به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مسئله ازدحام و شلوغی در سیستمهای حملونقل عمومی در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به یکی از چالشهای اساسی تبدیل شده است. این مشکل نهتنها باعث کاهش کیفیت خدمات و نارضایتی مسافران میشود، بلکه اثرات منفی زیستمحیطی و اقتصادی نیز به همراه دارد. در ادامه به بررسی راهکارهای متنوع و نوآورانهای که شهرها برای مقابله با این معضل به کار گرفتهاند، پرداخته میشود.
افزایش ظرفیت و بهرهگیری از هوش مصنوعی
یکی از روشهای اصلی مقابله با ازدحام، افزایش ظرفیت ناوگان و توسعه خدمات است. برای مثال، شهر نیویورک با افزایش ظرفیت خطوط پر تردد، بهبود و گسترش خدمات اتوبوس و قطارهای حومهای و همچنین اضافه کردن خدمات قایقرانی، سعی در توزیع بهتر مسافران و کاهش فشار بر خطوط اصلی دارد. همچنین توجه ویژهای به مناطق کمتر برخوردار شده است تا با بهبود دسترسی، تقاضا به صورت متوازنتری پخش شود.
شهر ونکوور نیز نمونهای از استفاده پیشرفته از فناوریهای نوین در مدیریت ازدحام است. سیستم حملونقل این شهر با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل دادههای کارتهای هوشمند، الگوهای استفاده مسافران را در زمانهای مختلف شناسایی میکند. بر اساس این تحلیلها، برنامهریزی به گونهای انجام میشود که مسافران تشویق شوند در ساعات کمترافیک سفر کنند. این تشویقها شامل تخفیفهای مالی و اطلاعرسانیهای هدفمند است. همچنین فناوریهای تحلیل ویدئویی به صورت لحظهای تراکم جمعیت در ایستگاهها را پایش و پیشبینی میکنند تا منابع بهینه تخصیص یابد و ازدحام پیش از وقوع کنترل شود.
این شهر با افتتاح خط تراموای جدید و بازسازی خیابانها به همراه ایجاد مسیرهای دوچرخه و فضای سبز، حملونقل عمومی را سریعتر، مقرونبهصرفهتر و دسترسپذیرتر کرده است. همچنین برنامهای برای تبدیل ۲۵ درصد ناوگان اتوبوس به خودروهای بدون آلایندگی تا پایان سال جاری و رسیدن به صفر آلایندگی تا سال ۲۰۳۰ در دست اجراست. این اقدامات به ارتقای کیفیت زندگی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی کمک میکند.
اتوبوس سریعالسیر (BRT) و سیاستهای قیمتگذاری ترافیک
سیستم اتوبوس سریعالسیر (BRT) در ویرجینیای آمریکا، نمونهای موفق از بهبود حملونقل عمومی برای مقابله با ازدحام و افزایش رضایت مسافران است. این سیستم که با نام ضربان «Pulse» شناخته میشود، در سال ۲۰۱۸ راهاندازی شد و یک مسیر ۷.۶ مایلی را در امتداد پررفتوآمدترین کریدور حملونقل شهری پوشش میدهد. این مسیر، مناطق تجاری، مراکز درمانی، آموزشی و اداری کلیدی را به هم متصل میکند و خدماتی سریع، مکرر و قابل اطمینان ارائه میدهد. اتوبوسها در ساعات اوج کاری هر ۱۰ دقیقه و در روزهای تعطیل هر ۱۵ دقیقه حرکت میکنند که این میزان تکرار، انتظار مسافران را کاهش میدهد و سفرهای سریعتری را ممکن میسازد. بیش از ۳ مایل از مسیرهای Pulse دارای خطوط اختصاصی ویژه اتوبوس هستند که در وسط خیابان یا کنار آن قرار دارند. این خطوط اختصاصی باعث کاهش تداخل با ترافیک خودروهای شخصی میشود و سرعت حرکت اتوبوسها را افزایش میدهد.
یکی دیگر از راهکارهای مؤثر، اجرای سیاستهای قیمتگذاری برای کنترل ترافیک است. بهعنوان مثال، برنامه قیمتگذاری ازدحام در شهر نیویورک، خودروهایی را که در ساعات اوج به مناطق مرکزی وارد میشوند، ملزم به پرداخت هزینه میکند. این اقدام باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی در خیابانها، بهبود سرعت حرکت و افزایش استفاده از حملونقل عمومی میشود و در نتیجه ازدحام در سیستم حملونقل کاهش مییابد.
دولت محلی جاکارتا با افزایش مستمر یارانهها از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱، توانسته است شبکه اتوبوسرانی «Transjakarta» را به ۸۲ درصد از ساکنان شهر گسترش دهد و در عین حال قیمت بلیت را بسیار پایین و ثابت نگه دارد (حدود ۰.۳۵ دلار). این اقدام باعث شده حملونقل عمومی برای اقشار کمدرآمد قابل استفاده باشد و دسترسی به فرصتهای شغلی و آموزشی در حومه شهر افزایش یابد. همچنین کاهش ترافیک و بهبود کیفیت هوا از نتایج این سیاست بوده است.
نظر شما