تاثیر مستقیم تغذیه بر بروز سنگ‌های کلیوی / چه مواردی منجر به ایجاد سنگ کلیه می‌شود؟

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با اشاره به تاثیر مستقیم تغذیه بر سنگ‌های کلیوی گفت: کمبود آب بدن، چاقی، داشتن رژیم غذایی با مقادیر بالای پروتئین، نمک یا گلوکز، پرکاری پاراتیروئید، جراحی بای‌پس معده و مصرف داروهای ضدتشنج از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه شود.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر رژیم غذایی در ابتلاء به سنگ کلیه اظهار کرد: روند فعالیت بدن به‌گونه‌ای است که برای فراهم کردن انرژی و ترمیم و بازسازی بافت‌ها به مواد غذایی احتیاج دارد و با وارد شدن مواد خوراکی به بدن، مازاد مصرف آن طی فرایند سوخت و ساز از طریق خون وارد کلیه‌ها می‌شود و از راه ادرار از بدن خارج خواهد شد.

وی افزود: بعضی موارد منجر می‌شود که در این پروسه کریستال به‌خصوص سنگ کلیه تولید شود و در نتیجه این احتمال وجود دارد که با داشتن برنامه غذایی نامناسب افراد دچار سنگ کلیه شوند.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه می‌توان گفت تغذیه و سنگ‌های کلیوی ارتباط مستقیم دارند، تصریح کرد: یکی از راهکارهای مقابله با این اتفاق، داشتن رژیم غذایی مناسب است و رعایت یک رژیم غذایی مناسب، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

صالحی با اشاره به اینکه نوع سنگ کلیه متفاوت است و مهم است که رژیم غذایی بر اساس نوع سنگ کلیه انتخاب شود، ادامه داد: به‌طور کلی افراد برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه یا کاهش خطر عود مجدد آن باید مواردی مانند نوشیدن مقدار زیادی آب، محدود کردن مصرف نمک و پروتئین حیوانی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد اگزالات و در نهایت دریافت کلسیم کافی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین دلیل برای ابتلاء به سنگ کلیه، تولید کمتر از یک لیتر ادرار در روز است، گفت: کمبود آب بدن، چاقی، داشتن رژیم غذایی با مقادیر بالای پروتئین، نمک یا گلوکز، پرکاری پاراتیروئید، جراحی بای‌پس معده، بیماری‌های التهابی روده که جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و مصرف داروهای ضدتشنج از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه شود.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری اضافه کرد: سنگ کلیه مشکل شایعی است که مردان و زنان درگیر آن می‌شوند، اما مردان بیشتر مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند، همچنین در افراد بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال، احتمال تشکیل سنگ کلیه بیشتر است.

کد خبر 736533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.