ترمیم استخوان آسیب‌دیده با پوست تخم مرغ

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که می‌توان از پودر پوست تخم مرغ برای ترمیم استخوان‌های آسیب دیده استفاده کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سراسر دنیا پوست تخم مرغ به عنوان یکی از مواد دور ریختنی موجود در آشپزخانه محسوب می‌شود اما این ماده از کلسیم کربنات (calcium carbonate) تشکیل شده که برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است. به همین دلیل، برخی افراد پوست تخم مرغ رابه پودر نرم تبدیل می‌کنند و از آن به عنوان مکمل طبیعی کلسیم برای استخوان‌های خود استفاده می‌کنند.

موضوع قابل توجه اینکه گاهی اوقات ممکن است مصرف پوست تخم مرغ خطراتی را به همراه داشته باشد. برای مثال چنانچه تخم مرغ به نوعی باکتری موسوم به سالمونلا انترتیدیس (Salmonella enteritidis) آلوده باشد، با خوردن پودر مکمل آن فرد به عفونت سالمونلا مبتلا می‌شود.

گروهی از محققان دانشگاه "Massachusetts" در آمریکا با استفاده از پودر نرم پوست تخم مرغ، یک ماده بیولوژیکی تولید کردند که به بازسازی استخوان‌ها پس از آسیب دیدن کمک می‌کند. آن‌ها معتقد هستند که در آینده نزدیک، این ماده بیولوژیکی برای ترمیم استخوان انسان‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته محققان، پوست تخم مرغ سرشار از کلسیم است که باعث می‌شود سلول‌های استخوانی به بافت استخوانی تبدیل شوند و سریعتر استحکام پیدا کنند. این ماده حتی به بهبود عمل پیوند استخوان (bone graft) نیز کمک می‌کند که طی آن بافت استخوانی از یک استخوان به استخوان آسیب‌دیده دیگر پیوند زده می‌شود. علاوه بر این از پوست تخم مرغ برای رشد انواع دیگر بافت‌ها مانند غضروف، دندان و تاندون نیز می‌توان استفاده کرد.

میزان دور ریختن پوست تخم مرغ در سطح جهانی بسیار زیاد و حدود میلیون‌ها تن در سال است. یکی دیگر  از مزیت‌های استفاده از پوست تخم مرغ برای ترمیم استخوان آسیب‌دیده، کمک به اقتصاد و محیط زیست است زیرا با این روش از میزان تولید زباله پوست تخم‌مرغ به طور قابل توجهی کاسته می‌شود. 

نتایج این مطالعه در مجلهBiomaterial Sciences  منتشر شده است.

کد خبر 382029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.