نشانه‌های فشار خون بالا را بشناسید

فشار خون بالا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، از این رو قاتل خاموش نامیده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش سن، بیشتر می‌شود؛ در واقع فشار خون به فشاری گفته می‌شود که توسط خون به دیواره شریان‌ها وارد می‌شود. در مواقعی که فشار خون بالا است، قلب باید سخت‌تر کار کند. این موضوع باعث واردشدن آسیب جدی به شریان‌ها می‌شود و با گذشت زمان زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی و سکته مغزی را فراهم می‌کند. در ادامه شما را با  خطرات فشار خون و علائم هشدار دهنده این بیماری آشنا می‌کنیم.

خطرات فشار خون بالا

فشار خون بالا اغلب قاتل خاموش نامیده می‌شود، زیرا هیچ نشانه بیرونی برای آن وجود ندارد. این بدان معنی است که افراد مبتلا به آن ممکن است سال‌ها از بیماری خود بی‌خبر باشند. در صورت درمان نشدن، بیماری می‌تواند به قلب، ریه، رگ‌های خونی، مغز و کلیه آسیب برساند. همچنین فشار خون بالا یکی از علل اصلی سکته مغزی و حملات قلبی محسوب می‌شود.

 علائم هشدار دهنده

فشار خون بالا، فشار بالاتر از سطح طبیعی است. در این حالت، عدد بالا یا فشار سیستولی بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و عدد پایین یا  فشار دیاستولی کمتر از ۸۰ است. احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که در این محدوده هستند بیشتر از افرادی با فشار خون پایین‌تر است. در این موارد پزشک برای پایین آوردن فشار خون، تغییراتی را در شیوه زندگی افراد توصیه می‌کند.

محدوده خطر 

در صورتی‌که فشارخون سیستولی بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ باشد یا فشار دیاستولی بین ۸۰ تا ۸۹ باشد، فشار خون بالا در مرحله یک محسوب می‌شود. فشار سیستولی ۱۴۰ یا بیشتر یا فشار دیاستولی ۹۰ و یا بیشتر، مرحله دوم فشار خون بالا را نشان می‌دهد. فشار خون بالا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. افرادی که فشار سیستولی بیش از ۱۸۰ یا فشار دیاستولی بیش از ۱۲۰ را نشان دهند، دچار بحران افزایش فشار خون هستند که ممکن است منجر به سکته مغزی، حمله قلبی و یا ناراحتی کلیه شود. فشار خون بالا با سردرد شدید، اضطراب، خونریزی بینی و گاهی اوقات با احساس تنگی تنفس همراه است.

کد خبر 381736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.