معرفی و توسعه گردشگری در شهرها با برندسازی تصویری

گردشگری یکی از بهترین منابع درآمد شهرها است که با گسترش فعالیت اقتصادی، نقش بسزایی در توسعه اقتصادی‌اجتماعی شهرها ایفا می‌کند. یکی از استراتژی‌های جدیدی که شهرها برای تقویت صنعت گردشگری خود به کار می‌گیرند، برندسازی شهری است که بازدیدکنندگان بیشتری را به شهر جذب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با توجه به گسترش گردشگری و تقاضای روزافزون برای سفر به شهرهای متمایز، مفهوم بازاریابی شهری یا برندسازی شهری به تبلیغ جاذبه‌های خاصی می‌پردازد تا یک شهر را در میان سایرین، منحصربه‌فرد نشان دهد، مسافران بیشتری را جذب کند و باعث تقویت گردشگری در آن شهر شود. هرچند ممکن است بازاریابی شهری با بازاریابی مقصد همپوشانی داشته باشد، اما در بسیاری موارد متفاوت از آن عمل می‌کند. بازاریابی شهری به تبلیغ یک شهر خاص اشاره دارد، درحالی‌که بازاریابی مقصد به تبلیغ یک شهر، یک کشور، منطقه یا جاذبه‌ای خاص می‌پردازد.

دلایل اهمیت برندسازی شهری

امروزه به‌لطف در دسترس بودن خطوط هوایی، وب سایت‌ها و آژانس‌های مسافرتی، سفر بسیار آسان شده است و شهرهای بسیاری در داخل و خارج از یک کشور برای جذب گردشگر با هم رقابت می‌کنند. به همین دلیل هر شهر باید برای ایجاد تمایز با سایر شهرها یک استراتژی برندسازی قوی داشته باشید تا با استفاده از تمام منابع موجود، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند. بازاریابی شهری به دلایل ایجاد نقطه عطف در تبلیغ شهر، تحریک اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مفید است و می‌تواند منبع درآمد عالی برای هتل‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها، آژانس‌های مسافرتی و کسب‌وکارهای خرده‌فروشی باشد و به عنوان یک استراتژی خوب، تقاضای سفر به آن شهر را به طور تصاعدی افزایش دهد و راه را برای رشد در بخش گردشگری هموار کند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

استراتژی‌های مؤثر در برندسازی شهری برای جذب گردشگر

برنامه‌ریزان شهری برای برجسته کردن ویژگی‌های شهر خود و متمایز کردن آن از دیگر شهرها، از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. گام اول در برندسازی این است که به دنبال ویژگی‌هایی از شهر باشند که ارزش سفر به آن را چندبرابر می‌کند. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل فعالیت‌های فرهنگی مخصوص، نشانه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی یا معماری منحصربه‌فرد باشد. به عنوان مثال ویژگی برجسته شهر قاهره در مصر که آن را از سایر شهرها متمایز می‌کند، موزه بسیار بزرگی است که شامل مومیایی‌های سلطنتی، اهرام نمادین و ابوالهول است که قدمت آن به قرن ۲۶ قبل از میلاد برمی‌گردد. نکته قابل‌توجه این است که قبل از توسعه یک استراتژی بازاریابی، بهتر است ابتدا مخاطبان هدف شناسایی شوند تا علایق و ترجیحات آنها در تنظیم استراتری‌ها در نظر گرفته شود. اگر شهری دارای تاریخ غنی و پیچیده‌ای است که می‌توان آن را از طریق مکان‌های تاریخی آن بیان کرد، برای گروه سنی بالاتر جذاب است و اگر یک زندگی شبانه دنج در شهر رایج باشد، برای نسل جوان جذاب‌تر خواهد بود.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

استفاده از فناوری NFC و کد QR و URL‌های کوتاه در برندسازی

امروزه تکنولوژی در همه جوانب زندگی افراد نفوذ کرده است و اکثر افراد، صرف‌نظر از طبقه اجتماعی‌شان، به گوشی هوشمند دسترسی دارند. استفاده از فناوری NFC، کدهای QR و نشانی‌های اینترنتی کوتاه، راهی مناسب برای کاوش در شهر به مسافران ارائه می‌دهد و آنها را برای تجربه یک سفر بی نظیر یاری می‌دهد. فناوری NFC به ارتباط بی‌سیم بین دو دستگاه الکترونیکی اشاره دارد. برای مثال آلمان قبلاً فناوری NFC را در سیستم حمل‌ونقل عمومی خود ادغام کرده است و برنامه حرکت و مسیر اتوبوس‌ها از طریق فناوری NFC قابل دسترسی است. بسیاری از شهرهای سراسر جهان اکنون از کدهای QR برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کلیدی شهر مانند محتوای متنی، صوتی، تصویری و سه‌بعدی با گردشگران به صورت الکترونیکی استفاده می‌کنند و به لطف این محتواهای جذاب، تجربه‌های منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده‌ای برای مسافران ایجاد می‌کنند.

توسعه برند شهری

هدف از برندسازی کمک به شناسایی ویژگی‌های برجسته شهر و تثبیت آنها در حافظه جمعی افراد است که می‌تواند شامل لوگوها، طرح‌های رنگی، شعارها و پیام‌رسانی مداوم باشد. همه این موارد نقش مهمی در یک بازاریابی مؤثر دارند و مطمئناً در طولانی‌مدت بازدیدکنندگان بیشتری را جذب خواهند کرد. با توجه به پیشرفت فناوری، امروزه راه‌های بسیاری از جمله استفاده از شبکه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و بسترسازی اینترنتی نقش مؤثری در توسعه برند شهری دارد.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

واقعیت مجازی و استراتژی‌های بازاریابی ویدئویی

واقعیت مجازی یک فناوری شگفت‌انگیز است که به مدیران شهری امکان می‌دهد شهر خود را به روشی منحصربه‌فرد تبلیغ کنند. مسافران مجازی می‌توانند در حالی که در خانه خود نشسته‌اند، جنبه‌های بصری و شگفتی‌های یک شهر را تجربه کنند. برگزاری تورهای مجازی ۳۶۰ درجه در شهر، برای مسافران زمینه گردش مدرن‌تری فراهم می‌کند. این تورهای مجازی می‌تواند شامل هر مورد متمایزی در شهر، از معماری منحصربه‌فرد گرفته تا مکان‌های دیدنی تاریخی باشد. علاوه‌براین، می‌توان ویژگی‌های شهر را از طریق بازاریابی ویدئویی نیز در معرض دید مخاطبین قرار داد و از این راه علاقه‌مندان را برای سفر به آن شهر تشویق کرد.

استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی شهرها

ایجاد یک وب‌سایت شهری برای جذب گردشگران و مسافران این اطمینان را به مدیران شهری می‌دهد که اطلاعات مهم و متمایز شهر برای افراد علاقه‌مندی نمایش داده می‌شود که در گوگل جست‌وجو می‌کنند. ویدئوها، تصاویر و پست‌های وبلاگ در وب‌سایت شهر همگی به عناصر جذاب شهر اشاره می‌کنند و به این ترتیب به کمک یک استراتژی دیجیتالی، دستیابی به مخاطبان هدف را آسان می‌کند. علاوه‌براین، رسانه‌ها منبع خوبی برای دریافت بازخورد از گردشگرانی است که به شهر سفر کرده‌اند، زیرا نظارت بر بازخورد مجازی به بهبود تجربه‌ای کمک می‌کند که شهر ارائه می‌دهد. ثبت مکرر بازخوردهای منفی در مورد یک شهر یا بخشی از جاذبه آن، کمک بزرگی به برنامه‌ریزان و مسئولان شهری می‌کند تا اقدامات مناسبی برای برطرف کردن مشکل و بهبود شرایط انجام دهند و مانع از تکرار این تجربه‌های ناخوشایند در آینده شوند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

شبکه‌های اجتماعی یکی از قدرتمندترین ابزارها برای بازاریابی در هر صنعتی هستند و برندسازی شهری نیز از این قائده مستثنی نیست. بسته به اهداف بازاریابی شهری، می‌توان فعالیت‌های فرهنگی، جشنواره‌ها، مکان‌های دیدنی و اقامتگاه‌های منحصربه‌فرد شهر را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر به نمایش گذاشت و دسترسی به جامعه مخاطب را افزایش داد. علاوه‌براین، اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی می‌توانند مردم را متقاعد کنند که شهری را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. آنها میلیون‌ها دنبال کننده آنلاین دارند و می‌توانند کمک بزرگی برای تلاش‌های بازاریابی شهری باشند. بیش از یک میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام وجود دارد و ۴۰ درصد از این کاربران هنگام انتخاب مقصد سفر برای تعطیلات خود، پیشنهادهای این شبکه و اینفلوئنسرهایش را در اولویت قرار می‌دهند. در ادامه به چند شهر اشاره می‌شود که به کمک شبکه‌های مجازی و از طریق تصاویر، بازاریابی شهری خود را گسترش داده و تبدیل به مقصدهای برتر گردشگری شده‌اند.

گالری ایست‌ساید – برلین، آلمان

گالری ایست‌ساید، بخشی از دیوار برلین است که پیش از این، برلین را بین شرق و غرب تقسیم می‌کرد. امروزه، این بقایای ۱۳۱۶ متری به یک گالری هنری روباز تبدیل شده است و با نقاشی‌های دیواری چشم‌نوازی که دارد یکی از مکان‌های محبوب برای عکاسی در برلین است. بسیاری از کاربران اینستاگرام برای تجربه عکاسی در کنار این دیوارهای رنگین، برلین را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

محله روزن هودکای – بروژ، بلژیک

تصاویر جادویی محله روزن هودکای بلژیک به‌خصوص عکس‌هایی که در شب گرفته شده، انگیزه سفر را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است. این شهر به‌خاطر هاستل‌های مقرون‌به‌صرفه و خدمات شگفت‌انگیزی که به مسافران ارائه می‌دهند، بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های مجازی قرار گرفته است. نقشه‌ها و راهنمایان گردشگری که در سراسر شهر حضور دارند و همچنین امکان کرایه دوچرخه برای گشت در شهر، از جمله استراتژی‌های این شهر برای برندسازی است.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

ساختمان پارلمان - بوداپست، مجارستان

اگرچه بوداپست پر از معماری‌های خیره‌کننده است، اما ساختمان پارلمان به علت وفور تصاویر لایک‌شده در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام عنوان دیدنی‌ترین جاذبه گردشگری این شهر شناخته شده است. بهترین راه برای دیدن و عکاسی از ساختمان از سمت دیگر رودخانه این شهر و مقابل ساختمان است، زیرا این بنا آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را از همان سمتی که قرار دارد، به طور کامل در عکس‌ها گنجاند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

کتابخانه کالج ترینیتی - دوبلین، ایرلند

کتابخانه کالج ترینیتی در مرکز دوبلین یکی از زیباترین کتابخانه‌های اروپا است. هر گوشه از کتابخانه یک کانون توجه در آلبوم‌های اینستاگرامی محسوب می‌شود. گردشگران می‌توانند در ماه‌های تابستان شب را در محوطه قدیمی‌ترین دانشگاه ایرلند بمانند و از تجربه شگفت‌انگیز بیدار شدن در پردیس قرن شانزدهمی ترینیتی لذت ببرند. مخاطبین این جاذبه گردشگری هم نسل جوان هستند و هم افرادی با سن بالاتر که علاقمند به کشف جاذبه‌های تاریخی و معماری در این دانشگاه هستند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

رومربرگ – فرانکفورت، آلمان

میدان نمادین رومربرگ در فرانکفورت، زیباترین خانه‌های آلمانی افسانه‌ای را در خود جای داده است. همانطور که تصور می‌کنید این خانه‌ها ساختمان‌های اصلی نیستند زیرا در طول جنگ جهانی دوم ویران شدند، بلکه برای رونق گردشگری به سبک معماری آن دوران بازسازی شده‌اند. بازار اینستاگرام در روزهای قبل از کریسمس در این میدان بسیار داغ است و بسیاری از کاربران از سراسر کشور یا حتی کشورهای همسایه برای گرفتن عکس‌های جذاب به این شهر سفر می‌کنند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

لاتربرونن - اینترلاکن، سوئیس

روستای لاتربرونن، در نزدیکی اینترلاکن، به دلیل مناظر طبیعی زیبا و آبشارهای متعدد شناخته شده است. اگرچه تعداد بی‌شماری نقاط شگفت‌انگیز اینترلاکن در اینستاگرام پرطرفدار است، اما یک نقطه در خارج از این شهر وجود دارد که کاربران نمی‌خواهند تجربه حضور در آن را از دست بدهند. این روستا یکی از فتوژنیک‌ترین مکان‌های موجود است و به همین دلیل در لیست نقاط مورد توجه اینستاگرام قرار گرفته است.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

بیگ‌بن – لندن، بریتانیا

بیگ‌بِن بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برج ساعت جهان است که در شهر لندن واقع است و بازدید از لندن بدون عکاسی از این برج کامل نمی‌شود. گردشگران می‌توانند از هر طرف ناقوس بزرگ عکس‌های باورنکردنی بگیرند، اما آنچه بیشتر در شبکه‌های مجازی مورد توجه قرار دارد عکاسی از روی پل است و بسیاری از گردشگران تنها برای داشتن یک عکس با این برج به لندن سفر می‌کنند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

بندر ویو – مارسی، فرانسه

بندر قدیمی ویو در مارسی منظره‌ای باورنکردنی از شهر، قایق‌های بادبانی و نوتردام د لاگارد را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. مارسی همچنین میزبان هزاران هنر خیابانی برجسته است که گزینه‌های زیادی برای عکاسی با پس‌زمینه‌های عالی در اختیار کاربران فضاهای مجازی قرار می‌دهد تا با اشتراک تصاویر خود بیشترین میزان بازدید را به دست آورند.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

میدان اسپانیا – سویا، اسپانیا

میدان اصلی اسپانیا، یک مکان بسیار محبوب در سویا است که در تابستان بسیار شلوغ می‌شود. نماهای بسیاری در این میدان وجود دارد که نمونه برجسته از معماری منطقه گرایی است که عناصر سبک‌های احیای باروک، احیای رنسانس و سبک‌های احیای مور در معماری اسپانیا را در هم می‌آمیزد که هر کدام می‌تواند یک لوکیشن مناسب برای عکاسی و اشتراک گذاری در فضای مجازی باشد، مخصوصاً بعد از طلوع آفتاب که میدان خلوت است.

معرفی و توسعه گردشگری در شهرها برندسازی تصویری

کد خبر 736684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.