خوش‌بینی چه تاثیری بر کیفیت خواب افراد دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین میزان خوش‌بینی و کیفیت خواب افراد وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلالات مربوط به خواب، یکی از نگرانی‌های مهم سلامت عمومی افراد است؛ این اختلالات می‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامت زیادی مانند چاقی مفرط و فشار خون بالا شود که بسیار خطرناک است. در واقع فاکتورهای زیادی مانند انجام تمرینات ورزشی منظم، کاهش مصرف الکل و استفاده از تخت خواب و تشک مناسب، بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد.

گروهی از محققان دانشگاه "Illiniois" آمریکا به تازگی رابطه بین خوش‌بین بودن و کیفیت خواب بهتر را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین منظور، داده‌های سلامت سه هزار و ۵۴۸ فرد با میانگین سنی ۳۲ تا ۵۱ سال را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران از افراد شرکت‌کننده خواستند به پرسشنامه‌ای در مورد وضعیت خوش‌بینی خود پاسخ دهند. امتیاز این پرسشنامه بین ۶ تا ۳۰ بود؛ فردی که نمره ۳۰ را کسب کرده بود، خوش‌بین‌ترین فرد گروه محسوب می‌شد.

شرکت‌کنندگان این مطالعه به این پرسش که چند ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند و همچنین علائم بی‌خوابی خود پاسخ دادند. محققان برای کشف رابطه بین میزان خوش بینی افراد و کیفیت خواب آن‌ها، از روش تحلیل رگرسیون چندگانه (Multiple Linear Regression) استفاده کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افراد خوش‌بین‌، هر شب ۶ تا ۹ ساعت خوابیدند و ۷۴ درصد کمتر از سایر افراد به مشکل بی‌خوابی مبتلا شدند. به گفته محققان، رابطه مستقیمی بین خوش‌بینی و کیفیت خواب افراد وجود دارد. علاوه بر این افراد خوش‌بین، بیشتر از بقیه افراد تمایل دارند در فعالیت‌های چالش‌برانگیز شرکت کنند و دید مثبتی نسبت به حوادث استرس آور و دشوار پیرامون خود دارند. 

به گفته محققان این افراد در هنگام خواب با هیچ گونه شرایط استرس‌زا و تفکرات دلهره‌آوری مواجه نمی‌شوند. همچنین خوش‌بینی باعث بهبود سلامت عمومی افراد و کاهش علائم افسردگی در آن‌ها می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Behavioral Medicine منتشر شده است.

کد خبر 385314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.