۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
۵ خاصیت مصرف شکلات تلخ

مصرف روزانه شکلات تلخ خواص زیادی مانند پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، بهبود عملکرد ذهن، محافظت از پوست در برابر نور خورشید و مقابله با افسردگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شکلات تلخ به شکلاتی گفته می‌شود که مقدار دانه‌های کاکائویی آن زیاد باشد و میزان شکر و شیر حل شده در آن کم باشد. این نوع شکلات سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است و خواص بسیاری برای بدن دارد؛ البته مصرف بیش از حد این نوع شکلات ممکن است عوارضی داشته باشد. شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند منگنز، آهن، منیزیم، پتاسیم و مس است. مقدار کالری، قند و چربی موجود در آن به نوع شکلات و مقدار تلخ بودن آن بستگی دارد. در ادامه به بررسی بعضی از خواص مصرف روزانه شکلات تلخ می‌پردازیم:

شکلات تلخ و مقابله با بیماری‌ها

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید و پلی‌فنل است که با رادیکال‌های آزاد بدن مقابله کرده و مواد سمی را از بدن خارج می‌کند. بنابراین با مصرف روزانه این شکلات می‌توان به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و پیری زودرس کمک کرد.

پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی

آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ، مقدار کسترول LDL خون را کاهش می‌دهد و خاصیت کششی رگ‌های خونی را در بدن بهبود می‌بخشد. بنابراین مصرف روزانه این نوع شکلات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نتایج تحقیقات نشان داده است که با خوردن شکلات تلخ بیشتر از پنج بار در هفته، می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۵۷ درصد کاهش داد. نتایج مطالعه دیگری ثابت کرده است که خوردن شکلات دوبار در هفته یا بیشتر، خطر تشکیل پلاک کلسیمی را تا ۳۲ درصد پایین می‌آورد.

شکلات تلخ و بهبود عملکرد ذهن

کاکائو دارای مقدار زیادی مواد محرک مانند کافئین و تئوبرومین است که باعث بهبود عملکرد مغز حتی در مدت زمان کوتاهی می‌شود. فلاونوئید موجود در این نوع شکلات به بهبود عملکرد سیستم گردش خون کمک شایانی می‌کند و در نتیجه خون بدون هیچ اختلال و مشکلی به مغز راه پیدا می‌کند. در این صورت فعالیت مغز بهتر خواهد شد. همچنین آهن و آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ نیز باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

فلاونوئید موجود در شکلات تلخ از پوست بدن در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند. فلاونوئید نوعی آنتی اکسیدان قوی است که نور ماورا بنفش خورشید را به خود جذب کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین وجود این ماده باعث بهبود جریان خون در پوست می‌شود. بنابراین با مصرف روزانه شکلات تلخ می‌توانید از داشتن پوستی نرم، صاف و مرطوب لذت ببرید.

شکلات تلخ و مقابله با افسردگی

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ باعث بهبود خلق و خوی افراد می‌شود و افسردگی را درمان می‌کند. شکلات تلخ دارای مقدار زیادی منیزم است که اثرات آرامش‌بخشی دارد. محققان بر این باورند که فنیل اتیل آمین موجود در این نوع شکلات یک ماده تسکین دهنده برای سیستم عصبی است که باعث کاهش استرس و اضطراب فرد می‌شود و با افسردگی مقابله می‌کند.

کد خبر 388644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.