استرس چه تاثیری بر  حافظه می‌گذارد؟

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که حتی استرس جزئی نیز خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد و هورمون استرس با قدرت حافظه افراد نیز مرتبط است. اما تاثیر استرس بر شرایط فیزیولوژیکی و عملکردهای شناختی مغز چیست؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قرار گرفتن در معرض استرس به طور مداوم، بر سلامت فیزیکی و روانی افراد اثر می‌گذارد، اما استرس چگونه مغز افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این پرسشی است که محققان دانشکده پزشکی هاروارد در پی یافتن پاسخی برای آن بوده‌اند. به گفته آن‌ها استرس مداوم اثر قابل توجهی بر روی ذهن و بدن افراد داشته و باعث می‌شود آنها عصبی و تحریک پذیرتر شوند.

همچنین استرس مزمن با الگوهای خواب و اشتهای افراد ارتباط دارد و طیف وسیعی از بیماری‌ها شامل دیابت، بیماری‌های قلبی و مشکلات مربوط به معده و روده را تشدید می‌کند. محققان دانشکده پزشکی هاروارد افرادی با میانگین سنی ۴۹ سال را که مبتلا به زوال عقل نبودند مورد بررسی قرار داده و یک آزمون روانشناختی از آن‌ها به عمل آورند. سپس توانایی‌های تفکر و حافظه افراد را ارزیابی کردند و پس از هشت سال، توانایی‌های شرکت کنندگان را بار دیگر ارزیابی کردند.

همچنین از شرکت کنندگان آزمایش نمونه خون گرفته شد و میزان کورتیزول خون آن‌ها (هورمونی که هنگام واکنش نشان دادن نسبت به استرس در بدن آزاد می‌شود) بررسی شد. سپس با توجه به نتایج آزمایش، شرکت کنندگان به سه گروه سطوح بالا، متوسط ​​و یا پایین کورتیزول (سطح متوسط کورتیزول ۱۰.۸ تا۱۵.۸ میکروگرم در هر دسی لیتر) طبقه بندی شدند.

 نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان داد افرادی که سطح کورتیول خون آن‌ها بسیار زیاد بود در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان، دارای حافظه بسیار ضعیف‌تری بودند. جالب است بدانید که این نتایج پس از مطابقت دادن عوامل متغیری نظیر سن، جنسیت، عادت سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی همچنان ثابت بود. بررسی اسکن ام ار آی افراد نیز نشان داد شرکت کننندگانی که سطح کورتیزول آن‌ها بالاتر است، دارای حجم کلی مغز کوچکتری نسبت به سایرین هستند.

به گفته محققان با توجه به تأثیر استرس بر شرایط فیزیولوژیکی و عملکردهای شناختی مغز افراد، آن‌ها باید به دنبال راه‌هایی نظیر داشتن خواب کافی، انجام تمرینات ورزشی متوسط و به کارگیری تکنیک‌های آرام سازی در زندگی روزمره خود به منظور کاهش میزان استرس خود باشند و  یا از پزشک خود در مورد میزان کورتیزول سوال کرده و در صورت لزوم، داروهای کاهش دهنده کورتیزول را مصرف کنند.

کد خبر 357042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.