نقشه پهنه‌بندی ریسک خطر در اصفهان تهیه می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: قراردادی پژوهشی از سوی شهرداری در زمینه زلزله‌خیزی با دانشگاه اصفهان و درخصوص پهنه‌های پتانسیل‌دار فرونشست با دانشگاه هنر منعقد شده است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرونشست در شهر اصفهان به خصوص به دلیل کم آبی موضوعی است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است؛ در حال حاضر دو مجموعه به طور همزمان در دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر، موضوع فرونشست زمین بر اثر خشکسالی را  در قالب قرارداد پژوهشی بررسی می‌کنند؛ در این مطالعات و پژوهش‌ها پهنه‌های زلزله خیز اصفهان و اثرات فرونشست بر شهر اصفهان مورد بررسی می‌شود.

وی افزود: از هشت کانون فعال در برنامه جامع اصفهان با رویکرد نوین، کانون مدیریت بحران، بستر و تدابیر لازم را برای مقابله با بحران‌ها در نظر می‌گیرد؛ در شهر اصفهان مقوله محاسبات و کنترل سازه‌ها در حوزه زلزله جدی دنبال می شود علاوه بر این فعالیت ها در سازمان نظام مهندسی و مهندسان محاسب ، در حوزه معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان نیز کنترل مضاعف ایستایی انجام می شود البته در اصفهان به نسبت شیراز و مشهد و تبریز چندان پهنه‌های بلند مرتبه و برج سازی دیده نمی‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان همچنین درباره ساختمان‌های مسکونی جنوب شرقی اصفهان و در محدوده شهید کشوری گفت: ساخت این مجموعه حاصل توافقی میان ارتش و شهرداری بوده است؛ بنابراین اراضی ۱۷۰ هکتاری این مجموعه دارای مصوبه است و پروانه‌های صادر شده با مجوز قانونی و اخذ تاییدات لازم ایستایی صادر می‌شود.

حسینی‌نیا درباره خطر فرونشست زمین در شمال شهر اصفهان گفت: نقشه پهنه‌بندی ریسک خطر باید در شهر اصفهان تهیه شود که قراردادی پژوهشی در زمینه زلزله خیزی با دانشگاه اصفهان و درخصوص پهنه‌های پتانسیل‌دار فرونشست با دانشگاه هنر اصفهان منعقد شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: زمانی که نقشه های پهنه بندی تهیه شود، بارگذاری‌های تراکمی و ساخت و ساز در پهنه‌های پر خطر کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: تاییدیه و منابع اعتباری برای تهیه این نقشه‌ها امسال تامین شده است، اما تهیه این نقشه‌ها در قالب کمیته مشترک فرونشست بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری اصفهان در حال پیگیری است.

کد خبر 361520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.