پروتئین ها پرمصرف ترین مکمل های ورزشی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: پروتئین ها جزء پرمصرف ترین مکمل های ورزشی هستند و مقدار مصرف این نوع مکمل ها وابسته به میزان پروتئین دریافتی از منابع غذایی در رژیم غذایی اشخاص است.

رضا غیاثوند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مکمل ها تکمیل کننده رژیم غذایی است، اظهار کرد: مکمل های ورزشی به منظور ارتقای عملکرد ورزشی و جبران کمبود برخی از مواد مغذی استفاده می شوند.

وی اضافه کرد: اکنون پروتئین و اسیدهای آمینه به صورت پودر  و ویتامین ها، مواد معدنی، آهن، روی و کلسیم نیز در قالب برنامه غذایی توسط ورزشکاران مصرف می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه استفاده صحیح از مکمل های ورزشی مشکل خاصی را ایجاد نمی کند، افزود: چنانچه مکمل ها متناسب با سن، جنسیت، نوع فعالیت ورزشی و زمانی که ورزشکار برای ورزش اختصاص داده استفاده شود، به سلامت فرد کمک می کند.

غیاثوند ورزش ها را به سه دسته مختصر، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و گفت: اگر فردی به طور متوسط پیاده روی کند با داشتن رژیم غذایی صحیح  نیاز به مکمل های ورزشی ندارد. از سویی ممکن است یک فرد اصلا ورزشکار نباشد و نیازمند مصرف مکمل ها است، برای مثال زنان باردار به آهن و اسید فولیک و افراد سالمند بالای ۶۵ سال به ویتامین B12  نیاز دارند.

وی ادامه داد: چنانچه فردی رژیم غذایی درستی را رعایت نکرده و به اندازه کافی هم از سبزیجات و میوه ها استفاده نکند، به طور یقین به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز پیدا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطابق آخرین آمارها میزان مصرف ویتامین  D در بین حدود ۶۵ درصد از مردم در استان اصفهان کمتر از حد نرمال است. بنابراین اکثر افراد  نیاز به استفاده از برخی مکمل ها مانند ویتامین D  را دارند.

وی با بیان اینکه مکمل های ورزشی سه دسته قدرتی، استقامتی و مکمل های ضروری برای حفظ سلامت است، افزود: کراتین، پروتئین، اسیدهای آمینه مکمل های قدرتی هستند و کافئین، اسکایتک مکمل های استقامتی هستند و در نهایت ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مکمل هایی بوده که برای حفظ سلامت استفاده می شوند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نحوه استفاده مکمل ها اظهار کرد: اکنون پروتئین ها جزء پرمصرف ترین مکمل های  ورزشی هستند و مقدار مصرف این نوع مکمل ها وابسته به میزان پروتئین دریافتی از منابع غذایی در رژیم غذایی است.

وی افزود: میزان دریافت پودرهای پروتئینی هم بین ۳۵ تا ۷۰ گرم در روز با مصرف شیر توصیه می شود، با آب و آب میوه هم می توان این نوع پودرهای پروتئینی را  استفاده کرد و این برنامه وابسته به روزها و ساعت های ورزشی اشخاص است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف اسیدهای آمینه برای اکثر افراد زیر پنج گرم توصیه می شود و این موارد برای افرادی است که برای تناسب اندام در طول هفته ساعت هایی را به ورزش اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه مصرف کراتین برای افراد کمتر از  ۱۸ سال توصیه می شود، افزود: ضروری است که فرد قبل از استفاده، چکاپ کلیه و کبد را انجام دهد،  فرد بدون مشکل وابسته به وزن بدن کراتین را مصرف کرده، اما شخصی که میزان کراتین خون بالایی دارد عملکرد کلیوی نداشته و نمی تواند از مکمل کراتین استفاده کند.

غیاثوند تصریح کرد: مکمل های "ال کارتی" نیز برای ورزش های استقامتی استفاده می شود و خانم ها گروه هدف این مکمل ها هستند. ضروری است که فقط در روزهای مراجعه به باشگاه ورزشی این مکمل ها مصرف شوند.

وی تاکید کرد: به طور کلی مکمل ها برای سلامتی ضرری نداشته و حتی گاهی اوقات مفید هم هستند،  اما میزان و زمان مصرف مکمل ورزشی برای افراد حائز اهمیت است.

کد خبر 350915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.