راهکارهای طبیعی برای رفع مشکل بی‌خوابی

موارد زیادی مانند ورزش‌کردن، دوری از تلویزیون و تنظیم‌کردن ساعت بدن، می‌تواند نقش موثری در رفع مشکل بی‌خوابی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواب یکی از نیازهای ضروری بدن است. بدن بیشتر افراد بالغ برای داشتن عملکرد صحیح به هفت تا هشت ساعت خواب شبانه‌روزی نیاز دارد، به طوری که اگر این نیاز تامین نشود، مشکلاتی مانند اختلالات تمرکزی و عملکرد ضعیف مغز را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، کمبود خواب باعث بروز مشکلات دیگری مانند چاقی، افزایش فشار خون، دیابت، سکته قلبی و سکته مغزی می‌شود. عوامل زیادی مانند استرس، بیماری، عوارض جانبی بعضی داروها، دردهای مزمن، سندروم پای بی‌قرار و وقفه تنفسی هنگام خواب، ممکن است باعث بروز بی‌خوابی شود. در ادامه به بعضی از روش‌های حل این مشکل می‌پردازیم:

ورزش‌کردن

اگر مشکل بی‌خوابی دارید، سعی کنید دو یا سه ساعت قبل از خواب، ورزش کنید؛ این کار باعث می‌شود خواب با کیفیتی را تجربه کنید. ورزش سنگین شما را هوشیارتر می‌کند و دمای بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم نیست تمرینات ورزشی سنگین و طاقت‌فرسا انجام دهید. در مقابل ورزش سبک، استرس را از بین می‌برد و تاثیر زیادی بر فعال‌شدن سیستم عصبی سمپاتیک ندارد.

دوری از تلویزیون و کامپیوتر

زمانی که سطح ملاتونین قبل از خواب افزایش پیدا کند، شما می‌توانید به خوبی بخوابید، اما صدا و نور تلویزیون و کامپیوتر، سطح ملاتونین مغز را کاهش می‌دهد. همچنین نور مصنوعی تلویزیون و کامپیوتر باعث ایجاد اختلالاتی در ساعت بیولوژیکی فرد می‌شود که زمینه بی‌خوابی را فراهم می‌کند. بنابراین سعی کنید قبل خواب، از صدا و نور تلویزیون و کامپیوتر دوری کنید. شما می‌توانید با گوش‌دادن به یک موسیقی آرام قبل از خواب، کیفیت خواب  خود را افزایش دهید.

تنظیم‌کردن ساعت بدن

اگر ساعت بیولوژیکی خود را تنظیم کنید، از مشکلات مربوط به بی‌خوابی در امان خواهید ماند. برای نیل بدین هدف باید در روزهای تعطیل هم از برنامه مشخص خود پیروی کنید، در غیر اینصورت موفق نخواهید شد. وقتی ساعت بیولوژیک شما تظیم شود، بدن متوجه خواهد شد چه زمانی وقت خواب و چه زمانی وقت هوشیار بودن است. بنابراین برای داشتن خواب، یک ساعت خاص مشخص کنید و هر روز طبق آن عمل کنید.

خواب نیمروزی

خواب نیمروز روی افراد مختلف، تاثیرات متفاوتی دارد. برای مثال، برخی افراد با ۱۰ الی ۲۰ دقیقه چرت‌زدن در روز احساس هوشیاری بیشتری می‌کنند، در حالی که بعضی افراد که به مشکل بی‌خوابی مبتلا هستند، چنانچه در طول روز چرت بزنند، مشکل بی‌خوابی شبانه آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. برای رفع این مشکل بهتر است زمان چرت زدن فرد به ساعت خواب او نزدیک نباشد. موارد دیگری که می‌تواند به داشتن خواب با کیفیت کمک کند شامل کتاب‌خواندن قبل از خواب، گرفتن دوش آب گرم و انجام مدیتیشن است. به منظور داشتن خواب با کیفیت، هر فرد باید موثرترین روش که مشکل بی خوابی او را حل می‌کند، انتخاب کرده و به طور منظم از آن استفاده کند.

کد خبر 386658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.