ادبیات داستانی
-
فرهنگغربیها احمد محمود ما را نمیشناسند
جایگاه رفیع ادبی احمد محمود و آثار داستانی او در گستره فرهنگ جامعه ما ماندگار است و گذر زمان نمی تواند گرد فراموشی بر آن بنشاند. با وجود اینکه مردم ایران بخوبی با آثار این نویسنده ارتباط برقرار کرده و آثار او را می خوانند، اما غربی ها هنوز آنگونه که باید احمد محمود را نشناختهاند.
-
به بهانه سالروز درگذشت آقای مدیر؛
فرهنگجلال آل احمد؛ روشنفکری بومیگرا
نویسندگان، ادیبان و متفکران علاوه بر کمک به اعتلای فرهنگ، نقش مهمی در ایجاد روشنگری ایفا میکنند. جلال آل احمد نویسندهای است که بخوبی از عهده این نقش برآمده است؛ او علاوه بر خلق آثار ادبی در روشنگری نسبت به مفهوم روشنفکری نقش مهمی ایفا کرد.
-
نشریات الکترونیکماهی یک میلیون
من و کمال همکلاس بودیم. کمال زیاد درسش خوب نبود. درس من خیلی بهتر بود. هر دو، تا کلاس پنجم بیشتر درس نخواندیم. او رفت تو شهر دنبال کار صنعت. میگفت کار کشاورزی و روستایی را زیاد دوست ندارد.
-
نشریات الکترونیکحافظه قلب
تصوری از زندگی دارم که اگر آن را بازگو کنم، دیگر رمز و رموزی نخواهم داشت؛ دیگر چیزی برای فاش کردن ندارم و نه حرفی برای گفتن.
-
نشریات الکترونیکگلبرگ آبی
صدای زنگ ساعت دیواری اتاق بلند شد. صدایش آنچنان بلند بود که صادق از خواب پرید و شروع کرد به فریاد کشیدن. فریادهای بلند و ممتد او، درحالیکه دستهایش را بر روی گوشهای بزرگش گذاشته بود باعث میشد که هیچچیز از صدای ساعت را نشنود و متوجه نشود که زنگ ساعت مدتها پیش به پایان رسیده.
-
سبک شناسی ادبی؛
فرهنگداستانهایی که شما را به تفکر وا میدارد
فلسفه همان دوست آزار دهندهای است که شما را با سوالات سخت روبه رو میسازد. داستانهای فلسفی آثاری هستند که مخاطب خود را با تفکرات و مفاهیم مبنایی درگیر میکنند.
-
فرهنگانتخاب بهترین رمان عاشقانه سال توسط "لیلی"
نویسندگان رمانهای عاشقانه، میتوانند یکی از آثار منتشر شده خود در سال ۹۸ را برای حضور در رقابت جایزه «لیلی»، به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.
-
فرهاد حسنزاده عنوان کرد؛
فرهنگجنگ، زندگی و رمان "هستی"
یک رمان نویس گفت: رمان نویسی در کشور ما شرایط خاص خود را دارد. شاید یکی از دلایلی که باعث می شود آثار با کیفیت نشود، شرایط زیست و زندگی نویسنده هایی است که نمی توانند چندان روی کار خود تمرکز کنند. در حالی که نوشتن رمان به تمرکز 6 ماه تا ۱ سال نیاز دارد.
-
سبک شناسی ادبی؛
فرهنگوحشت؛ ژانری برای مخاطبان خاص
داستانهای ژانر وحشت، آثاری هستند که ترس را تا مغز استخوان مخاطب خود رسوخ میدهند و او را با عمیقترین هراسها رو به رو میکنند. اشباح، قاتلانی خونخوار، یا خاطراتی وهمناک از گذشتهای تاریک؛ فرقی نمیکند، برترین داستانهای این ژانر به هر طریقی که شده، مخاطب را در جهان هراسانگیز خود غرق میکنند.
-
به بهانه زادروز احمدرضا احمدی؛
فرهنگآشنایی با نخستین شاعر سوررئالیست زبان فارسی
۳۰ اردیبهشت زاد روز شخصیتی فعال و تاثیرگذار در ادبیات معاصر فارسی و شاعری با سبک شعری "موج نو" است که آثار بسیاری را به ادبیات فارسی تقدیم کرده است.
-
فرهنگمعرفی آثار برگزیده بخش بزرگسال جشنواره خاتم
جشنواره خاتم آثار برگزیده بخش بزرگسال پنجمین دوره این جایزه و بیانیه هیات داوران آن را منتشر کرد.
-
سبک شناسی ادبی؛
فرهنگکلاسیکها؛ آثار ماندگار و جاودانه ادبیات
بسیاری از دوستداران کتاب بدون اینکه چیزی درباره سبکها و ژانرهای ادبی بدانند، مشغول مطالعه میشوند؛ در این بین رمانهای کلاسیک از محبوبیت بینظیری برخورددار هستند و همه نسلها از آن لذت میبرند. به طور کلی رمانهای سبک کلاسیک کتبی هستند که نمیشود نسبت به آنها بی اعتنا بود.
-
چهارمین شماره دوماهنامه سروا منتشر شد
نشریات الکترونیکروایت فاجعه
چهارمین شماره سروا به داستان های روایتگر حوادث و تاثیری که این روایت های در قالب داستان و ناداستان بر تاب آوری شهری می گذارد، پرداخته است.
-
فرهاد حسنزاده در گفت و گو با ایمنا
فرهنگاز لالاییهای مادرانه تا یکی بود یکی نبود
همیشه قصه ها از یکی بود یکی نبود شروع نمیشود، گاهی قصه ها همان صدای لالایی مادرانه ای است که در هنگامه شب می پیچد و گاهی آوازی کودکانه که در طلوع صبح میزبان خورشید خانم می شود فرقی ندارد قصه از کجا آغاز شود، اینجا کلاغ ها هیچ وقت به خانه نمیرسند تا سبد قصه بچه ها خالی نماند.
-
هزار و یک شهر کالوینو
نشریات الکترونیکمکثی کوتاه بر شهرهای بینشان
در روایت شهرهای بینشان رابطه مخاطب، مؤلف و شخصیتهای داستان وضعیت منحصربهفردی است. ما مخاطبان همه تخیلی بودن شهرها را میدانیم، کالوینو و مارکو هم میدانند؛ اما قوبلایخان چه؟ تنها اوست که نمیداند شهرها خیالیاند.
-
بررسی آثار کالوینو
نشریات الکترونیکطنز در شهرهای ناپیدا
فضای کالوینو بدیع است، دنیایی که میسازد ما را در مورد وجود و یا نبود آن دچار شک میکند. همین مسئله برای خان مغول هم اتفاق میافتد، البته او نمیخواهد داستانی رئال و یا سفرنامه بنویسد. او دقیقا به این فکر میکند که شهرهایش مملو از نشانههایی باشد که خواننده را به فضایی دیگر راهنمایی میکند.
-
برداشتی از مقاله اسحاقیان درباره اثر غلامحسین ساعدی
نشریات الکترونیکترس و لرز زیر عینک تودوروف
اگر برعکس، خواننده تصمیم بگیرد به قوانین تازهای در مورد طبیعت گردن نهد و روندهای فانتزیک اثر را موجه بداند، وارد دنیای دیگری از ادبیات شدهایم که به آن «داستان حیرتانگیز» میگویند.
-
نگاهی به شخصیتهای داستان «ترسولرز» نوشته غلامحسین ساعدی
نشریات الکترونیکترس و لرز شخصیتهای گوهرمراد
تعدد شخصیتها و نوع روایت در نگاه اول ما را میفریبد که با داستانی از نوع دانای کل و با شخصیتهای متعدد روبروییم، اما داستان در کل یک شخصیت جمعی دارد و هم اوست که آن را روایت میکند. اهالی روستا کل واحدی هستند که مانند دست و پای آدمی هر کدام رفتار و گفتاری در جهت حرکت کل پیکر انجام میدهند.
-
گفتگو با یوسف انصاری درباره گوهرمراد
نشریات الکترونیکدر مورد رابطه ساعدی و آلاحمد اغراق شده است
آنچه ساعدی را نویسندهای صاحب سبک کرد نوعی داستاننویسی بود که بعدها از آن بهعنوان «رئالیسم جادویی» نام بردند و شاملو حتی پا را فراتر گذاشت و ساعدی را پدر این نوع تازه از داستاننویسی در جهان معرفی کرد. البته داستاننویسی ساعدی متفاوت از این نوع سبک است که مارکز آن را معرفی کرد.
-
درباره گوهرمراد
نشریات الکترونیکساعدی که مینوشت
به نوکردنِ ماه بر بام شدم با عقیق و سبزه و آینه. داسی سرد بر آسمان گذشت که پروازِ کبوتر ممنوع است. صنوبرها به نجوا چیزی گفتند و گزمگان به هیاهو شمشیر در پرندگان نهادند. ماه برنیامد.