آماده‌باش بیش از ۱۵۰۰ واحد گشت یگان حفاظت منابع طبیعی در روز سیزده بدر

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: برای روز سیزده بدر که مردم به دامن طبیعت و تفرجگاه‌ها مراجعه می‌کنند، بیش از ۱۵۰۰ واحد گشتی فعال شدند ضمن آن که از فناوری‌های نو برای پایش و جلوگیری از آسیب به عرصه‌های جنگلی، مراتع و پارک‌ها استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی از وزارت جهاد کشاورزی، سرهنگ علی ملکی آهنگران با اعلام آماده‌باش کامل واحدهای گشت‌زنی این حوزه در روز طبیعت و سیزده بدر، اظهار کرد: مأموران در این روز در مراکز تجمع مردم و تفرجگاه‌ها حضور پیدا خواهند کرد و به وظایف خود برای حفاظت از منابع طبیعی عمل می‌کنند. در برخی استان‌ها دوربین‌هایی نصب شده که ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر اطراف و تفرجگاه‌ها را پایش می‌کنند و علاوه بر آن در برخی مناطق از ریزپرنده‌ها نیز برای گشت زنی استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰ دوربین برای نصب در مکان‌ها و تفرجگاه‌ها در راستای حفاظت و صیانت از طبیعت واگذار شده است، افزود: به دنبال آن هستیم با تأمین اعتبارات، تمام این دوربین‌ها در محل‌های مناسب نصب شوند تا تعرضی نسبت به جنگل‌ها و مراتع صورت نگیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور اضافه کرد: علاوه بر واحدهای گشت‌زنی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، با هماهنگی‌های انجام شده، نیروی انتظامی و بسیج نیز برای تقویت گشت‌زنی‌ها در روز سیزده بدر در صورت نیاز به کمک ما خواهند آمد.

وی گفت: از مردم درخواست داریم در صورت مراجعه به طبیعت در روز سیزده بدر برای اجرای این سنت دیرینه، مراقب طبیعت باشند و از رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و فلزی و زباله خودداری کنند، بطری‌های شیشه‌ای و فلزی مانند ذره‌بین عمل می‌کنند و با تابش نور خورشید ممکن است منجر به آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و مراتع شوند.

آهنگران ادامه داد: همچنین از مردم خواستاریم در عرصه‌های منابع طبیعی آتش روشن نکنند و در صورت برپایی آتش، پس از اتمام کار خود از خاموش شدن آن به طور کامل اطمینان حاصل کنند. در صورت رؤیت هرگونه تخلفی در عرصه‌های منابع طبیعی با سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرند و گزارش دهند. این سامانه‌ها تمام وقت آماده اخذ پیام‌ها و گزارش‌های مردمی هستند و جنگلبانان در کمترین زمان خود را به محل تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی می‌رسانند.

وی نسبت به خودداری از قطع نهال‌ها و سرشاخه‌های درختان برای برپایی آتش تاکید کرد و گفت: درختان ارزش زیستی دارند و ارزش زیستی برخی از درختان با توجه به سن، قطر و محل جغرافیایی رویش خود به بیش از ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۶۰ هزار تماس مردمی از طریق این سامانه‌ها داشتیم، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در بیشتر شهرستان‌های کشور اقدام به راه‌اندازی پارک‌ها و جنگل‌های دست کاشت کرده است، در این پارک‌ها، زیرساخت‌های لازم برای تفریح و تجمع مردم از جمله محل‌هایی برای برپایی آتش، سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی پیش‌بینی شده و توصیه می‌کنیم از این محل‌ها استفاده شود تا آسیب کمتری به طبیعت وارد آید.

کد خبر 740658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.