اقلیم شهر در خطر است / یک کاج خشک شود، افسردگی شهر را فرا می‌گیرد

شهردار اصفهان با بیان اینکه اقلیم شهر در خطر است، گفت: باید هیئت امنایی در ارتباط با مسایل زیست محیطی ایجاد شود تا همه مسئولان گرد هم بیایند البته سازمان های مردم نهاد، علاقه بسیاری برای همکاری در این عرصه دارند که باید از حضور آنها هم بهره برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی، پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در بیست و هفتمین نشست هم اندیشی «اصفهان فردا» در حضور جمعی از فعالان زیست محیطی، با بیان اینکه تاکنون به منظور جلب مشارکت مردمی در تصمیم‌سازی‌ها با اقشار مختلف نشست داشته‌ایم، اظهار کرد: مسایل زیست محیطی، موضوع بسیار جدی است؛ اگر به تاریخ نگاه داشته باشیم بعد از جنگ جهانی دوم، در اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان نسل اول قوانین حقوق بشری، مباحث مربوط به حقوق مدنی و سیاسی مطرح شد و در سال ۱۹۶۳ میثاق فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به عنوان نسل دوم این حقوق به وجود آمد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها برای توسعه تجارت خود با کانادا، کارخانه‌هایی را در مرز آن، احداث کردند که به ایجاد دعواهایی بین این دوکشور منجر شد، بنابراین آمریکایی ها برای تأمین نیروی کار ارزان به نپال رفتند، اما در آنجا نیز مسائلی به وجود آمد که زمینه تدوین حقوق بشر نسل سوم را ایجاد کرد که می توان آن را حقوق همبستگی و مشارکت جمعی دانست.

شهردار اصفهان ضمن تشریح حقوق بشر نسل سوم، گفت: حق صلح، محیط زیست سالم، حق برداشت آب شرب سالم از جمله حقوق بشر نسل سوم است که در گذشته در کشور سوئد جلساتی برای آموزش مسایل زیست محیطی برگزار می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه این حقوق بشر در عرف بین المللی از جایگاه بالایی برخودار است، افزود: اصل ۵۰ قانون اساسی ایران بیان می دارد اگر توسعه اقتصادی منجر به تخریب محیط زیست شود، این امر ممنوع خواهد بود و بنده بسیار خوشحال هستم که در جلسه امروز، افرادی حضور دارند که به چنین مباحث مهمی توجه دارند، زیرا عدم توجه به این مسایل، زندگی بشر را به خطر خواهد انداخت.

نوروزی با بیان اینکه اگر توسعه پایدار بخواهد، مسائل امروز را حل کند، نمی توان آن را پایدار دانست، تصریح کرد: توسعه پایدار باید حال و آینده را به صورت همزمان در نظر بگیرد تا آیندگان هم از آن بهره مند شوند، مسئله جدی امروز ما، چگونگی حفظ فضای سبز است، آن هم در شهری همچون اصفهان که هشت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعال دارد اما در مقابل تنها پنج هزار هکتار فضای سبز در این شهر وجود دارد. 

شهردار اصفهان تاکید کرد: امروز، اقلیم شهر در خطر است و اگر برای حفظ فضای سبز چاره ای اندیشیده نشود زندگی افراد در خطر خواهد افتاد. یک کاج خشک شود، افسردگی شهر را فرا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم تنها ایجاد یک مرکز برای آموزش‌های محیط زیستی کافی باشد چون این امر باید از مدرسه به صورت رفتاری و تربیتی آغاز شود، عنوان کرد: به نظر می‌رسد آموزش به افراد بزرگسال چندان موثر نخواهد بود، اما باید پرسید چند اردو، همایش، مقاله و پایان نامه دکترا در ارتباط با محیط زیست در فضاهای آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی برگزار شده است؟

شهردار اصفهان با طرح این پرسش که چرا باید حتما برای فرهنگسازی در زمینه محیط زیست به دنبال مکان جدیدی باشیم، ادامه داد: در حال حاضر فرهنگسراهای زیادی در شهر اصفهان وجود دارند که می‌توان از فضای آنها برای آموزش‌های زیست محیطی استفاده کرد، البته کسانی که برای انجام فعالیت‌های خود، محیط را آلوده می‌کنند باید از طرق مختلف مالی و فرهنگی و... برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی با نهادهای ذی ربط، همکاری کنند.

نوروزی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش و صنایع نیز باید در این عرصه به میدان بیایند، گفت: باید هیئت امنایی در ارتباط با مسایل زیست محیطی ایجاد شود تا همه مسئولان گرد هم بیایند، البته سازمان‌های مردم نهاد، علاقه بسیاری برای همکاری در این عرصه دارند که باید از حضور آنها هم بهره برد.

وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت خود در مدیریت شهری دغدغه زیست محیطی داشته‌ایم، زیرا این خدمتی الهی و انسانی است و همه دنیا آن را می‌پسندند، گفت: قرار است کلاس‌هایی در زمینه حقوق شهروندی برگزار شود، زیرا معتقد هستیم باید از خودمان شروع کنیم تا بدانیم که چطور با شهروندان برخورد کنیم.

کد خبر 344900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.