بهترین و بدترین غذاها برای زخم معده

خوراکی‌هایی مانند ماست، موز و پیاز سرشار از باکتری‌های "پروبیوتیک" است که نقش موثری در بهبود زخم معده دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زخم معده یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش است که در آن به جداره داخلی معده یا قسمت ابتدایی روده کوچک  آسیب وارد می‌شود. پیش از این پزشکان مصرف بعضی غذاها را علت ایجاد این بیماری می‌دانستند اما امروزه دلایل دیگری مانند مصرف طولانی مدت قرص‌های مسکن و عفونت ناشی از "هلیکوباکتر پیلوری" را در ایجاد زخم معده موثر می‌دانند. در این گزارش شما را با بهترین و بدترین غذاها برای بیماری زخم معده آشنا می‌کنیم.

غذاهای حاوی پروبیوتیک‌

خوراکی‌هایی مانند ماست، پنیر نرم، موز و پیاز سرشار از باکتری‌های خوب "پروبیوتیک" است که عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) را کاهش می‌دهد و نقش موثری در بهبود  زخم معده دارد. سیب، گلابی، بلغور جو ‌دوسر و سایر خوراکی‌های سرشار از فیبر نیز در کاهش اسید معده، تسکین درد و نفخ معده مفید است. بررسی‌های محققان نشان داده‌ است که این نوع غذاها در  پیشگیری از بیماری زخم معده نیز نقش موثری دارد.

ویتامین‌های مفید 

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A است. شواهد حاکی از آن است که این ماده مغذی به کاهش زخم‌ معده کمک می‌کند و در پیشگیری از آن نقش بسزایی دارد. خوراکی‌های دیگری مانند اسفناج، هویج، طالبی و جگر نیز حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین A است. فلفل دلمه‌ای قرمز، یکی دیگر از سبزیجات سرشار از ویتامین C است که به شیوه‌های مختلف در پیشگیری از زخم معده مفید است؛ این ویتامین نقش مهمی در التیام زخم‌ها ایفا می‌کند. ویتامینC  در مرکباتی نظیر توت فرنگی، کیوی و کلم بروکلی نیز به وفور یافت می‌شود.

خوراکی‌های مضر برای زخم معده

پیش از این پزشکان برای درمان زخم معده، نوشیدن شیر را تجویز می‌کردند اما امروزه می‌دانیم که این ماده غذایی نه تنها کمکی به پیشگیری یا تسکین زخم معده نمی‌کند بلکه موجب تحریک معده و ترشح اسید بیشتر آن می‌شود. از دیگر خوراکی‌های مضر برای زخم معده، مصرف غذهای چرب است. از آنجا که هضم این غذاها به زمان بیشتری نیاز دارد، باعث درد و نفخ شکم می‌شود. بنابراین به مبتلایان زخم معده توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنند. مصرف غذاهای تند نیز علائم زخم معده را در برخی افراد تشدید می‌کند؛ بهتر است این افراد از خوردن غذاهای تند خودداری کنند.

کد خبر 376926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.