آیا نوسانات روحی من عادی است؟

نوسانات روحی تا زمانی‌که زندگی افراد و اطرافیان‌ آن‌ها را مختل نکند، طبیعی است؛ معمولا اکثر افراد ظهرها شاد و پر انرژی هستند، اماهنگام غروب با احساسات منفی بیشتری مواجه می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عوامل بسیاری بر نحوه تغییر روحیه افراد در طول روز تأثیر می‌گذارد؛ گاهی اوقات نوسانات خلقی نشانه بیماری روانی است، اما در اغلب موارد تغییر سبک زندگی به بهبودخلق و خوی افراد کمک می‌کند. در ادامه شما را با نوسانات روحی و راه‌های مقابله با آن‌ها آشنا می‌کنیم:

استرس و اضطراب

موقعیت‌های غیرمنتظره یکی از مواردی است که بر روحیه افراد تاثیر میگذارد و  کسانی که حساس هستند، ممکن است بیش از سایرین و با شدت بیشتری نسبت به موقعیت‌ها واکنش نشان ‌دهند. کمبود خواب  نیز ممکن است یکی از دلایل بروز استرس باشد. برخی افراد حتی بدون دلیل، احساس اضطراب، ترس و نگرانی می‌کنند. در صورتی‌که آن‌ها بیش از ۶ ماه قادر به کنترل نگرانی‌های خود نبوده و با علائم دیگری مانند اختلال خواب مواجه شوند، احتمال ابتلا به اختلال اضطراب عمومی در این افراد وجود دارد.

اختلال دو قطبی

فراز و نشیب‌های روحی مبتلایان به اختلال دو قطبی بسیار شدیدتر و ماندگارتر از نوسانات خلقی معمول است. به عنوان مثال ممکن است آن‌ها اینکه یکی دو روز هفته به دلیل اینکه همه چیز بر وفق مراد است، احساس خوبی داشته باشند و یا حتی چندین روز یا چند هفته را با سپری‌کردن اوقات خود در کنار دیگران خوش بگذرانند. این افراد ممکن است دائما از مکانی به مکانی دیگر بروند، سریع صحبت کنند و زیاد نخوابند؛ پزشکان این مرحله را مرحله شیدایی می‌نامند. همچنین مبتلایان به اختلال دو قطبی، ممکن است چهار روز در رختخواب بمانند و شغل خود را از دست بدهند. آن‌ها ممکن است بی‌انگیزه و غمگین باشند یا حتی به فکر خودکشی بیفتند. 

برای مقابله با نوسانات روحی چه باید کرد؟

اگر نوسانات روحی  بر شغل، روابط یا هر بخش دیگری از زندگی افراد تاثیر بگذارد، مراجعه به پزشک ضروری است. تغییرات ساده ممکن است به بهبود نوسانات روحی خفیف، ناراحت‌کننده و آزاردهنده کمک کند. تمرینات ورزشی منظم، حتی یک پیاده‌روی روزانه نیز با تولید هورمون اندورفین به رفع افسردگی، اضطراب و حتی بهبود خواب کمک می‌کند. از دیگر راهکارهای موثر برای بهبود نوسانات روحی، گوش‌دادن به موسیقی دلنشین است.

مصرف کافئین زیاد ممکن است علائمی شبیه اضطراب ایجاد کند، بنابراین افراد برای بهبود روحیه خود می‌توانند مصرف این ماده غذایی را کاهش دهند. درمان شناختی رفتاری نیز نوعی درمان کوتاه‌مدت است که در آن درمانگر به تغییر الگوهای فکری و رفتاری مشکل‌آفرین در زندگی افراد کمک خواهد می‌کند. رفتاردرمانی دیالکتیکی نیز می‌تواند در  کنترل  بهتر عصبانیت و  مدیریت تغییرات روحی مبتلایان به اختلال شخصیتی موثر باشد.

کد خبر 393840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.