احتمال افزایش ۲ درصدی نرخ گوشت قرمز در هفته دوم رمضان با کمبود دام زنده

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان گفت: در ایام ماه مبارک رمضان با کمبود دام زنده در اصفهان احتمال دارد نرخ گوشت قرمز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان افزایش داشته باشد.

رضا انصاری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز در هفته نخست ماه رمضان بستگی به عرضه و تقاضا و بازار دام زنده دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ گوشت گوسفند بدون دنبه ۴۰ هزار تومان و با دنبه ۳۷ هزار و گوساله هم ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی پیرامون اینکه نرخ دام زنده اکنون نسبت به قبل از ماه رمضان ۲ هزار تومان افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر قصابان دام زنده را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند که با احتساب حمل و نقل، هزینه‌های کشتار ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان برای فروشندگان گوشت قرمز تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان بیان داشت: چنانچه در هفته نخست ماه مبارک رمضان، قیمت دام زنده رشد داشته باشد، نرخ گوشت قرمز هم باید درب قصابی‌ها اندکی افزایش یابد، اما بدون تغییر بهای دام، قیمت‌ها همانند قبل از رمضان عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکنون دام زنده نسبت به ابتدای سال جاری افزایش قیمت داشته و برای مصرف‌کننده نیز رشد نرخ داشته‌ایم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم اعلام نکرده‌ایم.

انصاری یادآور شد: یک هفته ماه مبارک رمضان اوضاع را بررسی می‌کنیم، اگر قیمت دام زنده سیر صعودی داشت، موظف هستیم برای عدم خسارت قصابان نرخ‌ها را اندکی افزایش دهیم، زیرا نمی‌توانیم از جیب بدهیم.

وی پیرامون دلیل افزایش نرخ دام زنده، گفت: احتمالا به دلیل صادرات قیمت‌ها رشد داشته باشد، البته بارندگی و علوفه زیاد هم بی‌تاثیر نیست، زیرا با سرسبزی مراتع، عشایر برای پرواری گوسفندان از فروش دام زنده خودداری می‌کند تا با وزن و قیمت بالاتر بفروشند.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان ادامه داد: در فصل بهار با جابجایی گله‌داران در مناطق ییلاق و قشلاق، فاصله زمانی رسیدن دام برای فروش و کشتار اندکی طولانی‌تر شده و این سبب گرانی نرخ دام سبک می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اصفهان اندکی با کمبود دام سبک به دلیل جابجایی عشایر در مناطق قشلاق و ییلاق مواجه هستیم، اظهار داشت: از ابتدای ماه مبارک رمضان، قیمت گوشت قرمز همانند قبل از رمضان عرضه شده، و تغییر نرخ‌ها بستگی به شرایطی که بیان کردیم، دارد.

انصاری در پاسخ به سوالی که آیا کمبود دام زنده به غیر از صادرات می‌تواند به دلیل قاچاق هم باشد و اینکه با چه قیمتی عرضه می‌شود، افزود: قاچاق دام زنده بیشتر است و ۱۰۰ درصد در مرزهای فروخته می‌شود، اما از قیمت‌ آنها اطلاع ندارم.

وی پیرامون اینکه با کمبود و افزایش دام زنده چقدر قیمت گوشت در اصفهان افزایش خواهد داشت، گفت: باید با بررسی برگه‌های خرید توسط کارشناسان، تصمیم نهایی قیمت‌ها در هیات رئیسه و اتحادیه گرفته شود.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان اظهار داشت: طبق قانون موظف هستیم برای سود قصابان از فروش ۸ درصد بر محصولات بگذاریم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و رکود اقتصادی فقط ۲ تا ۳ درصد بیشتر سود نمی‌بریم.

وی با اشاره به بازرسی‌ها در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: در این ایام بازرسان اتاق اصناف به همراه ۸ نفر از کارشناسان اتحادیه گوشت قرمز بر تمام قصابی‌های شهر اصفهان نظارت کامل دارند.

انصاری اضافه کرد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی تنظیم بازار گوشت قرمز است و اتحادیه تنها می‌تواند نقش نظارتی بر قیمت‌ها داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان تمام قصابان شهر اصفهان از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ همانند روزهای قبل از رمضان می‌توانند فعالیت داشته باشند.

کد خبر 304981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.