معرفی آثار برگزیده بخش بزرگسال جشنواره خاتم

جشنواره خاتم آثار برگزیده بخش بزرگسال پنجمین دوره این جایزه و بیانیه هیات داوران آن را منتشر کرد.

بیانیه داوری بخش بزرگسال پنجمین دوره جشنواره خاتم، به همراه آثار برتر این جایزه این به شرح است:

لقد کان لکُم فی رسول الله اسوةً حَسَنةً 

۲۱  احزاب

رسول خدا، الگوی زیبا زیستن است.

بهره گیری از ظرفیت داستانی برای شناختن و شناساندن پیامبر مهرورزی وانسان دوستی، زیباترین و متعالی ترین اسوه و الگو برای رسیدن به حیات طیبه، به پنجمین دوره خود رسید. در پنجمین جشنواره آنچه بر شکوه و شوکت و فراز مندی جشنواره افزود، ویژگی هایی چند است که نشان می دهد هر سال در افقی فراتر و ستودنی تر قرار می گیریم.

۱- رشد چشمگیر داستان های ملهم از زندگی یا گفتار و رفتار پیامبر و بهره گیری از رویدادهای امروزین و گره زدن آنها با سیره و سلوک پیامبر از وجوه متمایز جشنواره پنجم خاتم بود.

۲- رشد چشم نواز تکنیک های نو در داستان پردازی و بهره گیری از تکنیک های گوناگون در پرورش داستان ، تراز بخش قابل توجهی از داستان ها را فراتر برده بود هر چند در این مسیر نیازمند آموزش و  درنگ های بیشتر هستیم.

۳- ساختارمنسجم داستانی و پرهیز از اطناب (درازگویی های ناروا) درعمده داستان ها به چشم می خورد، هر چند برخی نمونه ها می توانست با تعدیل و بازنگری و بازنگاری، پیکره ای به سامان تر بیابد.

۴-ایده های تازه، ویژگی برجسته دیگر در تعدادی از داستان ها بودکه گاه واقعاً اعجاب آور و تحسین برانگیز بود.

۵- پختگی نثر، ویراستگی و پیراستگی در قیاس با دوره های قبلی، در مجموع داستان ها احساس می شد هرچند هنوز درنگ و دقت های بیسشتری باید به کار گرفته شود. شناخت دقیق تر ابعاد و اضلاع و ویژگی های زبان فارسی یاریگر نویسندگان در پرداخت و انتظام زبان داستان خواهد شد. دیگر اغلاط فاحش املایی و نحوی در آثار نویسندگان توجیه پذیر نیست.

۶- تعداد آثار ممتاز از میان ۲۶۲ اثردر بخش بزرگسال کار داوری را بسیار دشوار کرده بود. به نظر می رسد حداقل ۶۵  اثرقابل چاپ در این دوره از جشنواره داشته باشیم. قدردان تلاش صادقانه، خالصانه و عاشقانه همه ی یاریگران و همدلان و همکاران این جشنواره باید بود.

امید است در تداوم این راه، شاهد و ناظر حضور بیشتر، شکوفایی افزون تر و اعتلای حوزه ادبیات داستانی در شناسایی و شناساندن رسول بشیر و نذیر ، پیامبر پاکی و پارسایی و پاکسازی، پیک رحمت و رأفت و زیستن دادگرانه و ستم ستیزانه و مهرگسترانه وی باشیم.

داستان‌های تقدیری بدون ترتیب اولویت:

درپس هر سیاهی نوشته فرناز شهیدثالث

ح مثل رحمت نوشته فاضله سربندی فراهانی

اُ منفی نوشته مهدی شریفی

این آثار به دلیل ساختار داستانی مناسب، سوژه‌ای قابل توجه، زبان داستانی و نثری روان، از سوی هیأت داوران شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.

رتبه های بالاتر:

رتبه سوم به داستان سوگ احد نوشته مجتبی شول افشارزاده تعلق گرفت

رتبه دوم به داستان   خداحافظی طولانی نوشته سجاد خالقی تعلق گرفت

و رتبه اول به داستان غبار پای شتر نوشته مرتضی فرجی تعلق یافت

هیات داوران در بخش بین الملل از داستان ابتسامه محمد  نوشته بتول زین الدین از کشور لبنان  تقدیر به‌عمل می آورد.

هیأت داوران امیدوار است در دوره‌های بعد جشنواره، به داستان و داستان‌هایی دست یابد که هرکدام قدرتمندانه‌تر از دیگری،سطح ادبی جشنواره را بالاتر برده، زمینه‌ای برای ظهور و بروز ادبیات قدسی را فراهم آورد. بی‌شک، آن روز به یاری دم محمدی‌اش ، دیر نخواهد بود. انشاءا...

هیأت داوران بخش بزرگسال پنجمین دوره جشنواره خاتم

محمدرضا سنگری، مجیدقیصری، حمیدرضا شاه آبادی، محسن پرویز، زهرا زواریان

منبع: ایبنا

کد خبر 423293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.