذا و راهکاری اصولی برای کاهش وزن است که در آن اختلالات غذایی ناشی از رژیم غذایی سخت بهبود می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغذیه شهودی بر روی گرسنگی، سیری و احساس افراد پس از خوردن غذا تاکید داشته و به آن‌ها کمک می‌کند تا با احساسات ذاتی خود نسبت به گرسنگی و سیری ارتباط برقرار کنند. این نوع تغذیه قوانین رژیم غذایی و بایدها ونبایدهای خوردن را به افراد آموزش می‌دهد. در این گزارش شما را با اصول تغذیه شهودی آشنا می‌کنیم:

تاریخچه تغذیه شهودی

واژه غذا خوردن شهودی در سال ۱۹۹۵ برای عنوان یک کتاب انتخاب شد. اما حدود ۱۷ سال قبل یعنی در سال ۱۹۷۸، "Susie Orbach" کتابی را با عنوان "چاقی یک مسئله فمینیستی است" منتشر کرده و "Geneen Roth"، سال ۱۹۸۲ در مورد خوردن احساسی مقالاتی نوشته بود. پیش از آن "Thelma Wayler" در سال ۱۹۷۳ یک برنامه مدیریت وزن به نام "گرین کیل" ارائه داد؛ تاکید برنامه گرین کیل بر این اصل بود که رژیم‌های غذایی تاثیر چندانی در سلامت افراد نداشته، بلکه تغییر سبک زندگی و مراقبت‌های شخصی در درازمدت برای سلامت آن‌ها اهمیت دارد.

اصول اولیه تغذیه شهودی

غذا خوردن شهودی، نوعی سبک غذائی است که نگرش سالم را نسبت به غذا و تصویر بدنی ترویج می‌دهد. در این شیوه غذایی افراد تنها هنگام گرسنگی غذا می‌خورند و زمانی که احساس سیری می‌کنند، دست از خوردن بر می‌دارند. برای تغذیه شهودی افراد باید نحوه اعتماد به بدن خود را بیاموزند و بین گرسنگی فیزیکی و احساسی تمایز قائل شوند. گرسنگی فیزیکی، میل غریزی بیولوژیکی است که بر اساس آن  به افراد می‌گوید که با نشانه‌های مختلف مانند خستگی، تحریک‌پذیری خود را نشان می‌دهد. گرسنگی احساسی، ناشی از نیازهای احساسی مانند غم و اندوه، تنهایی و خستگی است که باعث اشتیاق به مواد غذایی و غذاهای خاطره‌انگیز می‌شود؛ غذا خوردن احساسی اغلب با احساس گناه و نفرت همراه است.

آشتی با غذا

آشتی با غذا یکی از اصول تغذیه شهودی است که بر اساس آن افاراد می‌توانند هر چیزی را که دوست دارند، بدون در نظر گرفتن فایده یا ضرر آن‌ها مصرف کنند. هنگامی که فرد به خود بگوید که نمی تواند غذای خاصی را بخورد، دچار احساس محرومیت غذایی شده و هوس او برای خوردن بیشتر می شود. همچنین افراد باید به نشانه‌های سیری خود در طول وعده‌های غذایی توجه کرده، از طعم غذاها لذت ببرند و همیشه سطح سیری خود را بدانند.

توجه به سلامتی و کاهش وزن

توجه به سلامتی از دیگر اصول تغذیه شهودی است؛ بر این اساس لازم نیست تمامی غذاهایی که افراد می‌خورند، عالی باشد.  آن‌ها باید غذاهایی را انتخاب کرده که مزه خوبی داشته و مغذی باشند. هدف تغذیه شهودی کاهش وزن نبوده، بلکه بهبود رابطه افراد با غذا است که شامل رفتارهای غذایی سالم‌تر، بهبود متابولیسم و کاهش سطح کلسترول بد  می‌شود. در مجموع می‌توان گفت این شیوه یک رویکرد غیر رژیمی است که باعث بهبود کیفیت زندگی افراد می‌شود. 

کد خبر 395619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.