۴.۶ میلیارد دلار پروژه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت آماده بهره‌برداری است

وزیر نفت گفت: ۲۳ پروژه کلان به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در بخش‌های بالادست، پایین‌دست و پروژه‌هایی که نهایی شدن آن‌ها مغفول‌مانده بود، آماده بهره‌برداری است که همه آن‌ها جزو خواسته‌های آیت‌الله رئیسی بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد اوجی امروز _چهارشنبه نهم خرداد_ در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۳ پروژه کلان به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در بخش‌های بالادست و پایین دست و پروژه‌هایی که نهایی شدن آنها مغفول مانده بود آماده بهره‌برداری است که تمام آن‌ها جز خواسته‌های آیت‌الله رئیسی در حوزه صنعت نفت و گاز کشور بود.

وی جمع‌آوری گازهای مشعل را یکی دیگر از مطالبات آیت‌الله رئیسی دانست و افزود: افزایش ظرفیت پتروشیمی‌ها به ویژه در حوزه زنجیره صنایع تکمیلی، احداث خطوط انتقال فرآورده‌ای نفتی و قانون هوای پاک از جمله این مطالبات بود.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت به جز پروژه‌های کلان در دست، پروژه‌های دیگری را پیگیری کرده است؛ آیت‌الله رئیسی در بخش افزایش تولید، افزایش صادرات نفتی، افزایش تولید گاز و فراوردهای نفتی، جلوگیری از خام‌فروشی یا همان اقتصاد مقاومتی و احداث پتروپالایشگاه‌ها، تاکید خاصی داشتند و با مطالبات ایشان در صنعت نفت دستاوردهای ارزشمندی نصیب کشور شد.

اوجی با بیان اینکه در چند هفته آینده بهره‌برداری از چند پروژه کلان انجام خواهد شد، گفت: از جمله این پروژه‌ها بهره‌برداری از پتروشیمی‌ها است که ۳ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اضافه خواهد شد، همچنین از ۴۶۰ کیلومتر خط لوله فراورده‌های نفتی بهره‌برداری می‌شود، زیرا پیش از این حمل فراورده‌ای نفتی به مبادی مصرف از طریق تانکرهای نفتکش انجام می‌شد، اما با احداث هزار کیلومتر خطوط لوله تا پایان سال، حدود ۵ تا ۶ هزار تانکر نفتکش از جاده‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری تانکرهای نفتکش، کاهش آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت، افزود: تصادفات و هزینه‌هایی که این بخش برای دولت داشت، کاهش خواهد یافت، همچنین قرار بود آیت‌الله رئیسی در سفر به تبریز، کیفی‌سازی فراورده‌ای نفتی پالایشگاه تبریز و ۲۲۲ کیلومتر خطوط انتقال این فراورده‌ها را افتتاح کنند.

وزیر نفت با اشاره به دیگر پروژه‌هایی که در هفته‌های آتی افتتاح خواهند شد، تصریح کرد: احداث خطوط انتقال گاز، ایستگاه‌های تقویت فشار و جمع‌آوری گازهای مشعل به میزان ۴ میلیون متر مکعب از دیگر پروژه‌هایی است که افتتاح می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 758237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.