روز جهانی بازیافت+ تاریخچه و شعار

روز جهانی بازیافت هر سال در ۱۸ مارس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برگزارمی‌شود و ابتکاری است که جهان را تشویق می‌کند تا به زباله‌های خود با دیدی جدید نگاه کند. موضوع این روز در سال ۲۰۲۴، قهرمانان بازیافت است. این موضوع برای شناسایی و تحسین افرادی تعیین شده که به طور فعال در بازیافت زباله نقش دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، زمین شاهد ادامه افزایش دمای جهانی، ذوب‌شدن یخ‌ها، آتش‌گرفتن‌های گاه‌وبی‌گاه و جنگل‌زدایی سریع است که همه به‌طور مستقیم بر بشریت، افزایش فقر، مهاجرت، از دست دادن شغل و اتلاف و اسراف تأثیر دارد.

روش‌های مختلفی برای بازیافت وجود دارد که امکان استفاده چندباره از بعضی از مواد را می‌دهد. بازیافت برای بشر و محیط زیست بسیار حیاتی است، زیرا انرژی مصرفی را کاهش و کیفیت آب و هوا را افزایش می‌دهد و با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه می‌کند. همچنین از استفاده از مواد خام جدید برای تولید محصولات جدید می‌کاهد و با صرفه‌جویی در پول و منابع طبیعی همراه است.

روزنامه‌ها، بطری‌های پلاستیکی آب، قوطی‌های نوشابه، جعبه‌های غلات، کارتن‌های شیر و مواردی از این قبیل از اقلام رایج قابل بازیافت هستند که خودداری از دورانداختن آن‌ها روی زمین و زندگی ساکنان تأثیر عمیقی دارد.

روز جهانی بازیافت+ تاریخچه و شعار

قوطی‌های آلومینیومی تولید شده بازیافتی‌ترین اقلام جهان هستند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها بازیافت می‌شوند. این قوطی‌ها بیشترین استفاده را بین خانواده‌های بریتانیایی دارد و هر خانواده در طول سال ۶۰۰ قوطی دور می‌ریزند، بنابراین بازیافت آن در این کشور بسیار مهم است. بازیافت کاغذها نیز تنها هفت روز طول می‌کشد و با توجه به این‌که درختان در حال مرگ هستند، این بازیافت از اهمیت چشمگیری برخوردار است و به ازای هر تن روزنامه بازیافتی، حیات ۱۷ درخت حفظ می‌شود. شیشه از دیگر اقلام بازیافتی مهم است که می‌تواند بدون از دست دادن یکپارچگی یا تغییر کیفیت به‌طور مداوم بازیافت شود.

تاریخ روز جهانی بازیافت ۱۴۰۲

روز جهانی بازیافت هر سال در هجدهم مارس مصادف با بیست‌وهشتم اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی بازیافت

روز جهانی بازیافت در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان یک مناسبت سازمان ملل برای کمک به شناخت نقش مهم بازیافت در حفظ منابع اولیه زمین و تضمین آینده سیاره ایجاد شد. از آن زمان میلیون‌ها شخص و کسب‌وکار دست به دست هم دادند تا از طریق طرح‌های این روز جهانی، آگاهی را در مورد بازیافت افزایش دهند.

روز جهانی بازیافت+ تاریخچه و شعار

گزارش‌های سالانه تخمین می‌زنند که اگر بشر زباله‌های خود را محدود نکند، زمین تا دهه آینده نابود خواهد شد. از سوی دیگر هم‌زمانی آلودگی زباله‌ها با تغییرات آب‌وهوایی منابع طبیعی را در معرض تهدید قرار می‌دهد و امنیت و ایمنی بشر را با مشکل مواجه می‌کند. دهه گذشته زمین شاهد شدیدترین دماهای تاریخی بوده است که نه‌تنها با ویرانی طبیعی بلکه اقتصادی نیز همراه شد.

به این ترتیب بشر باید برای نجات سیاره و زندگی خود تغییرات قابل‌توجهی ایجاد کند و به همین‌منظور در سال ۲۰۱۸ روز جهانی بازیافت را معرفی کرد. این مناسبت بر اهمیت بازیافت و حفاظت از طریق آموزش به جهان در مورد وضعیت منابع ضروری تأکید دارد و بنیاد جهانی بازیافت اهداف روشن برای آن مشخص می‌کند. این بنیاد به‌طور مستقیم با رهبران جهان در ارتباط است تا به‌عنوان یک تیم جهانی با معضل زباله‌ها مبارزه کنند.

روز جهانی بازیافت+ تاریخچه و شعار

بازیافت در سال جاری به صرفه‌جویی تقریباً ۷۰۰ میلیون تنی در انتشار کربن‌دی‌اکسید منتهی شد که قرار است این میزان تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد تن افزایش داشته باشد. در این راستا یک دستور کار سبز جهانی وجود دارد که تعداد اقلام قابل بازیافت بیشتری را معرفی می‌کند و مورد تأیید بسیاری از افراد، سازمان‌ها و دولت‌های مختلف قرار دارد.

بشر قدرت ایجاد تغییرات پایدار برای مبارزه با این معضل زباله‌ها را دارد و با توجه به به‌رسمیت شناخته شدن بازیافت در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در سال ۲۰۳۰، دست‌یابی به این امر امکان‌پذیر است.

شعار روز جهانی بازیافت ۲۰۲۴

شعار روز جهانی بازیافت ۲۰۲۴، «قهرمانان بازیافت» است. این موضوع برای شناسایی و تحسین افرادی تعیین شده که به‌طور فعال در بازیافت زباله نقش دارند و برای نجات زمین می‌جنگند. همچنین بر نقش حیاتی بازیافت در کمک به یک سیاره با ثبات زیست‌محیطی و آینده‌ای سبزتر تأکید دارد.

روز جهانی بازیافت+ تاریخچه و شعار

منابع طبیعی زمین با سرعت نگران‌کننده‌ای رو به اتمام است و در آینده‌ای نه چندان دور با خطر فرسودگی مواجه می‌شود. بنابراین روز جهانی بازیافت ۲۰۲۴ توجه جهانیان را به قهرمانان بازیافت یعنی مردم، مکان‌ها، مشاغل و فعالیت‌هایی جلب می‌کند که اهمیت بازیافت را برای سیاره‌ای پایدار از نظر زیست‌محیطی و آینده‌ای سبزتر برای همه می‌شناسند. امسال بنیاد جهانی بازیافت ۱۰ قهرمان از این دست را از سراسر جهان به رسمیت می‌شناسد.

بنیاد جهانی بازیافت تأکید دارد که بازیافت بخش کلیدی اقتصاد دایره‌ای است و به حفاظت از منابع طبیعی کمک می‌کند. بدون شک بازیافت در خط مقدم جنگ برای نجات آینده سیاره و بشریت قرار دارد، به‌ویژه که جهان با یک وضعیت اضطراری آب‌وهوایی با ابعادی گسترده مواجه است.

کد خبر 737250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.