ریشه ناکارآمدی سند تحول در برنامه درسی نهفته است

وزیر آموزش و پرورش گفت: ریشه ناکارآمدی سند تحول در برنامه درسی مدارس نهفته است و تحول حقیقی با بازنگری در محتوای مدرسه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، علیرضا کاظمی امروز _پنجشنبه پانزدهم آبان_ در جریان سفر خود به استان یزد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه یزد با تشریح چالش‌های بنیادین اجرای سند تحول آموزش و پرورش اظهار کرد: نقص اصلی در اجرای این سند، توجه نداشتن کافی به ریل برنامه درسی به عنوان نقطه آغاز تحول است و شکاف‌های اساسی در مدارس به دلیل تعیین نشدن دقیق فعالیت‌ها و اولویت‌ها در برنامه محوری مدرسه مشاهده می‌شود البته اشکالات ساختاری نیز نیازمند اصلاحات عمیق هستند.

وی با تأکید بر متعالی بودن سند تحول بنیادین، ریشه اصلی موفق نبودن کامل در اجرای آن را ایرادات ساختاری و محتوایی در برنامه درسی مدارس دانست و تصریح کرد: نقطه آغاز تحول در نظام تعلیم و تربیت، بازنگری اساسی در برنامه درسی در مدرسه است؛ چراکه تربیت در کانون مدرسه رقم می‌خورد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد از نظام آموزشی حافظه‌محور به یک مدل یکپارچه تربیت‌محور و مهارت‌محور گفت: باید به فعالیت‌های پرورشی و تربیتی به میزانی برابر با محتوای آموزشی توجه شود.

کاظمی با اشاره به گام‌های عملی برای تحقق تحول اولین گام را طراحی برنامه درسی نوین با نقشه‌راهی مشخص دانست و افزود: اجرای آزمایشی این طرح در پایه اول ابتدایی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود طی یک دوره پنج‌ساله به تمام کتاب‌های درسی تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: در حوزه ساختار، مطالعاتی برای اصلاح نظام آموزشی به‌ویژه در دوره دوم متوسطه برای هدایت هدفمند دانش‌آموزان به سمت حوزه‌های فنی و حرفه‌ای و اتصال مستقیم به بازار کار در دست اجراست.

وزیر آموزش و پرورش حوزه پرورشی را دارای دو چالش اساسی دانست و گفت: شاهد نفوذ پایین مشارکت در حوزه‌های پرورشی و تربیتی هستیم که راه حل این معضل بازگشت به مدرسه و تعیین اولویت‌ها در بستر مدرسه است.

کاظمی به دستاوردهای دولت در حوزه عدالت آموزشی اشاره کرد و از احداث ۲۴۰۰ فضای آموزشی و تجهیز آن‌ها مطابق با استانداردهای لازم خبر داد و خاطرنشان کرد: تحول در آموزش، مستلزم تحول در مدیران و توانمندسازی معلمان با رویکرد فناورانه است و با اجرای اصلاحات ساختاری آینده، از حجم کارهای اجرایی کاسته شده است تا فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی‌های خلاقانه و تحول‌آفرین در اختیار مدیران قرار گیرد.

وی، دانشگاه فرهنگیان را سرچشمه زلال و جوشان نیروی انسانی نظام تعلیم و تربیت خواند و بر ضرورت تحول در نظام تربیتی این دانشگاه تأکید و عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه ملزم به گذراندن دوره‌های پیوسته در حوزه نماز و قرآن هستند تا اطمینان حاصل شود که در مهارت‌های دعوت و پاسخگویی به دانش‌آموزان، توانمند شدند و این امر نشان‌دهنده اهمیت تربیت نیروی انسانی متعهد در رأس برنامه‌های آینده است.

کد خبر 921681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.