سبزیجات دوستدار کبد را بشناسید

محققان سوئدی به تازگی دریافته‌اند که مصرف سبزیجات سبز رنگ برای سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان سوئدی که به تازگی در مجله "National Academy of Sciences" منتشر شده است، نشان می‌دهد در سبزیجات سبز رنگ، ترکیباتی وجود دارد که باعث محافظت از کبد شده و از بیماری کبد چرب غیر الکلی پیشگیری می‌کند.

به گفته محققان سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند کاهو و اسفناج دارای غلظت بالای نیترات هستند که نقش مهمی در محافظت از کبد دارد. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، وضعیتی است که در آن چربی در کبد ساخته می‌شود. این بیماری که با چاقی، اضافه وزن و عوامل خطرآفرین متابولیکی مرتبط است، یکی از شایع‌ترین علل بیماری‌های مزمن کبد در کشورهای غربی شناخته شده و در حال حاضر هیچ‌گونه درمان تایید شده‌ای برای آن وجود ندارد.

موضوع مهم اینکه کبد چرب غیر الکلی می‌تواند به شرایط جدی‌تر مانند استاتو هپاتیت (التهاب در پارانشیم کبد)، فیبروز کبد و سیروز کبدی منجر شود. از این رو است که کارشناسان همواره افراد را به کاهش وزن، انتخاب غذاهای سالم و فعالیت فیزیکی بیشتر به منظور کاهش چربی کبد توصیه می‌کنند.

اما محققان سوئدی به تازگی درمان جدیدی برای کبد چرب غیر الکلی کشف کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که نیترات معدنی (ترکیبی که به طور طبیعی در سبزیجات برگ سبز وجود دارد)، می‌تواند ساخت چربی در کبد را کاهش دهد.

آن‌ها تحقیقات خود را بر روی موش‌ها انجام داده و آن‌ها را به سه گروه با رژیم غذایی مختلف تقسیم بندی کردند. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد چربی کبد در گروهی از موش‌های دارای رژیم غذایی چربی و قند بالا که ترکیب نیترات دریافت کردند، به طور قابل توجهی کاهش یافت.

همچنین یافته‌های جدی حاکی از آن است که فشار خون موش‌هایی که نیترات دریافت کردند در مقایسه با سایر موش‌ها، پایین تر بوده و حساسیت آن ها نسبت به انسولین افزایش می‌یابد. به گفته محققان بسیاری از افراد در طول روز به مقدار کافی سبزیجات مصرف نمی‌کنند، در حالی که تنها مصرف ۲۰۰ گرم از سبزیجات سبزرنگ شامل کرفس، اسفناج و کاهو که دارای نیترات معدنی هستند برای سلامت کبد مفید است.

گفتنی است مصرف میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر آنکه از کبد محافظت می‌کند، بر سلامت قلب و عروق نیز تاثیر مثبتی دارد.

کد خبر 362159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.