برای کدام استان‌های کشور سیل پیش‌بینی شده است؟

ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع بارندگی‌های قابل توجه در بسیاری از استان‌های کشور طی چند روز آینده که منجر به بالا آمدگی سطح آب رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر و جاده‌ها خواهد شد، هشدار داد و رعایت نکات ایمنی توسط دستگاه‌های مرتبط و مردم را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو با توجه به صدور هشدار سطح قرمز و نارنجی سازمان هواشناسی کشور در بعضی استان‌ها مبنی بر پیش‌بینی وقوع بارش‌های قابل توجه از روز دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند ۱۴۰۲ تا روز پنجشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بر اساس این اطلاعیه، با توجه به صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی از ساعات پایانی روز دوشنبه تا ظهر روز چهارشنبه یکم فروردین، به‌ویژه روز سه‌شنبه نهم اسفند در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و هشدار سطح نارنجی برای بازه زمانی دوشنبه تا روز پنجشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳ برای استان‌های کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، تهران، البرز، قزوین، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، قم، مازندران، فارس، بوشهر، کردستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، گیلان، کرمان، همدان و مرکزی که بارش‌ها منجر به بالا آمدگی سطح آب رودخانه‌ها و آب گرفتگی معابر و جاده‌ها خواهد شد.

توصیه می‌شود ملاحظات زیر توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و افراد مورد توجه قرار گیرد:

۱. مدیریت سفرهای نوروزی با تعیین زمان، مسیر و مقصد سفر متناسب با فعالیت سامانه بارشی

۲. خودداری از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌های حاشیه و بستر رودخانه‌ها

۳. اجتناب از تردد در جاده‌های کوهستانی با احتمال وقوع زمین‌لغزش و ریزش مصالح سنگی

۴. عبور نکردن از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی

۵. مدیریت زمان کوچ و توقف نداشتن عشایر در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌ها

۶. آمادگی حداکثری همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی و تجهیز گروه‌های عملیاتی

۷. پاکسازی و بازگشایی کامل مجاری آبی، رودخانه‌ها و سازه‌های تقاطعی به‌ویژه در مراکز جمعیتی

۸. تخلیه اماکن و مراکز جمعیتی در معرض و مسیر سیلاب

۹. توقف هرگونه فعالیت در بستر و حاشیه رودخانه‌های مستعد سیلاب

برای کدام استان‌های کشور سیل پیش‌بینی شده است؟

آماده‌باش ویژه هلال احمر برای سیل احتمالی در ۵ استان

صادق محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، با اشاره به صدور هشدارهای سطح قرمز سازمان هواشناسی در مورد بارش شدید باران در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان اظهار کرد: فعالیت این سامانه از عصر امروز آغاز شده و تا نخستین روز از سال جدید ادامه خواهد داشت.

وی افزود: یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های ما در مورد این سامانه احتمال جاری شدن سیلاب در مناطق مستعد است، از این رو «کمیته پیشگیری و آمادگی پاسخ به شرایط جوی» را در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایجاد کردیم و از عصر امروز نمایندگان وزارت نیرو، پلیس و مدیریت بحران در این ستاد مستقر خواهند شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: در این کمیته که با مجوز سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است، تصمیمات آنی درباره تخلیه روستاها و مناطق و همچنین انسداد معابر اتخاذ خواهد شد و لازم است که مردم نیز همکاری خوبی را با امدادگران داشته است؛ استان‌های معین نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند و مقرر شده است تا جلسات متناظر با کمیته پیشگیری و آمادگی پاسخ به شرایط جوی در خود استان‌های هدف و فرمانداری‌ها نیز برگزار شود.

محمودی با اشاره به نقش مردم در جلوگیری از حوادث گفت: یکی از نگرانی‌های جدی ما، مسافران نوروزی هستند، چراکه ممکن است این افراد آشنایی کاملی با شرایط جغرافیایی شهری که در آن اسکان دارند، نداشته باشند و همین موضوع سبب شود تا آنان در هنگام بارندگی‌ها دچار حادثه شود، لذا توصیه می‌شود مردم سفرهای نوروزی خود به پنج استان چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را به بعد از دوم فروردین موکول کنند.

وی اضافه کرد: سازمان امداد و نجات نیز در آماده‌باش کامل قرار دارد، همچنین پنج فروند بالگرد امدادی را نیز به حالت آماده‌باش کامل درآورده‌ایم و تجهیزات و امکانات لازم را در این استان‌ها فراهم شده است؛ این پنج استان در این دو روز، بسیار در معرض خطر هستند و از مردم و مسافران نوروزی خواهش می‌شود فعالیت‌های ریسکی انجام ندهند و در اماکن امن بمانند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: انتظار می‌رود هنگام بارش‌ها خودروی خود در یک مکان مرتفع پارک کنند و در خودرو نمانند، ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا مشکل خاصی برای مردم پیش نیاید، اما نیازمند همکاری مردم با مسئولان هستیم. توقف یا اسکان در حاشیه رودها و مسیل‌ها، قرار گرفتن در نقاط مرتفع، قرار گرفتن روی پل‌ها و به خصوص پل‌های روستایی و فرعی، قرار گرفتن در مسیرهای مجاور رودخانه‌ها از جمله مواردی است که باید از آن پرهیز شود.

کد خبر 737319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.