بیماری‌های مرتبط باافزایش فشار خون را بشناسید

یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه فشار خون مهم‌ترین فاکتور خطر با ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی است، گفت: همچنین نارسایی قلب و کلیه و مشکلات مغزی در اثر فشار خون بالا در بدن اتفاق می‌افتد.

علیرضا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت اندازه فشار خون ایده آل در بین افراد اظهار کرد: فشاری که گردش خون در داخل عروق به دیواره شریان‌ها وارد کند فشار خون است و فشار خون ایده آل کمتر از ۱۲  روی ۸۰ میلی متر جیوه است.

وی تصریح کرد: مطابق شرایط فعلی درعموم جمعیت فشار خون قابل قبول کمتر از ۱۴۰ میلی متر سیستول و ۹۰ میلی متر جیوه  فشار دیاستول در اندازه گیری است (۱۴ روی ۹ ) که فرد به درمانگاه یا پزشک مراجعه می کند.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: اما در بین افراد پر خطر و در وضعیت های خاص برای مثال کسی دچار سکته مغزی و تنگی رگ قلب شده است و آنژیوپلاستی و عمل جراحی قلب انجام داده این عدد پایین تر است و عدد ۱۳۰ روی ۸۵ را فشار خون نرمال قلمداد می کنند و فشار خونی که از این اعداد بالاتر باشد بیماری تلقی شده و بایستی نسبت به درمان آن اقدام کرد.

وی درباره اهمیت آگاهی به فشارخون اشخاص گفت: فشار خون یک بیماری شایع است و حدود ۲۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون هستند یعنی از هر پنج نفر فرد بالای ۱۸ سال یک نفر مبتلا  بوده و این بیماری در بین افراد جامعه شیوع زیادی دارد.

خسروی با بیان اینکه فشار خون مهم ترین فاکتور مرتبط خطر با ایجاد سکته های قلبی و مغزی است، افزود: همچنین نارسایی قلب و کلیه و مشکلات مغزی در اثر فشار خون بالا در بدن اتفاق می افتد. اگر بتوانیم فشار خون بدن را کنترل کنیم باعث کاهش بیش از ۵۰ درصد نارسایی های قلبی در جامعه می شود و در واقع  میتوان خطر ایجاد نارسایی کلیه و سکته های مغزی و قلبی را که باعث مرگ و میر و ناکارآمدن شدن نیروهای فعال جامعه می شود را از هر چهار نفر یک نفر کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نکته بسیار مهمی که در کنترل فشار خون وجود دارد اینکه اکنون در جامعه وضعیت اپیدمی لوژیکی خوبی نداریم و در حقیقت حدود نیمی از بیماران فشارخونی از وجود بیماری خود اطلاعی ندارند و در بین جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان با شیوع ۲۰ درصدی این بیماری در بین اشخاص تعداد ۴۰۰ هزار فرد مبتلا به فشار خون هستند که تعداد ۲۰۰ هزار نفر هم از وجود بیماری در بدن شان بی اطلاع هستند و با سکته مغزی و قلبی و عوارض دراز  آن رو به رو می شوند.

فشار خون بی علامت است

این فوق تخصص آنژیوپلاستی معتقد است که فشار خون بی علامت است و نیمی از اشخاصی که بیمار هستند اقدامی برای درمان نمی کنند و کسانی هم که به سمت درمان می روند مشکلات خاص در بخش درمان مثل نداشتن تدوام در درمان مصرف نامنظم داروها، عمل نکردن به دستورات پزشک و عدم رعایت رژیم غذایی منظم را دارند و معمولا فشار خون این گروه از بیماران کنترل نمی شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل از هر پنج نفر فرد مبتلا به فشار خون یک نفر فشار خون کنترل شده ای را دارد و بیماری چهار نفر دیگر کنترل نمی شود که با عث افزایش بروز سکته های قلبی ومغزی و نارسایی کلیه در جامعه می شود.

خسروی با اشاره به اینکه فشار خون درمان قطعی ندارد و شخص مبتلا موظف به رعایت مجموعه ای از درمان های دارویی و غیر دارویی در طول عمر است، اظهار کرد: درمان های های غیردارویی مثل تنظیم چربی بدن و رعایت رژیم غذایی منظم و انجام پیاده روی سریع برای کاهش وزن و کاهش استرس است.

وی تصریح کرد: درمان دارویی اساسی ترین و کلیدی ترین نقطه در کنترل فشار خون است و با درمان غیر دارویی فشار خون به طور کامل کنترل نمی شود اما سنگ بنای درمان است و می طلبد که این درمان های غیر دارویی در کناردرمان داوریی هم انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: مصرف قرص های ادلت کلد و استامینوفن به دلیل ترکیب خاصی که دارند در افزایش فشار خون موثر نیستند و استفاده کوتاه مدت این مسکن ها در دوره سرما خوردگی  و مواقع ضروری بلامانع است.

وی اضافه کرد: اما مسکن های دیگر بنام داروهای غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ایندومتاسین که در کنترل فشار خون بی تاثیر است بهتر است که در بین بیماران فشار خونی مصرف نشوند و مصرف این داروها به دلیل عوارض کلیوی آن باید  کوتاه مدت یا موردی باشد.

شیوع فشار خون اولیه و ثانویه

این متخصص قلب و عروق با تاکید به اینکه علت شیوع فشار خون در دو گروه اولیه و ثانویه است، افزود: شیوع فشار خون ثانویه بستگی بین پنج تا ۱۰ درصد متفاوت است یعنی از هر ۱۰ نفر مبتلا به فشار خون هستند ممکن است که یک نفر فشار خون ثانویه داشته باشد.

به گفته خسروی؛ فشار خون ثانویه در اثر وجود علت یا مشکلی برای مثال مصرف داروی ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. پرکاری غده تیروئید نیز باعث افزایش فشار خون ثانویه می شود.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی بر این باور است مشکل اصلی در بروز فشار خون اولیه است که علت آن نامشخص  بوده و ژنتیک و سابقه فامیلی، عدم رعایت دستورات تعدیل شیوه زندگی مثل بروز استرس، ورزش نکردن و انجام فعالیت فیزیکی کم، مصرف سیگار و داشتن رژیم غذایی نامناسب و افزایش وزن در بروز فشار خون اولیه موثر است.

بروز فشار خون در بیش از ۹۰ درصد موارد علت ناشناخته دارد که به آن علت اولیه بروز فشار خون می گویند و فاکتورهای خطری هم در بروز این بیماری دخیل هستند و در حدود پنج تا ۱۰ درصد علت بروز ثانویه بوده و میتوان نسبت به درمان اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه فشار خون هیچ علامت اختصاصی ندارد، اظهار کرد: بنابراین از روی علایم نمی‌توان فشار خون را تشخیص داد و با مراجعه به پزشک و اندازه گیری فشار خون با استفاده از تجهیزات در کلینیک ها یا منزل اینکار امکان پذیر است.

خسروی تصریح کرد: توصیه می شود در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که تا ۱۷ تیرماه ادامه دارد تاکید بر روی سن ۳۰ سال بری اندازه گیری فشار خون است اما متخصصان توصیه می کنند که همه افراد بالای ۱۸ سال حتما حداقل یکبار فشار خون بدن شان را اندازه گیری کنند.

وی با بیان اینکه آگاهی مردم از  پیامدهای فشار خون در کاهش عوارض قلبی و عروقی موثر است، گفت: مردم باید این آگاهی را داشته باشند که به مراکز فعال برای اندازه گیری فشار خون مراجعه کنند و در منزل هم می توانند با استفاده از دستگاه فشار سنج اینکار را انجام دهند و یا با ثبت نام در سایت  salamat. gov. ir  خود اظهاری کرده و با ثبت اطلاعات شخصی از فشار خون و وضعیت بدن شان اطلاع پیدا کنند.

کد خبر 379182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.