ثبت برند یکی از ضرورت ها و اولویت های اصلی کسب و کارهای امروزی است. این فرآیند از طریق سامانه رسمی مرکز مالکیت معنوی ایران صورت می گیرد.
مقدمه
در دنیای رقابتی امروز، ثبت برند برای انواع مختلف کالا و خدمات ضرورت دارد. مهمترین علت ایجاد اعتماد بین مشتریان و مخاطبان و همچنین جلوگیری از سوء استفاده دیگران است.
ثبت برند فرآیند نسبتا پیچیده ای است که به تخصص حقوقی و آشنایی با آخرین قوانین و تغییرات اداره ثبت نیاز دارد. بنابراین اگر قصد دارید:
- برند محصولات و خدمات خود را ثبت نمایید؛
- برای ثبت برند اقدام کرده و دچار مشکل شده اید؛
- نسبت به برند آگهی شده در روزنامه رسمی ادعای قانونی دارید؛
به مطالب ارائه شده در این مقاله نیاز خواهید داشت. تا پایان با ما همراه باشید.
طبقات ثبت برند چیست؟
در ابتدای مقاله باید در مورد طبقات کالا و خدمات توضیح دهیم. در واقع یکی از موضوعات مهم در ارتباط با ثبت برند انتخاب مناسب طبقات کالا و خدمات است. طبق لیست مرکز مالکیت معنوی 45 طبقه برای انواع محصولات تعیین شده که متقاضی باید ضمن آشنایی کلی با طبقات، یک یا چند طبقه مرتبط با برند خود را انتخاب کند. برای مشاهده این طبقه بندی به سایت سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه کرده و از قسمت میز خدمات الکترونیک / علامت تجاری، «طبقه بندی کالا و خدمات» را کلیک کنید.

شرایط ثبت برند
برای ثبت برند باید شرایط ویژه ای احراز گردد که یکی از مهمترین آنها داشتن سابقه فعالیت در حوزه طبقات تعیین شده است. برای اثبات این موضوع باید مدارکی مانند پروانه بهره برداری و پروانه تولید ارائه نمایید.
ممکن است برند خود را در یک کشور دیگر یا به صورت بین المللی ثبت کرده باشید. در این صورت دارای حق تقدم خواهید بود. چون همان طور که اطلاع دارید، برندهای تکراری قابل ثبت نیستند. بنابراین می توانید همزمان با درخواست ثبت، مدارک کامل خود دال بر ثبت پیشین را برای مرکز مالکیت معنوی ارسال نمایید.
نکته! ممکن است برخی افراد و شرکت های سودجو از استیصال یا ناآگاهی شما سوء استفاده کرده و قصد اخاذی از شما را داشته باشند. بنابراین اگر قصد برون سپاری امور ثبت را دارید، حتما سابقه شرکت را به طور دقیق بررسی نمایید. همچنین توجه کنید فقط وکیل دارای پروانه وکالت معتبر می تواند امور ثبت برند را از طرف مالک انجام دهد.
مدارک لازم برای ثبت
مدارک لازم برای ثبت برند، بسته به نوع شخصیت مالک، حقیقی یا حقوقی، متفاوت هستند. در این قسمت مدارک لازم را به تفکیک مشاهده می فرمایید.
قسمت اول: مدارک هویتی
- برای اشخاص حقیقی عبارتند از کارت ملی و شناسنامه مالک برند
- برای اشخاص حقوقی عبارتند از گواهی تاسیس و گواهی آخرین تغییرات شرکت؛ شناسنامه و کارت ملی صاحبان حق امضا
- کد ثنا ( مالکان برند باید برای ثبت نام در سامانه و انجام مراحل ثبتی کد ثنا داشته باشند.)
قسمت دوم: مدارک شغلی
- تصویر برابر اصل مدارک دال بر فعالیت در حوزه طبقات مورد تقاضا برای ثبت برند
- تصویر کارت بازرگانی (برای برندهای غیر فارسی ضرورت دارد)
قسمت سوم: مدارک مربوط به برند
- مشخصات تصویری برند
- مستند تصویری برند
- مدارک حق تقدم (اگر برند قبلا در یک کشور دیگر ثبت شده است.)
مراحل ثبت برند
برای ثبت برند ابتدا مدارک لازم را تکمیل نموده و اظهارنامه تنظیم نمایید. سپس وارد سامانه شده و بعد از ثبت نام اولیه و بارگذاری مدارک لازم، جهت امضای رسمی اقرارنامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه فرمایید. تمام مالکان حقیقی و صاحبان حق امضای شرکت باید این کار را به صورت جداگانه انجام دهند.
در مرحله بعد باید اظهارنامه ثبت برند تکمیل و ارسال گردد. سپس علامت تجاری مورد نظر توصیف شده و گروه طبقات (کالا و خدمات) مرتبط با برند مشخص گردند.
توجه! برای تکمیل اظهارنامه و تعیین گروه کالا و خدمات، حتما از شرکت های متخصص در حوزه ثبت برند کمک بگیرید. اشتباه در این مراحل موجب رد برند و تحمیل هزینه های اضافی خواهد شد. برای این منظور می توانید از خدمات هلدینگ ملاصدرا به آدرس تهران، ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، بن بست همسایگان، پلاک 2، بهره بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن این مجموعه تخصصی، 02142514، تماس حاصل فرمایید.
در مرحله پنجم باید مدارک و ضمائم مربوطه بارگذاری گردند. بعد از پرداخت هزینه های تعیین شده و ثبت اظهارنامه منتظر بررسی اطلاعات و مدارک توسط اداره مالکیت معنوی باشید.
اگر مدارک و اظهارنامه شما تایید گردند باید در دو نوبت آگهی جهت مشاهده عموم و دریافت اعتراض های احتمالی، منتشر شود. در صورت نبود اعتراض از طرف اشخاص ثالث، گواهینامه صادر خواهد شد.
نکته! اگر به هر دلیل برند شما رد شد، راه های قانونی برای ثبت برند رد شده وجود دارد. برای این منظور حتما از شرکت های متخصص، مشورت بگیرید. برای اطمینان بهتر است صفر تا صد فرآیند ثبت را به این نوع شرکت ها بسپارید.
نحوه ثبت در سامانه
ثبت برند فقط از طریق سامانه iripo.ssaa.ir انجام می گیرد. این سامانه متعلق به مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

ابتدا باید در سامانه ثبت نام نمایید. بعد از انتخاب نوع شخصیت و درج اطلاعات اولیه، باید ایمیل شخص جهت اعتبار سنجی ارائه گردد. بعد از تایید، اقرارنامه ای ارائه می گردد که باید توسط تک تک مالکان و در دفتر اسناد رسمی امضا شود.

ثبت اطلاعات اولیه اشخاص حقوقی در سامانه ثبت برند
در مورد اشخاص حقیقی باید لیست تمام صاحبان امضا وارد شود.
توجه! بعد از درج کد ملی شخص یا شناسه ملی شرکت، بخشی از اطلاعات به صورت خودکار تکمیل می گردند.
بعد از تکمیل ثبت نام و دریافت کد شناسایی، وارد حساب کاربری خود شده و با انتخاب گزینه «ثبت اظهارنامه جدید» مراحل ثبت برند را ادامه دهید.
توجه! ممکن است نسبت به برندی که در مرحله آگهی عمومی است اعتراض یا ادعا داشته باشید. در این صورت باید مراحل پیش گفته را انجام داده و در این قسمت گزینه «اظهارنامه همزمان با اعتراض» را انتخاب نمایید.
هزینه ثبت برند
ثبت برند مستلزم پرداخت هزینه هایی است که مهمترین آنها عبارتند از:
- هزینه امضای اقرارنامه توسط مالکان در دفتر اسناد رسمی
- حق ثبت اظهارنامه
- حق ثبت علامت
- هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی (دو نوبت)
هزینه های ثبت برند برای اشخاص حقوقی 5 برابر هزینه های مربوط برای اشخاص حقیقی است.
توجه! به ازای هر بار اصلاح اظهارنامه و همچنین به ازای هر طبقه، هزینه جداگانه ای دریافت می گردد. پرداخت هزینه به صورت آنلاین و بر اساس نرخ سالانه خواهد بود. اگر مالک برند غیر ایرانی باشد پرداخت به صورت ارزی و در حسابی نزد بانک ملی انجام می شود.


نظر شما