ماجرای درگیری آذری و سران کارخانه ذوب آهن از کجا شروع شد؟

سعید آذری در چندین مقطع با مدیران ذوب آهن دچار اختلاف نظر شد که این موضوع آنقدر گسترش یافت تا باعث برکناری او شود، این اختلافات و علنی شدن آن با انشتار پست های اینستاگرامی شاید یکی از دلایل برکناری او باشد، اما مدیران این باشگاه می گویند جا به جایی مدیر عامل یک امر طبیعی است.

به گزارش خبرنگارایمنا، سعید آذری مدیرعامل سابق ذوب آهن در اواخر دوران مدیریت خود برسر مسائلی خاص که یکی از مهم ترین آنها بودجه باشگاه ذوب آهن بود، با هیئت مدیره و مدیرعامل کارخانه به مشکل برخورد، نخستین واکنش وی به مدیران ذوب آهن به ۱۷ آذر ۱۳۹۷ بازمی گردد که اول مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری های داخلی انجام می دهد و می گوید " بعد از تغییرات مدیریتی یکسری محاسباتی بین خودشان داشتند و بدون آنکه ما را صدا بزنند و نظرمان را بخواهند، بودجه باشگاه را کسر کردند. با این حال در این نیم فصل فقط عملکرد فوتبالمان خوب نبوده و در سایر رشته ها نتایجمان خوب بوده است. بسکتبال را هم در ذوب آهن احیا کردیم ولی تمام این ها پول می خواهد. متاسفانه نامه ای زدند که اگر بیش از بودجه هزینه کنید باید از جیب خودتان پول بدهید. انگار باشگاه برای شخص سعید آذری یا آقای یزدی زاده است. باشگاه برای کارخانه ذوب آهن است. اینکه بعد از ۵ سال کار مدام گفتند اول یا هشتم شویم برایمان فرقی ندارد، واقعا درد آور بود".

آذری دقیقا همان روز در صفحه اینستاگرام خود حرف‌های عظیمیان مدیرعامل کارخانه سپاهان را با سهامداران ذوب آهن مقایسه کرد و نوشت "سهامداران یک مجتمع صنعتی از مدیرعاملشان می‌خواهند تیمشان را  قهرمان آسیا کند و سهامداران یک مجتمع صنعتی دیگر هم می گویند اول یا هشتم شویم تفاوتی ندارد و به مدیر عاملشان نامه می‌زنند که اگر بودجه لازمه را که مستلزم قهرمانی است بخواهید باید مازادش را از جیبتان بدهید، فرق کار اینجاست."

این مشکلات در خانواده ذوب آهن همانند آتش زیرخاکستر باقی ماند تا آذری در ۶ اسفند ۹۷ از کم شدن بودجه باشگاه شکایت کند و با نتایجی ضعیف در لیگ و باخت سنگین مقابل استقلال، مورد انتقاد قرار گیرد،او در مصاحبه‌ای با ایمنا (اینجا کلیک کنید) می گوید "وقتی بودجه ۲۵ میلیاردی ما، ۱۲ میلیارد می‌شود و در دو سال ۲۶ میلیارد از بودجه ما کم می‌شود ما باید چه کار کنیم؟ مگر من پیش بینی می‌کردم ۲۶ میلیارد از بودجه‌ باشگاه کم شود؟ جالب است که بعد از قهرمانی در جام حذفی و سوپر جام، مجمع کارخانه تشکیل جلسه می‌دهد و بودجه ما را ۱۳ میلیارد کم می‌کند و این رقم در دو سال می‌شود ۲۶ میلیارد. الان مقصر من هستم؟"

این سخنان و موضع گیری آذری با هیئت مدیره باشگاه و سران بلند پاییه کارخانه، باعث شد تا آرام آرام پروژه برکناری آذری کلیک بخورد و اولین قدم برکناری آذری از عضویت هیئت مدیره این باشگاه بود. هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن طی جلسه‌ای آذری را از هیئت مدیره باشگاه کنار گذاشتند. شاهرخ شهنازی که یکی از حامیان اصلی آذری در هیئت مدیره بود و سمت رییس وقت هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن را داشت در گفت و گویی با ایمنا می گوید "آقای یزدی‌زاده، مدیرعامل کارخانه ذوب آهن هم اقداماتی انجام می‌دهد در جهت تقویت باشگاه است؛ من از آقای یزدی‌زاده دلیل این جایه جایی را پرسیدم و به من گفتند ما یک نفر را به اعضای هیئت مدیره باشگاه اضافه کردیم که به جای پنج نفر، شش نفر باشند؛ آذری هم مدیرعامل باشگاه است و در جلسات هیئت مدیره باشگاه حضور دارد؛ ما این جابه‌جایی را در جهت تقویت باشگاه ذوب آهن انجام دادیم و هیئت مدیره باشگاه اصلاً بدون مدیرعامل جلسه‌ای برگزار نمی‌کند."

۱۵ اسفند ۱۳۹۷ سعید آذری با انتشار پستی به مدعیان رسیدن به صندلی مدیرعاملی باشگاه ذوب آهن و منتقدان خود طعنه‌ زده با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: چه روزای خوبی بود، روزایی که با عشق داشتیم ورزشگاه فولادشهر را برای جام باشگاه‌های آسیا سال گذشته آماده می‌کردیم. راستی اون روزا مدعیان کجا بودن؟!

۷ فروردین ۱۳۹۷ که ذوب آهن  با علیرضا منصوریان به دوران خوب خودش بازگشته بود، آذری نسبت به افرادی که با این مربی مخالف بودند واکنش نشان داد و با انتشار پستی کنایه دار به مدیران ذوب آهن نوشت " ممنون علی منصور عزیز. روزی که ما بدون هیچگونه ابا و شکی تصمیم گرفتیم شما سرمربی ذوب باشید، عده‌ای که امروز در صف اول تبریک هستند به دنبال مربیان دیگری با عناصرشان بودند و در روزهای سخت کنار ما که نبودند هیچ در صف ذبح کنندگان ما بودند ولی یک بار دیگر گذشت زمان اثبات کرد که صبر و تحمل و شناخت می‌تواند اسلحه برنده یک مدیر باشد. دلال‌هایشان تلاش زیادی کردند تا مربیان خودشان را بیاورند جای شما امروز ولی ایستادیم تا ثابت شود، کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر می‌خواهد و مرد کهن به هر حال الان در جاده پیشرفتی هستیم که می‌تواند به موفقیت‌های آینده ختم شود چه ما باشیم و چه نباشیم، خدا کند اقلاً قدر زحمت شما را بدانند، آن‌هایی که به تعبیر الکس فر گوسن در شکستها کنار ما نبودند ولی در پیروزی‌ها در صف اولن."

۲۶ فروردین ۱۳۹۷ با انتصاب احمد جمشیدی به عنوان سخنگوی جدید باشگاه ذوب‌آهن خبرهایی مبنی بر ممنوع المصاحبه شدن آذری به گوش می‌رسید که اصغر برشان عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن در مصاحبه‌ای " آذری می‌تواند در رابطه با وضعیت تیم فوتبال صحبت کند؛ هدف از انتخاب سخنگو برای باشگاه این بوده است که یک نفر در مورد سیاست‌های کلان باشگاه صحبت کند تا در راستای مطلوب‌سازی وضعیت باشگاه ذوب‌آهن گام خوبی برداشته شود."

همچنین احمد جمشیدی در این باره گفته بود "آذری به مسائل کلان باشگاه می‌پردازد  و وقت زیادی برای رسیدگی و پاسخگویی ندارد که با توجه به این مسئله و با تصمیم هیئت مدیره بنده به‌عنوان سخنگوی باشگاه انتخاب شدم تا بتوانم پاسخگوی رسانه‌ها باشم."

۲۹ فروردین ۱۳۹۸ که با برکناری آذری از هیئت مدیره باشگاه و انتخاب سخنگو، کنار رفتن مدیرعاملی این شخص از ذوب آهن قوت گرفته بود، احمد جمشیدی سخنگو و عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن در نشست خبری این موضوع را تکذیب کرد و گفت "در هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن مشکلی وجود ندارد و جو آرام است. اگر هم بحثی باشد، داخلی است و دلیل بر این نیست که اعضا با یکدیگر مشکل دارند چراکه ما مثل یک خانواده هستیم. شاید ناراحتی و اختلاف نظرهایی در جلسات پیش بیاید اما در نهایت همه همسو هستند و برای ارتقای باشگاه فعالیت می‌کنند و مصوبات جلسه اجرایی می‌شود."

بلاخره بعد از ممنوع المصاحبه شدن آذری در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ سکوت او شکست و در حاشیه بازی ذوب آهن و تراکتور سازی پس از پایان این رقابت، سعید آذری با طعنه به مدیران ذوب آهن گفت "کارهای سخت را من در باشگاه انجام می‌دهم آقایان در باشگاه هم کارهای سخت مثل مصاحبه را انجام می‌دهند. که  حرف‌های او اختلاف زیاد آذری با مدیران باشگاه را نشان می‌داد."

پس از صعود ذوب‌آهن به مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ سعید آذری باد انتقادهای تند اینستاگرامی خود را به سمت مسئولان باشگاه ذوب آهن گرفت و  در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت" مبارکه همه شما عزیزان حتی اونایی که ازم متنفرن ذوب۲ الزوار۲ صعود در عین سختی و تنگدستی ممنونم خدایا که هستی."

دراین‌بین که درگیری بین آذری و مدیران ذوب‌آهن زیاد شده بود شهناز یکی از حامیان مهم آذری استعفای خود از حضور درهیات مدیره باشگاه ذوب آهن اعلام کرد تا مهم ترین حامی آذری در این باشگاه کنار گذاشته شود، شهنازی در این رابطه گفت "با توجه به جایگاه تیم فوتبال ذوب‌آهن در جام باشگاه‌های کشور و جام باشگاه‌های آسیا که مقام اول گروه خود را کسب کرده و به مرحله حذفی ارتقا پیداکرده است و تنها نماینده شایسته میهن اسلامی ما در این مسابقات است و به‌منظور پرهیز از حواشی احتمالی که ممکن است به وجود بیاید و به روند رو به رشد تیم فوتبال ذوب‌آهن تأثیر منفی بگذارد از بیان علت استعفا خودداری کرده و آن را به زمان دیگری موکول می‌کنم."

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ که علیرضا منصوریان سرمربی ذوب‌آهن از درگیری‌های بین آذری و مدیران این باشگاه باخبر شده بود در نشست خبری قبل از دیدار تیمش مقابل تیم فوتبال فولاد خوزستان صحبت هایی را انجام داد تا شاید بتواند کمی از تیرگی رابطه مدیران کارخانه ذوب آهن و مدیرعامل وقت باشگاه را بکاهد، منصوریان در آن نشست گفت "از گوشه و کنار در مورد این حواشی می‌شنوم؛ در ذوب‌آهن مدیرعاملان باشگاه و کارخانه خوبی داریم؛ یکی از تجارب من در زمان بازی کردن این بود که خیلی از مواقع باید دست‌هایمان در دست هم باشد و سعید آذری و یزدی زاده بهتر است که دست در دست یکدیگر بگذارند تا این همدلی به تیم  کمک شایانی کند. اگر خیالم راحت باشد که مدیرعامل کارخانه و باشگاه دست در دست هم هستند و برخی افراد دراین‌بین  بدو بدو نکنند،  با حمایت این افراد به‌خوبی از آکادمی ذوب‌آهن استفاده می‌کنم."

بعد از آن مصاحبه و شاید وساطتت کدخدا منشانه برخی بین آذری و یزدی زاده موجب شد که تا حدودی آرامش در باشگاه ذوب آهن شکل بگیرد، آرامشی قبل از طوفان... منصوریان پس از برد تیمش مقابل فولاد خوزستان از جلسه‌ای که با آذری و یزدی زاده داشته است در رابطه با بر طرف شدن مشکلات این دو مدیر می گوید" امروز روز اتحاد ذوب‌آهن بود و یک جلسه خوب را پشت سر گذاشتیم؛ دو پدر ذوب‌آهن با یکدیگر متحد شدند و من باروحیه مضاعف به اردوی تیم آمدم؛ اعلام حمایت یزدی زاده و آذری به بازیکنان روحیه داد. همه قرار است پشت پرچم ذوب‌آهن برای ایران بجنگیم و زیر این پرچم بودن لیاقت می‌خواهد."

این آرامش تنها تا تیر ماه دوام آورد ۱۸ تیر ۹۸ آذری که از کم شدن بودجه باشگاه به‌شدت ناراضی بود طی چند ساعت دراین‌باره دو پست منتشر کرد و نوشت" می‌خواهند دندانهای گاندو را بکشند تا بدون دفاع در آوردگاه آسیایی شرکت کند. درحالی‌که تیم‌های عربستانی، قطری و اماراتی، چینی. و ژاپنی در حال مسلح شدن می‌باشند، یک نفر در مجموعه ما در حال کشیدن دندانهای گاندوی ذوب‌آهن است. علیرغم محبت و درایت مهندس یزدی زاده عزیز در همه جبهه‌ها یک مغرض در حال خلع سلاح باشگاه است."

بعد از بازی های آسیایی ذوب آهن و حذف تلخ این تیم از جام باشگاه های آسیا بلاخره این بازی بین مدیران کارخانه و باشگاه ذوب آهن تمام شد و مدیران کارخانه ذوب آهن که شاید تحمل انتقادات اینستاگرامی آذری را نداشتند، در ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ طی جلسه‌ای آذری را از سمت مدیرعاملی این باشگاه کنار گذاشتند. احمد جمشیدی سخن گوی باشگاه ذوب‌آهن در رابطه به ایمنا (اینجا کلیک کنید) گفته بود "در جلسه‌ای که با هیئت‌مدیره داشتیم بحث‌های مالی و فنی و گزارشی از عملکرد باشگاه ذوب‌آهن دربازی‌های حذفی آسیا مطرح شد که تصمیم گرفتیم از زحمات آذری تشکر و جواد محمدی را به‌عنوان مدیرعامل باشگاه منصوب کنیم. ایشان پنج سال در باشگاه زحمت کشیده بود و هر کسی که بیشتر از پنج سال در ذوب آهن کار کند، خسته می‌شود".

پس از برکناری آذری وی به خاطر ذوب‌آهن که در لیگ بازی داشت مصاحبه‌ای نکرد و پس از پایان بازی اولین واکنش خود را نسبت به این اتفاق در صفحه شخصی خود نشان داد و نوشت: تسلیم در مقابل تقدیر حق راهگشای پیروزی است، توکل به خدا"

بعد از همه این اتفاق‌ها در ۱ شهریور ۱۳۹۸ سعید آذری با خداحافظی رسمی در اینستاگرام به کار خود در ذوب‌آهن پس از ۶ سال پایان داد و نوشت: "خداحافظ عشق سبز خداحافظ گاندوها خداحافظی از مجموعه ذوب‌آهن شاید سخترین کاری است که در طول ۱۱ سال مدیریت توام با عشق باید انجام دهم، ولی باید تسلیم تقدیر شد، تقدیری که همواره ایزد منان برایم به بهترین وجه رقم زده است. ولی باید رفت و عرصه را به مدیران دیگر سپرد. راجع به عملکردم حرفی نمی‌زنم چون همه کارشناسان و مردم و کسانیکه دستی بر آتش ورزش دارند من را نقد کرده و خواهند کرده و به قول مدیران مدرسه پرونده من زیر بغلم است، فقط میگویم طی تمامی این سالها تمامی موفقیتهایی که در مجموعه ذوب آهن کسب شد با اسلحه عشق و ایمان و محبت بدست آمد وظیفه دارم از تمامی همکارانم، هواداران، ورزشکاران، مربیان، اصحاب رسانه، و همه پرسنل شریف ذوب آهن که زمینه ساز موفقیتهای ذوب آهن بوده‌اند تشکر کنم. برای من که ۲۷ سال است کارمند ذوب آهن بوده‌ام افتخار بزرگی بود تا به مجموعه ذوب خدمت کنم. در پایان موظفم از تمامی مدیران عامل ذوب آهن، اعضای هیئت مدیره کارخانه و باشگاه طی این مدت شیش سال تشکر ویژه داشته باشم،ولی بعضی نامها را نمی‌توان ننویسم و تشکر نکنم جناب آقای مهندس مسعود ابکا، مرد مردان مدیریت عرصه فولاد و کشور، دکتر اردشیر سعد محمدی و جناب آقای رسول برقی کار و جناب آقای محمد حسن زدا، عزیزان من اگر شما نبودید اثری از موفقیتهای ذوب نبود ذوب آهن بیشتر از اینکه مدیون تلاش من و همکارانم در باشگاه باشد مدیون تفکرات سازنده شماست. برای مدیریت جدید باشگاه نیز آرزوی موفقیت و شادکامی دارم. سبز سبزم ریشه دارم برای همیشه، هر جا و هر لحظه. از این ببعد جای من پشت توری است جاییکه فقط نظاره گر موفقیت شما باشم. بد رود گاندوهابدرود سبزها بدرود عزیزانم."

به گزارش ایمنا، آذری پس از کش و قوس های فراوان بلاخره پس از هشت ماه از اولین درگیری علنی خود با مدیران کارخانه ذوب آهن از باشگاه  کنار گذاشته شد و باید دید مقصد بعدی این مدیر باسابقه ورزشی کجاست.

کد خبر 387228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.