سعید فردانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با شتاب گرفتن پیشرفتهای فناورانه و ظهور الگوریتمهای قدرتمند هوش مصنوعی جهان بهسوی عصری تازه گام برداشته است، عصری که در آن مدلهای هوش مصنوعی نهتنها به درک عمیقتری از نیازهای انسانی دست پیدا کردهاند، بلکه توانستهاند ابزارهایی خلق کنند که زندگی روزمره را آسانتر، سریعتر و کارآمدتر میسازد.
وی با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با نگاهی آیندهنگر تصمیم گرفت بخشی از این تحول جهانی را به خدمت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان درآورد و حاصل این نگاه هوشمندانه تولد «دستیار هوشمند شهروندی» بود، افزود: سازمان فاوا نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و همزمان با بازتولید برنامه کاربردی «اصفهان من»، از فناوری هوش مصنوعی در پاسخگویی و راهنمایی شهروندان برای نخستینبار در کشور بهعنوان بخشی از برنامه شهرداری اصفهان در تحقق شهر هوشمند بهرهبرداری کرد.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: این دستیار هوشمند شهروندی، چتبات هوش مصنوعی برنامه کاربردی «اصفهان من» است؛ همراهی دیجیتالی برای شهروندان که آنها را در مسیر استفاده آسانتر از خدمات شهری یاری میدهد؛ این دستیار هوشمند نهتنها به سوالات کاربران پاسخ میدهد، بلکه تلاش میکند تجربهای انسانی، صمیمی و دقیق از تعامل با یک سامانه هوش مصنوعی را رقم بزند.
فردانی تصریح کرد: یکی از ویژگیهای برجسته این دستیار توانایی ارتباطات آن به شکلهای مختلف است؛ این چتبات هوشمند به شهروندان این امکان را میدهد که به سادگی از طریق نوشتار یا حتی گفتار با آن ارتباط برقرار کنند، به عبارت دیگر این دستیار هوشمند محدود به تعامل متنی با کاربر نبوده و میتواند با کاربر صحبت کرده و پاسخهای صوتی تولید کند.
وی تاکید کرد: این دستیار هوش مصنوعی تنها به پاسخدهی درباره اطلاعات کلی محدود نمیشود، بلکه نقش مشاوری آگاه را برای شهروندان ایفا میکند، مشاوری که با اتکا به دانش بهروز خود از خدمات شهرداری به راحتی میتواند مسیر دسترسی به خدمات مختلف را برای کاربران هموار کند.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: اگر شهروندی قصد دریافت پروانه ساختمانی داشته باشد یا بخواهد درخواست آسفالت معابر یا روشنایی پارکها را ثبت کند، این چتبات اطلاعات کامل و مرحله به مرحلهای در اختیار او قرار میدهد، همچنین پاسخ به پرسشهایی همچون نحوه ثبت شکایات شهری، درخواست نصب تابلوهای صنفی برای کسبوکارها و بسیاری دیگر از خدمات در حوزههای مختلف شهری همگی در حافظه و توانمندیهای این دستیار هوش مصنوعی گنجانده شده است.
فردانی خاطرنشان کرد: آنچه این دستیار هوشمند را از بسیاری دیگر از چتباتهای موجود متمایز میسازد، توانایی در دسترسی به اطلاعات لحظهای و دادههای پویا در کلانشهر اصفهان است؛ این یعنی چتبات فقط به دادههای متنی و دستورالعملهای از پیش تعریفشده اکتفا نمیکند، بلکه بر اساس درخواست و نیاز کاربر به اطلاعات برخط متصل شده و پاسخهای دقیق و بهروزی ارائه میدهد.
وی ادامه داد: شهروندان میتوانند بپرسند: «اتوبوس خط ۹۱ کی به ایستگاه دانشگاه میرسد؟» و در کسری از ثانیه پاسخ خود را دریافت کنند؛ این ویژگی برای بیش از ۲۸۰۰ ایستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است، همچنین اطلاعاتی درباره زمان حرکت قطارهای مترو، وضعیت آبوهوای لحظهای شهر اصفهان و آخرین اخبار شهری نیز بهصورت لحظهای از طریق چتبات قابل دریافت است.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: از دیگر قابلیتهای برجسته دستیار هوشمند شهروندی، اطلاعرسانی درباره رویدادهای فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی شهر اصفهان است؛ کاربران میتوانند با یک پرسش ساده، از جشنها، تئاترها، نمایشگاهها و مراسمهای در حال برگزاری در سطح شهر مطلع شوند، همچنین آخرین قوانین و مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بهراحتی از طریق این دستیار هوشمند در دسترس است؛ کافی است کاربر سوالی درباره تازهترین تصمیمات شورا مطرح کند تا در کوتاهترین زمان پاسخ مناسب را دریافت کند.
فردانی با بیان اینکه این دستیار هوشمند تنها یک چتبات متنی نیست، اضافه کرد: شهروندان میتوانند به جای تایپ کردن سوالات خود را با صدا مطرح کنند؛ این قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار بهویژه برای زمانهایی که نوشتن سوال ممکن است سخت یا همچون زمان رانندگی غیرایمن باشد بسیار کاربردی و مؤثر است، همچنین پاسخهای چتبات نیز قابل شنیدن است، کافی است روی دکمه بلندگوی پاسخها کلیک شود تا سیستم پاسخ را با صدای رسا برای کاربر بخواند.
وی تاکید کرد: در ادامه همین مسیر پیشرفته «دستیار هوشمند شهروندی» امکان مکالمه صوتی دوطرفه را نیز فراهم کرده است؛ شهروندان میتوانند بدون نیاز به تایپ و نوشتن سوال بهصورت مستقیم با چتبات صحبت و پاسخها را بهصورت صوتی دریافت کنند؛ این سطح از تعامل این دستیار هوش مصنوعی را به یکی از مدرنترین چتباتهای هوشمند در سطح کشور تبدیل کرده است.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: در فازهای آینده «دستیار هوشمند مدیریت شهری» برای استفاده مدیران شهری پیشبینی شده است تا آنها را در راستای بهبود تصمیمگیری و تصمیمگیریهای هوشمند یاری کرده و نقش یک دستیار کارآمد را در تسهیل امور مدیریتی ایفا کند.
فردانی ادامه داد: با توجه به استقبال گسترده شهروندان از دستیار هوشمند شهری شهرداری اصفهان، نسخهای ویژه از این سامانه برای گردشگران توسعه داده شده است؛ «دستیار هوشمند گردشگری» در نوروز ۱۴۰۴ به بهرهبرداری رسید تا همراهی هوشمند برای مسافران و بازدیدکنندگان از اصفهان باشد، بنابراین با هدف تسهیل تجربه سفر در اختیار گردشگران قرار گرفت تا به راحتی و با چند سوال ساده اطلاعات دقیق و کاربردی درباره مکانهای تاریخی، تفریحی، فرهنگی، مراکز خرید، ساعات کاری اماکن دیدنی و دیگر نیازهای سفر را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه دستیار هوشمند گردشگری، تجربهای آسان، سریع و دلنشین از گردش در شهر اصفهان را برای میهمانان این شهر تاریخی فراهم میسازد، افزود: اطلاعرسانی زنده و لحظهای از ظرفیت پارکینگهای شهری بهویژه در ایام پرتردد از دیگر قابلیتهای جدید و کارآمد دستیار هوشمند گردشگری است؛ در ایام نوروز ۱۴۰۴ این سامانه توانست به بیش از ۱۱ هزار پیام از سوی گردشگران و شهروندان پاسخ دهد و رضایت بالایی در ارائه خدمات هوشمند به مسافران کسب کند.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان اظهار داشت: هدف این دستیارهای هوش مصنوعی از ابتدا، افزایش کیفیت زندگی شهروندان و بهبود تجربه شهروندی، سادهسازی فرایندهای خدمترسانی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا با توسعه خدمات غیرحضوری بوده است؛ این دستیارهای هوشمند بخشی از چشمانداز بزرگتری در شهرداری اصفهان هستند، چشماندازی که با تلفیق سنت و نوآوری قصد دارد شهری هوشمند، انسانمحور و پایدار بسازد.


نظر شما